Capital: Care consideraţi că vor fi principalele schimbări care vor interveni pe piaţa locală de turism anul acesta?
Lucia Morariu: În opinia mea, anul 2014 va începe să aducă schimbări de orientare a jucătorilor din industria de călătorii. Eficienţa activităţilor desfăşurate, creşterea calităţii servirii clienţilor, atât clienţi corporate, cât şi public larg, şi transparenţa activităţii desfăşurate de companiile de călătorii trebuie să primeze. În mod special, în activităţile specifice de corporate travel, credibilitatea companiei, vechimea în piaţă, situaţiile financiare auditate, acreditarea sistemului de management al calităţii, alături de calitatea serviciilor bineînțeles, vor fi avantaje în câştigarea clienţilor pentru companiile de travel.
Capital:Ce planuri aveţi pentru 2014? Puteţi detalia, inclusiv proiecte de investiţii sau parteneriate în străinătate?
Lucia Morariu: În anul 2014 vom susţine, printre altele, dezvoltarea activităţilor noastre prioritare din domeniul corporate travel, prin consolidarea relaţiei cu clienţii noştri corporate şi extinderea activităţii de atragere de noi clienţi de pe această piaţă. Vom continua să le oferim clienţilor noştri corporate soluţii informatice pentru gestionarea transparentă a costului tranzacţiilor şi vom investi în continuare în perfecţionarea acestor soluţii spre a putea oferi analize de trafic şi optimizarea costurilor de travel pentru aceştia. Din 1 martie 2014, la nivelul EXIMTUR va fi disponibil un nou serviciu de asistenţă permanentă şi rezervări, dedicat exclusiv clienţilor noştri corporate, la numărul de telefon 0364-803.899, deservit de consultanţi business travel selectaţi şi pregătiţi pentru a susţine servicii de înaltă calitate, care să asigure siguranţă şi confort maxim în călătoria clientului de business. De asemenea, pregătim pentru anul 2014 lansarea a două noi web-site-uri, un site dedicat activităţii de business travel şi un site specializat pentru incoming, în limbile engleză şi germană, ca un restart al activităţilor noastre specifice oferite turiştilor străini care vizitează România. Se lucrează, totodată, la modernizarea web-site-ului principal. Investiţiile în tehnologie, în sumă de peste 100.000 de euro, le vom realiza din resurse proprii.
Capital:La capitolul „performanţe“ în 2013 ce ar trebui notat? Sunt multe proiecte pe care le continuati şi în 2014?
Lucia Morariu: Anul trecut am iniţiat un proces de rebranding al EXIMTUR, proces necesar datorită poziţionării din ce în ce mai accentuate a companiei pe zona serviciilor business travel. Am realizat, în parteneriat cu firme specializate, analize de piaţă în acest domeniu şi am structurat o nouă arhitectură de brand pentru compania EXIMTUR, ale cărei activităţi sunt extinse la nivelul întregii ţări, dar sunt centrate pe activitatea business travel, segment care cumulează mai mult de 50% din cifra noastră de vânzări şi se desfăşoară, în principal, prin intermediul centrelor noastre de business travel din Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca şi Sibiu. Anul 2013, an gândit pentru EXIMTUR ca un an de consolidare şi investiţii în tehnologie şi rebranding, ne-a adus o uşoară creştere a volumului de vânzări la un nivel de peste 36 milioane de euro, dar şi păstrarea unui nivel acceptabil de profitabilitate, în condiţiile unei pieţe generale a călătoriilor marcate de scăderi ale profitului real în România. Ne mândrim cu faptul că EXIMTUR continuă să desfăşoare o activitate transparentă, cu plata tuturor taxelor şi impozitelor prevăzute de lege, suma fiind de circa un milion de euro pe an contribuţii la bugetul de stat şi bugetele locale, cu locuri de muncă asigurate în mod transparent pentru toți angajații noștri.
Capital:Ce ne puteţi spune despre cifra de afaceri din 2013? Cum a evoluat față de 2012? De asemenea, care sunt estimările pentru anul acesta?
Lucia Morariu: Cifra finală de afaceri a EXIMTUR pentru anul 2013 va fi disponibilă după auditarea situaţiilor financiare, conform legii. Informații despre cifra de vânzări am dat anterior. Anul 2014 va fi pentru EXIMTUR tot un an de consolidare, an în care am programat implementarea de soluţii informatice noi, dezvoltarea activităţilor business travel şi restartul activităţii de incoming. Ne propunem pentru 2014 o creştere de aproximativ 5%, în condiţiile în care o creştere extensivă într-un an profund electoral, care poate afecta simţitor piaţa de călătorii, poate fi o decizie imprudentă.
Transparenţa şi calitatea serviciului de călătorie oferit, integritatea în activitate şi soluţiile de optimizare a costurilor de călătorie oferite clienţilor noştri corporate sunt valorile prin care dorim să consolidăm prezenţa noastră pe piaţa business travel din România. Dezvoltarea componentei business travel, fidelizarea clienţilor corporate din portofoliu şi creşterea numărului de clienţi corporate, în condiţii de profitabilitate şi susţinere a unor indicatori financiari corespunzători exigenţelor unei companii foarte mari, reprezintă principalul obiectiv al EXIMTUR în anul 2014, dar şi în continuare.
Capital: Altfel, care este estimarea dumneavoastră pentru piaţa locală de turism? Dar anul acesta, cum va evolua această piață?
Lucia Morariu: Pentru anul 2014, luând în considerare că principalii jucători de pe piaţa de călătorii, cu câteva excepţii, au drept componentă importantă în cifra de vânzări activitatea de business travel, o creştere semnificativă o poate da doar o intrare mai accentuată în economie a investitorilor străini. În condiţiile unui an electoral, nu mă aştept pentru 2014 la un salt semnificativ al investiţiilor străine în Romania şi, prin urmare, nici la o creştere semnificativă a pieţei de călătorii.
Multe dintre companiile autohtone au probleme de cash-flow, de creditare sau de impozitare excesivă a muncii şi nu vor reprezenta un motor de creştere în anul 2014. Cu toate acestea, observăm pentru prima parte a anului, la nivelul EXIMTUR, o tendinţă de creştere cu cifre de peste 10% pe toate componentele de activitate: business travel – creştere peste 20%, destinaţii interne – creştere peste 20%, destinaţii externe – creştere peste 10%.