Documentația pentru lucrările la Centura București Sud ar urma să fie publicată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) la începutul lunii iunie, după ce primim punctul de vedere de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) și dacă lucrurile vor merge bine, a declarat directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ștefan Ioniță, într-un interviu acordat AGERPRES.
„O ambiție la fel de importantă o constituie Centura Sud București, care a fost atâta timp neglijată și avem convingerea că, până la sfârșitul lunii mai, vom transmite documentația la ANAP pentru punct de vedere, urmând ca aceasta să fie publicată în SEAP, dacă lucrurile merg bine, la începutul lunii iunie. Vorbim aici de Centura București Sud, urmând să tratăm cu prioritate și Centura Nord. Analizăm împreună cu consultanții posiblitatea atingerii și a acestui obiectiv etapizat sau cum se decide în urma rezultatelor investigațiilor. Centura existentă a fost o prioritate și spun eu tratată cu celeritate din primele zile’, a spus Ioniță.
Oficialul CNAIR a precizat, totodată, că lucrările pentru sectorul DN2-A2 au fost scoase la licitație, iar în iunie vor fi deschise ofertele.
‘Am scos toate lucrările din punctele critice la licitație și mă refer la sectorul DN2 A2, un sector greu tranzitat ce provoacă multe bătăi de cap participanților la trafic și unde au fost abandonate lucrările în cursul anului 2014, atunci când a fost reziliat contractul cu antreprenorul. Am re-pregătit documentația, am transmis-o deja și este la SEAP. Au perioadă de deschidere a ofertelor în luna iunie. Sperăm să nu avem contestatari și lucrurile să meargă pe un făgaș normal. De asemenea, avem pasajele de la Popești și de la Berceni, inclusiv lărgire la patru benzi pe aceste două puncte. Am semnat contractul de la Domnești, un contract greu încercat cu o procedură care a durat mai bine de doi ani. În cele din urmă am reușit, printr-un management aplicat, să rezolvăm și această problemă. Am dat drumul și la pasajul de la Mogoșoaia, iarăși un punct critic. Finalizăm lucrările pe DN7-A1, astfel încât să nu mai fie niciun dubiu cu privire la asta. Vom deschide traficul la patru benzi pe acest sector. ‘, a afirmat Ștefan Ioniță.
Recent, reprezentanții CNAIR au susținut faptul că obiectivul de infrastructură Centura rutieră a Municipiului București nu poate fi transferat din administrarea Companiei, întrucât secțiunile A1-DN2, DN 2-A2 și Centura de sud beneficiază de finanțare din fonduri europene nerambursabile pentru care se aplică principiul asigurării „durabilității” proiectelor cu finanțare europeană, respectiv monitorizarea pe parcursul implementării lor și ulterior, pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acestuia.
Afirmația acestora vine în urma solicitării primarului general, Gabriela Firea, îndreptată către Guvern, de a permite Municipalității să administreze și finalizeze lucrările inițiate la Centura Capitalei, mai ales în contextul în care aceasta a spus că argumentul referitor la pierderea fondurilor europene, în cazul unui astfel de transfer, nu se confirmă.
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, recent, că obiectivele de infrastructură Centura Capitalei, Metroul și Aeroportul Băneasa ar trebui să fie administrate de Primăria Generală a Municipiului București, dar acest lucru nu se întâmplă din cauza funcționarilor din eșaloanele doi și trei din ministere.
„Eu simt un boicot din partea eșaloanelor doi, trei, din partea ministerelor, pentru că sunt oameni care nu au înțeles că România este într-o altă eră, că avem un alt nivel de dezvoltare, să finalizăm mai repede aceste obiective de investiții și cel mai interesat este cel care răspunde de traficul din Capitală — Primăria Capitalei. Și dacă răspunde Primăria Capitalei — că eu nu am văzut să fie certat vreun ministru pentru aglomerația din Capitală — dă-i pârghiile Primăriei să rezolve problema traficului, să finalizeze Centura Capitalei, să poată să aibă dezvoltare la Metrou, să aibă Aeroportul Băneasa, să aibă acest tip de răspundere, pentru că altfel nu pot să-i ceri dacă nu ai pârghii”, a subliniat Firea.
În prezent, este în derulare faza de actualizare a documentațiilor pentru promovarea din fonduri nerambursabile a sectorului de sud al Centurii, paralel cu derularea de către Banca Europeană de Investiții (prin fonduri nerambursabile alocate CNAIR în cadrul Acordului de Asistență PASSA încheiat cu Ministerul Fondurilor Europene pentru proiectele cuprinse în portofoliul POIM 2014-2020) a unui studiu privind abordarea optimă a acestui obiectiv — studiul ,,Drumuri Orbitale București’.
Până la momentul stabilirii acestei strategii, CNAIR are în derulare mai multe proiecte pentru realizarea Centurii Bucureștiului. Astfel, se află în execuție secțiunea A1-DN7, modernizare la 4 benzi, cu o lungime de 8,6 kilometri, stadiul fizic actual fiind la 57%.
De asemenea, în procedură de licitație se află sectorul cuprins între DN2-A2, în lungime de 11,4 kilometri (termen limită pentru primirea ofertelor 13 iunie 2017, și nodurile de la Centura de sud, intersecție DN4 și DJ 401.
În ceea ce privește nodurile de la Centura de sud, pe 2 mai 2017, a fost transmisă spre validare la ANAP documentația de atribuire pentru procedura de achiziție publică ‘Lărgire la 4 benzi a Centurii rutiere a municipiului București Sud, între A2, km 23+600 și A1 km 55+520’ — Lot I: amenajare nod rutier CB — DN4 (Oltenița) km 29+500 — km 33+190; Lot II Amenajare nod rutier CB — DJ401 (Berceni) km 33+190 — km 35+600″.
În cazul DJ 401 (Berceni) — la intersecția cu DJ 401, spre satul Berceni, șoseaua de centură trece la nivel, în timp ce pe deasupra va fi construit un sens giratoriu suspendat (asemănător cu cel de la Domnești), iar în privința DN4 — la intersecție cu DN 4, spre Oltenița, șoseaua de centură va trece la nivel pe sub un sens giratoriu suspendat pe care se va muta actualul DN 4 (vor exista rampe de coborâre de pe giratoriul suspendat către toate direcțiile șoselei de centură).