Phishing-ul este o metodă de furt de identitate prin care se încearcă obţinerea, de la clienţii unei organizaţii, a unor date personale sau confidenţiale. Acestea pot fi folosite ulterior în mod ilegal de catre infractorii cibernetici, pentru a efectua tranzacţii în numele persoanei respective.

Atacurile de phishing se folosesc de un canal electronic de comunicaţie (e-mail, smartphone) sau de un program rău intenţionat, care exploatează vulnerabilităţile sistemului pentru a fura date.

WhatsApp domină în topul nedorit al atacurilor de tip phishing

În ultima perioadă, aplicaţiile de mesagerie au devenit metoda preferată a infractorilor cibernetici care folosesc tehnici de phishing.

WhatsApp este pe primul loc în preferinţele atacatorilor, cu 89,6% din numărul de link-uri maliţioase detectate în perioada decembrie 2020 – mai 2021, arată datele anonimizate, furnizate voluntar de Kaspersky Internet Security pentru utilizatorii de Android.

Acest tip de ink-uri rău intenţionate au fost transmise şi prin aplicaţiile Telegram (5,6%), Viber (4,7%) şi Hangouts (mai puţin de un procent).

Rusia, Brazilia şi India, în topul ţărilor cu cele mai multe atacuri

Analiza Kaspersky relevă faptul că ţările care au înregistrat cel mai mare număr de atacuri de phishing, în perioada de referinţă, au fost Rusia (46%), Brazilia (15%) şi India (7%), indică datele Kasperky.

Aplicaţiile Viber şi Hangouts au fost observat un număr mai mic de detectări înregistrate, cu o pondere mai mare în Rusia (89%) şi în ţările CIS – Ucraina (5%) şi Belarus (2%). În acelaşi timp, majoritatea atacurilor de acest fel legate de Hangouts au fost detectate în SUA (39%) şi Franţa (39%).

În ceea ce priveşte numărul de atacuri de phishing înregistrate pentru fiecare utilizator pe WhatsApp, Brazilia (177) şi India (158) au fost în topul rezultatelor. Totodată, utilizatorii ruşi au devenit lideri în numărul de detecţii pe Viber (305) şi Telegram (79), în comparaţie cu alte ţări.

La nivel global, au fost înregistrate 480 de detectări pe zi, în timp ce, între decembrie 2020 şi mai 2021, au consemnat în total 91.242 de detectări.

Aplicaţiile de mesagerie au bătut reţelele sociale în 2020 la capitolul popularitate

Aplicaţiile de mesagerie au depăşit reţelele sociale cu 20%, în 2020, în ceea ce priveşte popularitatea în rândul utilizatorilor, şi au devenit cel mai popular instrument de comunicare.

În 2020, audienţa globală a mesageriilor se ridica la 2,7 miliarde de oameni, iar până în 2023 se aşteaptă să crească la 3,1 miliarde, echivalentul a aproape 40% din populaţia lumii.

Kaspersky Internet Security pentru Android a adăugat o nouă funcţie, Safe Messaging, care împiedică utilizatorii să deschidă link-uri rău intenţionate pe care le primesc în aplicaţiile de mesagerie (WhatsApp, Viber, Telegram, Hangouts) şi prin SMS.

Sursa foto: Dreamstime