Cazanul sau functiona insa de multa vreme, fiind in fapt o afacere de familie, pornita de strabunicul sau. Chiar daca din punctul de vedere juridic o astfel de afacere nu putea functiona inainte de 1989, mica fabrica de palinca din judetul Satu Mare a produs in fiecare an. "Am preluat cazanul de palinca de la tatal meu. La inceput aveam doar doua cazane vechi. Acum acestea sunt piese de muzeu", spune Zetea. La inceputul anilor 90 marea problema a afacerii pe care satmareanul a preluat-o o repr
Cazanul sau functiona insa de multa vreme, fiind in fapt o afacere de familie, pornita de strabunicul sau. Chiar daca din punctul de vedere juridic o astfel de afacere nu putea functiona inainte de 1989, mica fabrica de palinca din judetul Satu Mare a produs in fiecare an. „Am preluat cazanul de palinca de la tatal meu. La inceput aveam doar doua cazane vechi. Acum acestea sunt piese de muzeu”, spune Zetea. La inceputul anilor 90 marea problema a afacerii pe care satmareanul a preluat-o o reprezenta impunerea produselor sale pe piata. Faptul ca la inceput imbutelia palinca in sticle obisnuite il punea in situatia de a concura cu o multime de produse ieftine si de proasta calitate care invadasera piata imediat dupa Revolutie. Ceea ce putea scoate in evidenta produsul sau era designul ambalajului. Primul pas a fost sa isi inregistreze o marca la OSIM. Din 1994 produsele lui Silviu Zetea s-au numit tuica Zetea de Transilvania. Chiar daca palinca era un produs foarte popular in Romania, pe piata nu existau produse care sa tinteasca asa numita zona de sus a pietei. Cu alte cuvinte, palinca lui Silviu Zetea se putea pozitiona mult mai usor pe piata daca era vanduta in ambalaje cu un design mai atragator, cu preturi mai ridicate decat al altor produse din piata. In anul 2000 au inceput sa promoveze sticlele specifice palincii Zetea, iar acest lucru s-a vazut imediat in vanzari. Pretul la care se vinde o sticla de palinca Zetea este de zece euro.Satmareanu spune ca aproximativ o treime din aceasta suma o reprezinta costurile legate de ambalaj. Din cutia de carton, care poarta semnatura producatorului si inscriptia „De Luxe”, apare o sticla sigilata, cu o forma speciala, unicat. Imaginea stilizata de pe eticheta il reprezinta pe tatal lui Zetea. „Am pus o poza cu tatal meu pe eticheta ca o garantie pentru calitatea produsului. Astfel, lumea stie ca nu-mi bat joc de un produs dedicat tatalui meu si pe care se afla semnatura mea”, spune patronul.Piata de desfacere era o alta problema pe care Silviu Zetea trebuia sa o rezolve imediat dupa 1990. Afacerea pe care o preluase, la fel ca multe altele, avea o piata care se intindea cel mult in satele vecine localitatii Mediesu Aurit, unde se gasea cazanul lui Zetea. „Mi-am dat seama ca trebuie sa extind zona in care produsul meu este vandut, chiar si dincolo de granita judetului Satu Mare. Asa ca am inceput sa inchei contracte cu magazine si localuri”, spune satmareanul. Pe masura insa ce numarul punctelor de vanzare crestea, a trebuit sa mareasca si capacitatea de productie. „Am mai achizitionat inca trei cazane noi cu capacitati cuprinse intre 360 si 600 de litri”, explica Silviu Zetea. In acest moment productia a ajuns la o medie de circa 500 de litri in fiecare zi. O parte din aceasta cantitate nu este a sa, deoarece la solicitarea consatenilor fierbe palinca si pentru ei, in regim de prestari servicii. Cresterea afacerii nu a venit insa din dezvoltarea vanzarilor locale. Zona Oasului este una cu multi producatori de palinca. Zetea a inteles ca trebuie sa se dezvolte la nivelul intregii tari pentru a creste vanzarile. Una dintre strategii a fost participarea la festivaluri si concursuri care ii puteau asigura notorietatea. In anul in care tuica Zetea de Transilvania a obtinut medalia de argint la cel mai prestigios concurs international de specialitate desfasurat la Bruxelles, Silviu Zetea a primit si invitatia de la Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei pentru a participa la o licitatie pentru produsele de protocol ale misiunilor diplomatice. „De atunci MAE este unul dintre cei mai fideli clienti, palinca produsa de noi fiind bautura de protocol in multe reprezentante diplomatice ale Romaniei in lume”, explica Silviu Zetea. Ultimul care s-a folosit de licoarea produsa la Mediesu Aurit a fost ambasadorul Romaniei in Cuba, Constantin Simirad, care la investitura i-a daruit o sticla presedintelui Fidel Castro. Daca in anul 2000 cifra de afaceri a companiei SC Privat Silviu Zetea a fost de numai aproximativ 10.000 de dolari, introducerea noilor sticle a adus o crestere a incasarilor in 2001 de aproape trei ori. Tendinta a continuat si, in anul 2002, incasarile firmei lui Silviu Zetea depasind 75.000 de dolari. „Anul trecut cifra noastra de afaceri a fost de peste 120.000 dolari, iar in 2004 ne asteptam la vanzari de peste 175.000 de dolari”, spune Zetea. Omul de afaceri din Satu Mare doreste dezvoltarea in continuare a afacerii, dupa calculele sale, tinand cont de potentialul pietei bauturilor spirtoase exclusiviste, incasarile firmei putand depasi valoarea de 1,2 milioane de dolari.
Investitia minima: Pentru a pune pe picioare o fabrica de palinca performanta, un investitor ar avea nevoie de aproximativ cinci miliarde de lei pentru achizitionarea activelor si circa un miliard de lei pentru crearea unui produs original. Un singur cazan de 500 de litri costa aproximativ 100 de milioane de lei, dar la aceasta suma se adauga si costurile instalatiilor aferente, al spatiilor de productie si depozitare etc.
Pozitionarea: Pe piata exista foarte multe produse ieftine si de proasta calitate. Incercati o pozitionare in zona produselor care se adreseaza segmentului superior al pietei. Pe langa investitiile in designul ambalajului si utilaje, promovarea marcii este obligatorie in acest caz.
Promovarea: Silviu Zetea considera ca, indiferent de sumele cheltuite pentru promovarea produsului, succesul nu este garantat. El recomanda ca metoda de promovare a unei bauturi spirtoase exclusiviste participarea la cat mai multe targuri si concursuri de gen.
Alte sfaturi: · Trebuie incercata construirea unui brand pentru a reusi dezvoltarea afacerii. · Cresterea pietei de desfacere este obligatorie pentru ca business-ul sa creasca. Majoritatea celor care au astfel de afaceri, pe langa faptul ca nu incearca sa construiasca o marca, isi limiteaza piata de obicei la cateva sate sau comune in zona in care produc. Incercati sa incheiati contracte de livrare cu cat mai multe magazine si localuri.