Sunt de notorietate cazurile agenţiilor de turism intrate în faliment. Nu de puţine ori, clienţii care au achitat în avans vacanţele au pierdut toţi banii. Este drept, vorbim aici, de obicei, despre agenţii obscure, care au vândut pachete turistice mult prea ieftine ca să fie reale.
Vina nu este însă a clienţilor care s-au lăsat păcăliţi, ci a statului, arată Lucia Morariu, proprietara Eximtur.
„Înainte de toate, este rolul statului. Acesta trebuie să intervină chiar în aplicarea unei directive europene, directivă europeană pentru servicii de turism care a intrat în vigoare de anul trecut şi care spune că statele membre sunt obligate să se asigure că protejează banii turiştilor avansaţi pentru vacanţe. Mie mi se pare un lucru foarte normal. De exemplu, compania noastră, care funcţionează în piaţă de peste 24 de ani, are bani mulţi puşi deoparte pentru orice situaţie, inclusiv linii de credit neangajate, dar care sunt acolo, ca în orice moment, chiar dacă nu este vina noastră, să putem să susţinem turiştii financiar”, explică Lucia Morariu ce ar trebui să facă statul, dar şi cum trebuie să procedeze o agenţie de turism responsabilă.
De altfel, peste tot în lume, arată proprietara Eximtur, există deja sisteme de garanţii şi de asigurări, astfel încât să nu se întâmple ca oamenii să-şi piardă banii plătiţi pentru vacanţe. La noi însă, lucrurile stau foarte prost în ceea ce priveşte drepturile consumatorului, iar de vină este aici legislaţia învechită. „Acea licenţă de turism pe care statul o dă unei agenţii de turism ar trebui să aibă o valoare. Astăzi, licenţa de turism se dă pentru numărul de metri pătraţi pe care îl are agenţia – vă daţi seama, în lumea internetului, pe cine mai intresează treaba asta-, dacă ai fax şi lucruri de genul acesta. Legea este depăşită, licenţele sunt astăzi numai nişte cartoane, trebuie să schimbăm cu totul abordarea şi să ne ocupăm de ce este cu adevărat important”, explică Lucia Morariu.