Lui Doru Lionachescu ii place modelul american

O discutie despre banci cu vicepresedintele Citibank, Doru Lionachescu, aluneca repede intr-una despre presa. Nu-i de mirare: Doru Lionachescu a petrecut jumatate din anii de dupa revolutie in presa, ceea ce-i confera dreptul de a avea un cuvant de spus despre acest subiect. Ca tanar student la electronica, Doru Lionachescu si-a incercat mana la scris pana in 1990, colaborand la publicatii studentesti, alaturi de nume precum Ion Cristoiu sau Mihai Tatulici, acum celebritati in mass-media romanea

O discutie despre banci cu vicepresedintele Citibank, Doru Lionachescu, aluneca repede intr-una despre presa. Nu-i de mirare: Doru Lionachescu a petrecut jumatate din anii de dupa revolutie in presa, ceea ce-i confera dreptul de a avea un cuvant de spus despre acest subiect.
Ca tanar student la electronica, Doru Lionachescu si-a incercat mana la scris pana in 1990, colaborand la publicatii studentesti, alaturi de nume precum Ion Cristoiu sau Mihai Tatulici, acum celebritati in mass-media romaneasca. In primavara lui ‘90 a intrat cofondator la Tineretul Liber, o publicatie avangardista si printre putinele in care ziaristii erau si actionarii ziarului. Lionachescu a devenit primul jurnalist roman care a primit o bursa pentru un curs de „writing business” la Reuters, iar la intoarcerea de la Londra a ocupat functia de redactor-sef adjunct la Tineretul Liber.
Iesirea din presa, cea mai grea decizie
Un pas mai departe in cariera sa jurnalistica a insemnat intrarea in randul celor cativa oameni care au participat la lansarea, in 1992, a revistei Capital, prima investitie in presa a grupului elvetian Ringier. Doru Lionachescu a ocupat postul de redactor-sef adjunct la Capital, fiind unul dintre oamenii care au contribuit din plin la lansarea primei publicatii economice din Romania. Din aceasta pozitie el a urmat si absolvit cu succes cursurile MBA in cadrul unui program ASEBUSS la Academia de Studii Economice.
Cum spune acum Doru Lionachescu, aceste cursuri l-au determinat la o reorientare radicala a carierei sale profesionale: „Am intalnit aici oameni care jucau un rol activ in business, iar acest mediu a contribuit mult la deciziile mele ulterioare. Am vrut sa fiu in teren, nu doar ca arbitru, ci si ca jucator, dar iesirea din presa a fost cea mai grea decizie pe care am luat-o vreodata”.
A luat aceasta decizie, totusi, in 1995, cand a primit o oferta din partea ING Barings, una dintre primele banci internationale care si-au deschis o filiala in Romania. „Am facut acest pas in momentul in care am realizat ca presa nu mai avea pentru mine resurse de provocare”, spune Lionachescu.
Schimbarea din domeniul presei in cel bancar nu pare un lucru usor de realizat. Mai mult decat atat, Doru Lionachescu a preferat sa lucreze in acele departamente ale activitatii bancare care implica tranzactii directe cu clientii. „Am simtit ca valoarea in sine se creeaza cu adevarat in partea de business”, spune el. A activat timp de aproape doi ani in echipa de marketing si credit a ING Barings.
In 1997, el schimba ING Barings pentru Citibank, parte a concernului Citigroup. Lionachescu s-a numarat printre primele 20 de persoane cu care banca americana a pornit filiala sa din Romania. Din nou a optat pentru acele domenii care „pot crea valoare”, ocupand pana in 1999 functia de senior relation & manager, functie care implica in principal urmarirea portofoliului de clienti ai banci.
O data cu extinderea operatiunilor Citibank in Romania, Lionachescu a primit sarcina de a aduce spre banca companii romanesti puternice, iar in acest scop a fost numit, incepand cu 1 ianuarie 1999, in fruntea noului departament de Local Corporate, primind totodata si functia de vicepresedinte al Citibank Romania.
„Activitatea noastra principala s-a axat la inceput pe legaturile cu companiile internationale prezente pe piata romaneasca, dar in acelasi timp doream sa dovedim ca se pot face afaceri bune si cu companiile locale din piete in curs de dezvoltare. Acesta este motivul pentru care Citibank a preferat sa numeasca un roman pentru a dezvolta relatia cu companiile locale”, spune Doru Lionachescu. Cateva din afacerile incheiate de Citibank cu marile firme romanesti poarta si amprenta fostului ziarist. El a contribuit la incheierea unor acorduri de finantare cu companii importante, precum producatorul de aluminiu Alro sau operatorul de telefonie mobila Mobifon.
Dezvoltand afacerile Citibank in Romania
De asemenea, sub conducerea sa banca a incheiat un contract de finantare pentru retehnologizarea Centralei Electrice Portile de Fier, in valoare de 27 milioane franci elvetieni.
Citibank a devenit principalul creditor al Dacia Automobile, pozitie care s-a pastrat si in urma achizitiei acesteia de catre Renault. Ar putea suna pretentios, dar Doru Lionachescu spune fara falsa modestie: „E greu sa gasesti ceva viabil printre companiile active in infrastructura care sa nu aiba de-a face cu Citibank”.
Intr-adevar, Citibank, una dintre bancile internationale care a intrat printre cele din urma pe piata romaneasca, se afla acum in plina expansiune a activitatilor sale si in special a celei de corporate banking. In prezent, Citibank ruleaza, cu cei 100 de angajati ai sai pe piata romaneasca, aproximativ 200 milioane dolari, iar aceasta suma corespunde, conform lui Lionachescu, activitatii unei banci cu cateva mii de angajati. Citibank detine acum doar trei sucursale, dar extinderea reprezentantelor sale teritoriale este o prioritate pentru banca in perioada urmatoare. Este o evolutie care arata ca Doru Lionachescu a pariat din nou pe o carte castigatoare.
Ca vicepresedinte la una dintre cele mai mari banci straine de pe piata romaneasca, el nu doar ca a intrat in randul celor care isi cuantifica salariul la nivelul catorva mii de dolari, dar in acelasi timp este beneficiarul unui sistem de recompensare pe care Citibank il acorda tuturor angajatilor sai cu functii executive, asa-numitul „share option” (dreptul de a achizitiona actiuni ale companiei-mama la un pret prestabilit , indiferent de momentul in care beneficiarul opteaza sa-si exercite dreptul de cumparare). Acesta este doar unul din aspectele pe care vicepresedintele Citibank le apreciaza in modul de a face business al companiilor americane. „Este sistemul bazat pe conceptul de shareholder value, care s-a impus pe plan international si care se va impune in continuare”
Si adauga: „Companiile americane iti ofera cele mai bune oportunitati in cariera, ele se bazeaza pe meritocratie prin excelenta si nu conteaza ce relatii ai sau ce activitate anterioara ai avut, atata timp cat dovedesti ca esti bun in ceea ce faci”.
Ar fi, intr-adevar, destul de greu sa-l contrazici, caci la cei 37 de ani, Doru Lionachescu este inca cel mai tanar vicepresedinte de banca din Romania.    

carte de vizita
Nume: Doru Lionachescu
Locul nasterii: Curtea de Arges
Studii: Facultatea de Electronica din Politehnica Bucuresti
Activitate profesionala:
1990 – colaborator la
Viata Studenteasca
1992 – redactor-sef adjunct la Tineretul Liber
1992 – redactor-sef adjunct la Capital
1995-1997 – lucreaza la ING Barings Romania
1999 – vicepresedinte si sef al departamentului Local Corporate
din cadrul Citibank Romania