Tunelul Momaia, tot mai aproape de finalizare

Constructorul austriac PORR a realizat, luni, străpungerea primei galerii a tunelului Curtea de Argeș, parte a lotului 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești. Evenimentul a marcat o etapă importantă în construcția primului tunel rutier forat pe o autostradă din România. Galeria, denumită „Daniela”, are o lungime de 1,35 kilometri și aparține sensului Sibiu – Pitești. În perioada următoare, se va realiza străpungerea galeriei „Alina”, corespunzătoare sensului opus, Curtea de Argeș – Tigveni.

Lucrările la Momaia au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 64%

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că lucrările la tunelul Momaia au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 64% pe cei 9,86 km ai lotului 4. Acest tunel este compus din două galerii unidirecționale, fiecare având două benzi pe sens, acostamente, sistem de ventilație, iluminat public, sistem de comunicare și clădiri pentru control și operare la intrare și ieșire. La construcția tunelului participă echipe de specialiști din Austria, alături de muncitori români, activitatea desfășurându-se 24/7.

„S-a realizat străpungerea primei galerii (sensul de mers Sibiu-Pitești) a tunelului rutier Momaia. Este o etapă importantă pentru construcția secțiunii 4 (Curtea de Argeș-Tigveni) a autostrăzii Sibiu -Pitești (A1).”, a punctat Grindeanu.

Termene de finalizare a proiectului

Străpungerea tunelului reprezintă doar o etapă a proiectului, urmând execuția structurii de rezistență, instalațiilor de siguranță și testarea sistemelor. Oficialii estimează că primul tunel (sensul Sibiu – Pitești) ar putea fi finalizat până la sfârșitul anului 2025, ceea ce ar permite circulația completă de la Tigveni la Pitești.

Provocări și proiecte viitoare

Lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș, cu o lungime de 16 km, este estimat pentru finalizarea în primăvara-vara acestui an. Cu toate acestea, traficul pe ruta DN 7 Pitești – Râmnicu Vâlcea nu va fi semnificativ redus din cauza stării degradate a DN 73C, aflat în așteptarea modernizării.

autostrada
SURSA FOTO: Dreamstime

Autostrada Sibiu – Pitești include și alte tuneluri importante, precum tunelul de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild) și tunelul Câineni (1.590 m) pe lotul 2 Boița – Cornetu. Acesta din urmă este considerat unul dintre cele mai dificile din cauza reliefului accidentat. Constructorii turci Mapa – Cengiz au întârzieri în proiectare, iar lucrările efective sunt limitate la doar 1 km din cauza lipsei autorizațiilor.

Detalii tehnice ale tunelului Momaia

Tunelul Momaia este construit conform standardelor europene, având două galerii separate, fiecare destinata unui sens de circulație. Principalele caracteristici ale tunelului includ:

  • Lungime totală de 1,35 km
  • Două benzi pe fiecare sens
  • Sistem de ventilație și evacuare a fumului
  • Iluminat public
  • Sistem de comunicare pentru siguranța șoferilor
  • Două clădiri de control la intrarea și ieșirea din tunel

Construcția se desfășoară utilizând metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), o tehnică avansată de foraj care permite adaptarea în timp real la condițiile geologice. În comparație, tunelul de la Poiana, aflat pe lotul 3, va fi excavat cu un utilaj TBM (Tunnel Boring Machine), o premieră pentru infrastructura rutieră din România.

Context general și implicații economice

Autostrada Sibiu – Pitești face parte din coridorul 4 Pan-European, având un rol crucial în dezvoltarea infrastructurii rutiere a României. Finalizarea acestei autostrăzi va permite reducerea timpilor de transport în zona montană și va facilita conexiunea dintre regiunile istorice Muntenia și Transilvania.

Proiectul este cofinanțat prin fonduri europene, iar finalizarea sa integrală este estimată pentru anul 2027. Pe secțiunea Boița – Cornetu vor fi construite 49 de poduri și viaducte, precum și 7 tuneluri, având o lungime totală de aproape 5 km.