Potrivit unui comunicat al Consiliului Concurenţei transmis luni, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a confirmat irevocabil încălcarea Legii concurenţei de către compania Vodafone, care a abuzat de poziţia sa dominantă în relaţia cu firma Netmaster Communications. Totodată, potrivit sursei citate, instanţa a mai redus cu 7% amenda aplicată de Consiliul Concurenţei, de la 120,3 milioane lei la 111,9 milioane lei.
Amintim faptul că în anul 2011, autoritatea de concurenţă a sancţionat companiile Orange şi Vodafone pentru că au refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la reţelele lor de telefonie.
Ulterior, cele două companii, Orange şi Vodafone, au atacat în instanţă decizia Consiliului Concurenţei. Pe de altă parte, Curtea de Apel Bucureşti a avut soluţii diferite în cele două cazuri şi. În acest context, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a trimis din nou la prima instanţă, pentru a fi rejudecate.
În cazul Orange, spre exemplu, ÎCCJ a confirmat irevocabil încălcarea Legii concurentei de către Orange, în aprilie 2018.
Trebuie menționat faptul că cele două companii acuzate deţin monopol în propriile reţele, iar conform normelor europene în domeniul concurenţei un refuz al unei companii dominante poate reprezenta un abuz, în absenţa unei justificări obiective.
Obligațiile Orange și Vodafone
Totodată, atât Orange cât şi Vodafone aveau obligaţia de a respecta atât reglementările autorităţii din domeniu (ANCOM), dar şi prevederile din domeniul concurenţei, respectiv nu aveau voie să îşi folosească în mod abuziv poziţia dominantă.
Autoritatea de Concurență preciza atunci că domeniul telecomunicațiilor este unul prioritar. În acest sens, sursa citată a derulat o investigaţie și pe piața cartelelor preplătite de telefonie mobilă referitoare la fixarea preţului de revânzare, împărţirea pieţei şi instituirea unor obligaţii de neconcurenţă între companii.
Operatorii de telecomunicații și distribuitorii direcţi ai acestora și-au asumat o serie de angajamente pentru eliminarea clauzelor anticoncurențiale din contractele încheiate pe întreg lanţul de distribuţie, ceea ce a condus la creșterea concurenței pe această piață.
În urma investigației privind o posibilă discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor, operatorii de telefonie și-au asumat și au implementat angajamente care au restabilit concurența pe pieţele serviciilor de telefonie mobilă: ofertele de telecomunicații includ un număr de minute suficient de mare încât să acopere nevoile de comunicare ale utilizatorilor, din ce în ce mai mulţi utilizatori se transferă între operatori, a crescut numărul de abonați (post-paid) și a scăzut semnificativ numărul de utilizatori pe bază de cartele preplătite (pre-paid) etc.