Lovitură de stat pe piaţa cărţii

Sumele alocate de Ministerul Educaţiei profesorilor şi bibliotecilor ar putea dubla vânzările în acest an. Guvernul a alocat în acest an peste 34 de milioane de euro învăţământului preuniversitar pentru achiziţia de cărţi. Editorii se aşteaptă ca această iniţiativă să ducă, în 2007, la cea mai mare creştere a pieţei din ultimii ani. Două iniţiative ale autorităţilor ridică pe val afacerile cu cărţi din România. Anul acesta, Ministerul Educaţiei a alocat 1

Sumele alocate de Ministerul Educaţiei profesorilor şi bibliotecilor ar putea dubla vânzările în acest an. Guvernul a alocat în acest an peste 34 de milioane de euro învăţământului preuniversitar pentru achiziţia de cărţi. Editorii se aşteaptă ca această iniţiativă să ducă, în 2007, la cea mai mare creştere a pieţei din ultimii ani.

Două iniţiative ale autorităţilor ridică pe val afacerile cu cărţi din România. Anul acesta, Ministerul Educaţiei a alocat 11 milioane de euro unităţilor şcolare pentru dotarea bibliotecilor. În plus, peste 236.000 de cadre didactice titulare şi suplinitoare primesc fiecare 100 de euro pentru a-şi cumpăra cărţi. Suma totală destinată celui de-al doilea program este de 75,7 milioane de lei (23 milioane de euro), iar fondurile totale alocate în acest an de către Ministerul Educaţiei reprezintă aproximativ 85% din valoarea totală a pieţei de carte de anul trecut. Dacă la aceste sume se adaugă şi influenţa pe care creşterea veniturilor populaţiei este de aşteptat să o aibă asupra cererii de carte, piaţa s-ar putea dubla în acest an.

Atât profesorii, cât şi patronii librăriilor şi ai editurilor consideră că iniţiativa Guvernului este foarte bună şi că aceasta va revigora piaţa autohtonă. „În România, cărţile se plasează în mod natural după cheltuielile de primă necesitate“, consideră Teodor Răducanu, preşedintele editurii Teora. „La nivelul actual al salariilor, sumele pe care profesorii reuşesc să le aloce cărţilor sunt cu mult sub nivelul pe care ei l-ar dori. În ultimele săptămâni, profesorii au asaltat librăriile, ceea ce, în opinia mea, demonstrează că suntem în faţa unei iniţiative benefice“, adaugă el.

Managerii editurilor spun că nu pot cuantifica în acest moment impactul asupra afacerilor şi încă nu ştiu spre ce segmente ale pieţei se va îndrepta cea mai mare parte a fondurilor. Evoluţia va depinde strict de preferinţele profesorilor, pentru că aceştia pot achiziţiona cărţile la libera alegere, fără să fie restricţionaţi numai la domeniul pe care îl predau.

„Oamenii nu îşi vor cumpăra strict cărţile din propria lor specialitate. Eu nu mă aştept ca un profesor de fizică, de exemplu, să îşi cumpere neapărat cu aceşti bani o culegere de fizică. Probabil că el are deja acele culegeri. Cred că va fi o cerere pentru cărţi fundamentale, cum ar fi enciclopediile, compendiile sau atlasele geografice, materiale de referinţă cu care lucrezi o viaţă întreagă, care sunt mai scumpe şi pe care profesorul nu şi le-ar fi permis“, consideră Mihai Penescu, preşedinte al Grupului Editorial ALL şi preşedinte al Uniunii Editorilor din România.

Oamenii de afaceri din domeniu cred că, în prima fază, efectul iniţiativei Guvernului va fi o creştere a vânzărilor de titluri scumpe. Dacă până anul trecut tirajul mediu pentru o carte care costă peste 100 de lei era de 1.000 de exemplare pe an, acum se aşteaptă ca acesta să ajungă la 3.000-5.000 de exemplare pe an.
Iniţiativa autorităţilor de a acorda cei 100 de euro pentru fiecare cadru didactic a luat prin surprindere editurile, având în vedere că acestea nu îşi pot modifica oferta de titluri de la o lună la alta. La unele cărţi, pentru a fi lansate pe piaţă, se lucrează între unu şi trei ani. Din această cauză, se aşteaptă ca începând de anul viitor editurile să îşi adapteze oferta la noile condiţii din piaţă, generate de iniţiativele Ministerului Educaţiei.

„Am fost luaţi prin surprindere de această iniţiativă. Noi, ca producători, trebuie să recunoaştem că în prezent nu există nicio ofertă pe măsură. Oferta de carte a scăzut în ultimii zece ani pentru că piaţa a scăzut până în urmă cu un an şi jumătate-doi. Acum, sperăm într-un reviriment cu aceste programe“, spune Mihai Penescu.
„De prima sută de euro profesorii au ce să cumpere, dar de a doua sau a treia sută, dacă editurile nu vin să producă lucruri interesante şi utile, nu vor mai avea ce cumpăra. Dar eu sunt convins că pe măsură ce aceşti bani vor intra pe piaţă, editurile îi vor investi într-o nouă ofertă de carte“, adaugă el.

Cele două iniţiative ale Guvernului, care vor continua şi anul viitor, nu reprezintă singura veste bună pentru edituri. Piaţa cărţii ar putea beneficia, în anii următori, şi de intrarea unor fonduri de la Uniunea Europeană pentru dotarea bibliotecilor orăşeneşti, care în ultimii 18 ani au primit sume modice pentru achiziţii.

Dotare


37,4 milioane lei
este suma pe care a alocat-o Ministerul Educaţiei în acest an bibliotecilor şcolare pentru dotarea cu cărţi. Cele mai multe fonduri s-au alocat şcolilor din Bucureşti (2,5 milioane lei), iar cele mai puţine, judeţului Covasna (0,4 milioane lei).

Cine primeste bani

Prin Legea nr. 315/2006 s-a hotărât acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice titulare şi suplinitoare din învăţământul preuniversitar, în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic.


Numărul de beneficiari
din sistemul preuniversitar este de 236.242, iar până în prezent inspectoratele şcolare au solicitat decontarea acestor ajutoare de la Ministerul Educaţiei pentru 206.061 cadre didactice care au depus cerere.


Ajutorul financiar
reprezintă echivalentul în lei a 100 de euro şi se acordă anual. Fiecare cadru didactic decide ce cărţi sau programe educaţionale achiziţionează, în funcţie de preferinţele proprii şi de necesităţile personale de perfecţionare.