Lovitură pentru șoferi! Benzina și motorina se vor scumpi. Se întâmplă de la 1 ianuarie
Astfel, benzina se va scumpi cu 1,3%, ajungând astfel la aproximativ 8 bani/litru. La rândul său, prețul motorinei va fi mai mare cu circa 7 bani pe litru. Accizele vor crește cu aproximativ 3,55%, de la 1,827 lei la 1,892 lei pe litrul de benzină și de la 1,674 lei la 1,735 lei pe litrul de motorină.
În momentul de față, prețul la benzină și motorină este de aproximativ 6 lei pe litru, după ce în octombrie ajunsese la aproape 7 lei. Amintim că prețul carburanților era de aproximativ 4,7 lei în urmă cu un an.
Ce se va întâmpla cu mașinile pe benzină și motorină?
Uniunea Europeană își dorește cât mai rapid să facă tranziția către un viitor verde, însă planurile Executivului comunitar ar putea să nu fie realizate în timpul dorit. Cifrele arată că șoselele pline de mașini electrice sunt încă un vis departe de a deveni realitate.
Unul dintre cele mai ambițioase planuri de viitor ale Uniunii Europene este asigurarea neutralității climatice până în anul 2050, una dintre măsuri fiind tranziția de la mașinile pe bază de combustibili fosili la cele electrice. Deși drumul e unul anevoios, iar combustibilii fosili încă sunt folosiți la scară largă, s-au înregistrat creșteri semnificative pentru carburanții care generează mai puține gaze nocive.
Combustibilii sunt substanțe care, printr-o reacție chimică de oxidare, permit eliberarea energiei stocate în interiorul lor. Același proces se aplică și în cazul carburanților auto unde, prin ardere, energia termică se transformă în energie mecanică.
Astăzi, majoritatea mașinilor sunt încă echipate cu motoare cu ardere internă care folosesc derivați din petrol precum benzina sau motorina drept combustibili principali, dar sursele alternative de energie precum biodieselul, etanolul, hidrogenul și chiar bateriile electrice, în special cele pe bază litiu-ion, prind din ce în ce mai mult teren.
În general, cei mai utilizați combustibili pentru mașini sunt cei fosili – benzina și motorina. Cu excepția faptului că ambii derivați reprezintă prima alegere a șoferilor, diferența constă în modul de aprindere al amestecului format din aer si combustibil.
În cazul unui motor pe benzină, odată ce amestecul a intrat în compresie (n.r. – momentul în care fluidul din cilindru este comprimat prin deplasarea unui piston în acesta), bujia emite o scânteie care se aprinde, punându-se astfel în mișcare pistonul și trenul de rulare. În cazul motorinei însă, nu mai este nevoie de o scânteie, căci amestecul intră în compresie mai devreme, producându-se destulă căldură prin comprimare pentru a se aprinde combustibilul singur.