Marți, 18 ianuarie, Tanczos Barna a spus la televizor că primarii susţin implementarea taxei suplimentare pentru posesorii de autovehicule vechi, poluante deoarece sunt persoane care se ocupă strict cu înmatricularea mașinilor second-hand.
„Am avut o discuţie lungă, de două-trei ore, cu Asociaţia Municipiilor, Asociaţia Oraşelor şi Asociaţia Comunelor, unde cei de la masă au susţinut clar o descurajare a înmatriculării maşinilor second hand în România şi au spus clar: taxare! Există la nivelul autorităţilor locale o presiune uriaşă la înmatriculări. Era un domn primar la masă şi spunea că vin 40-50 de cereri de înmatriculare de la aceeaşi persoană. Sunt oameni care cu asta se ocupă”, a spus acesta.
Când crește taxa auto?
Ministrul Mediului a explicat că, momentan, taxa suplimentară pentru mașinile second-hand este dezbătută de guvernanți, urmând ca discuțiile să fie reluate în 2023. De asemenea, acesta a liniștit oamenii spunând că orice majorare de taxe sau implementarea unei noi taxe nu poate fi aplicată de pe o zi pe alta.
„Există o posibilitate, dar orice majorare de taxe sau orice taxă nouă trebuie pregătită, conform legii, cu 6 luni înainte, să nu fie cu aplicabilitate de pe o zi pe alta. Dacă se va ajunge la o astfel de decizie şi, din ce am înţeles de la unii reprezentaţi ai autorităţilor locale, dânşii vor susţine (majorarea taxelor n.red.) în interesul localităţilor pe care le conduc, în interesul municipiilor. Sigur vom discuta în acest an, reluăm discuţia pentru 2023, pentru politicile publice pe care vor să le implementeze şi colegii din coaliţie”, a afirmat acesta la TVR.
În decembrie 2021, Tanczos Barna a propus majorarea taxelor deja existente pentru a încuraja oamenii să cumpere mașini noi, nepoluante.
România trebuie să reducă mașinile vechi, poluante
Ministrul Mediului explica că la negocierea PNRR, Comisia Europeană a impus României să reducă din circulaţie un sfert de milion de autovehicule vechi şi poluante. Schimbare ce trebuie realizată până în 2026. Obligația impusă de Comisia Europeană este soluția prin care Ministerul Transporturilor poate să primească fonduri pentru construirea de noi autostrăzi.
„Deci degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă.
Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, afirma Tanczos Barna la B1 Tv în decembrie 2021.