Anunțul zilei pentru românii care au mașini pe motorină! Niciun șofer din toată Europa nu va scapă de scumpirile la pompă, potrivit estimărilor făcute de analiștii economici. „Dacă folosești un automobil pe motorină probabil că vei fi afectat puțin mai mult decât un șofer care folosește o mașină pe benzină”, spun experții din domeniul economic. La ce trebuie să se aștepte românii?
Prețul motorinei va crește, din nou, în Europa
În prezent, cetățenii europeni care au mașini ce merg cu motorină se confruntă cu scumpiri de preț, însă, în curând, tarifele ar putea crește din nou din cauză că importurile de motorină din Rusia au fost restricționate, drept sancțiune pentru că a atacat ilegal Ucraina. Potrivit unui analize realizată de către agenția de presă Reuters, prețul motorinei va crește mai mult decât prețul benzinei în perioada următoare.
„În mod fundamental, Europa nu poate supravieţui fără motorina rusească”, susţine ferm Kevin Wright, analist economic la firma de consultanţă Kpler.
Scumpirea motorinei afectează direct 140 de milioane de cetățeni europeni care conduc mașini diesel. Totodată, majorările de preț au un impact negativ și asupra economiei europene şi inflaţiei actuale deoarece motorina este carburantul preferat de industria şi de fermierii din Europa.
Motorina va rămâne scumpă în Europa
Potrivit datelor analizate de către Energy Aspects şi Wood Mackenzie, diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari americani pe baril în trimestrul patru din acest an.
„Dacă foloseşti un automobil pe motorină, probabil vei fi afectat puţin mai mult decât un om care folosește un automobil pe benzină”, a explicat Eugene Lindell, analist economic la FGE.
Menționăm faptul că aceasta problemă afectează în mod deosebit Europa întrucât cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%, comparativ cu piața din Statele Unite ale Americii, unde doar 4,5% dintre cetățeni conduc mașini diesel.
Astfel că, analiştii economici avertizează că impactul războiului din Ucraina asupra pieţei energetice abia acum urmează să fie resimţit. La finele lunii mai, liderii statelor din UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la finele anului. În consecinţă, analiştii economici se aşteaptă ca preţurile la benzină să se mai reducă în trimestrul patru din acest an, pe măsură ce cererea sezonieră se va diminua, însă motorina va rămână scumpă.
Există șanse ca scumpirea motorinei să accelereze o tranziţie dinspre vehiculele diesel spre mașinile pe benzină, pe termen lung, în condiţiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi cu motoare pe combustie din 2035. Această tranziție a devenit evidentă în ultimii ani, a precizat Rimoon Agaiby, responsabil pentru Germania la firma de consultanţă auto Ricardo.
„Orice majorare a diferenţei de preţ între motorină şi benzină nu va face decât să sprijine această tendinţă”, a afirmat Rimoon Agaiby.
În plus, datele de pe piaţa automobilelor second-hand arată că oamenii încearcă să vândă mai mult vehicule diesel decât mașini second-hand pe benzină. Portalul Motorway a calculat că vânzările de automobile second-hand pe motorină au crescut cu 21% începând din luna mai 2022 şi până în luna iunie 2022, comparativ cu creşterea de doar 13% a mașinilor second-hand pe benzină.