73 de miliarde de euro ar fi necesari în următorii 10 ani ca și investiții în infrastructura de transport a României. Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, care a indicat, într-o conferinţă de presă, planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, din cadrul Planului de relansare economică al Guvernului.

„Strategia noastră este bazată pe doi piloni: investiţiile masive – avem un necesar de investiţii de 73 de miliarde de euro pentru perioada 2020-2030, şi pilonul doi: politici structurale, care vor susţine eficienţa investiţiilor”, a spus ministrul potrivit Agerpres.

Infrastructura rutiera are nevoie de cea mai mare sumă, respectiv de 36,93 miliarde de euro. Din această sumă, 31,8 miliarde de euro este necesară pentru reţeaua primară, 5,75 miliarde de euro reţeaua secundară, 0,1 miliarde de euro siguranţă rutieră.

Urmează domeniul feroviar, unde este nevoie de 19,16 miliarde de euro – 14,39 miliarde de euro reţeaua primară, 4,02 miliarde de euro reţeaua secundară şi 0,75 miliarde de euro materialul rulant.
Infrastructura de metrou are nevoie de investiţii de 8,8 miliarde de euro – 7,8 miliarde de euro în bucureşti şi 1 miliard de euro în Cluj.

Sectorul naval este și el vizat. Aici este nevoie de 4,46 miliarde de euro (2,06 miliarde de euro porturi fluviale, 1,33 porturi maritime şi 1,07 miliarde de euro Dunăre şi canale navigabile), iar, pentru cel aerian, investiţiile necesare sunt de 3,05 miliarde de euro (2 miliarde de euro în reţeaua primară, 1 miliard de euro în reţeaua secundară şi 0,05 miliarde de euro în reţeaua terţiară).

„Infrastructura de transport va fi coloana vertebrală pe care se va ridica România. Vom trece de la modelul economic bazat pe consum la cel bazat pe stimularea investiţiilor, care va garanta o creştere economică solidă, crearea de locuri de muncă şi un PIB mai mare pe cap de locuitor, adică un nivel de trai mai ridicat”, a mai spus Bode. Sectorul transporturilor va primi 2% din PIB pe an, faţă de 0,6% în prezent.

„Trebuie să rezolvăm probleme structurale, care s-au adunat în timp, care vizează slaba capacitate de implementare. Este important ca toate proiectele să se realizeze la calitatea necesară”, a punctat Bode.