Cele 153 de ONG-uri din domeniul social şi al drepturilor omului solicită Ministerului Educaţiei dezbaterea publică a proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea programului de implementare a proiectului „România Educată”.
În ceea ce privește nemulțumirile acestora, potrivit ultimelor informații, reprezentanţii organizaţiilor sunt de părere că proiectul, aflat în consultare publică, este „o enumerare de obiective şi măsuri strategice prea generale, fără indicatori de rezultat clar definiţi şi fără definirea responsabililor precişi pentru fiecare măsură”.
În același timp, ONG-urile mai adaugă că proiectul ”România Educată” are o viziune limitată, dând exemplu capitolul Digitalizare, la ”asigurarea accesului la internet pentru copiii din medii sociale vulnerabile”, este vizată în continuare doar implementarea ”unor proiecte pilot”, deşi acest proces ar trebui să îşi propună în mod ferm ca, până în 2030, toţi elevii să aibă acces efectiv la internet.
Un alt lucru care îi nemulțumește pe reprezentanții ONG-urilor îl reprezintă măsurile de sprijin pentru creşterea participării copiilor cu dizabilităţi la educaţie. Sursele citate susțin că aceste măsuri sunt „extrem de reduse şi neadaptate urgenţei” de a spori gradul de acces al acestor copii la şcolile de masă.
„Deşi încă în consultare, Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Programului de Implementare a Proiectului România Educată este în proces de avizare la Consiliul Economic şi Social, existând, conform declaraţiei publice a ministrului Sorin Câmpeanu, intenţia de a fi votat marti, 14 septembrie 2021 în şedinţa de Guvern.
Proiectul de HG în forma actuală a fost avizat de toate ministerele la solicitarea Ministerului Educaţiei, care însă a prezentat un document ce nu este finalizat, atât timp cât este încă în consultare publică până pe 9.10.2021”, arată sursa citată.
Proiectul ”România Educată” nu este legal
ONG-urile mai arată că Ministerul Educaţiei încalcă astfel alineatul 8 al art. 7 al Legii 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, care stipulează că avizarea se face doar după finalizarea consultării publice. Mai exact, acesta trebuie analizat, avizat și apoi definitivat.
”Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit alin. (4).”
Sursele citate mai spun că proiectul va intra în legalitate doar după ce va fi organizată o dezbatere publică care va evalua propunerile respective.
„Solicitanţii dezbaterii speră că Ministerul Educaţiei va reintra în legalitate şi va retrage Proiectul de HG pentru aprobarea Programului de Implementare a Proiectului România Educată de pe parcursul de avizare, va organiza dezbatere publică în conformitate cu Legea 52/2003, va evalua propunerile primite şi abia apoi va reintroduce în procesul de avizare documentul rezultat. În caz contrar, HG pentru aprobarea Programului de Implementare a Proiectului România Educată ar putea fi atacată în contencios”, mai scrie în comunicat.
În ceea ce privește ONG-urile implicate în acest demers, solicitarea de dezbatere publică este formulată de FONSS – Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – în numele a 44 de furnizori de servicii sociale, Federaţia Dizabnet în numele a 107 de ONG-uri active în domeniul dizabilităţii, Asociaţia Centrul de Advocacy şi Drepturile Omului (CADO) şi Asociaţia Funky Citizens – organizaţii civice şi de Drepturile Omului.