Cu surle si trambite, compania LUKoil Romania a anuntat, la mijlocul saptamanii trecute, ca este prima companie din tara care va exploata zacamintele de petrol din Azerbaidjan. Este vorba de o cantitate de un milion de tone de titei, care va lua drumul Ploiestiului pentru rafinare. Pretul pentru care s-a batut palma la Baku este secret, insa un lucru este sigur: el este foarte bun pentru LUKoil. „Am obtinut titeiul la un pret foarte bun. Chiar daca adaugam si costurile aferente transportului din Azerbaidjan pana in Romania, noi vom iesi oricum in avantaj”, ne-a declarat Victor Craciun, purtatorul de cuvant al LUKoil Romania.
Principalul actor de pe piata petrolului din Romania, Petrom, nu pare a fi impresionata de contractul semnat de LUKoil. Cu 40% din piata si cu o extractie de aproximativ 6 milioane de tone de titei anual, SNP nu isi simte amenintata pozitia de lider pe care o detine pe piata autohtona. insa un lucru este cert: cu acest contract, LUKoil isi intareste pozitia in Romania.
„Nu cred ca acest contract ne va afecta. Este o cantitate prea mica pentru a influenta simtitor pretul carburantilor la pompa”, ne-a declarat Gabriel Nastase, purtatorul de cuvant al Petrom.
Doar doua sunt cauzele care pot duce la o scadere a pretului carburantilor. Ori se cumpara titeiul la un pret mai mic, ori se reduc costurile de productie. A doua varianta este greu de realizat de pe o zi pe alta. LUKoil Romania a cumparat titeiul la un pret bun, insa cantitatea achizitionata este un mizilic, daca o raportam la cea a SNP.
Petrolul ar putea fi
procesat si in alte rafinarii
Pentru a practica o politica de reducere a preturilor carburantilor pe termen lung este nevoie de o cantitate mai mare de petrol decat cea achizitionata de LUKoil din Azerbaidjan. „Nu cred ca acest contract va aduce mutatii in piata, decat pe termen scurt. Cantitatea de care se vorbeste este prea mica”, apreciaza Nicolae Staiculescu, secretar de stat la Ministerul Industriei si Comertului. Oficialii LUKoil sunt insa mult mai optimisti. Victor Craciun crede ca sigur va exista o diminuare a preturilor benzinei si motorinei. Pentru LUKoil, alta este problema acum. Cantitatea care va veni in Romania pentru rafinare este cunoscuta. insa aceasta va veni, probabil, in transe inegale. Astfel, exista posibilitatea ca la un anumit moment, pe termen scurt, capacitatea de prelucrare a rafinariei sa fie depasita. intr-o asemenea situatie, oficialii de la LUKoil nu exclud posibilitatea unei cooperari cu alte rafinarii. Iar Victor Craciun a rostit doua nume: RAFO si Petrobrazi.
Chiar in momentul in care a fost anuntat contractul, Vladimir Dobrea, managerul general al LUKoil Romania, a anuntat ca acum Romania are mari sanse de a fi inclusa pe ruta petrolului caspic. Nicolae Staiculescu este insa mult mai rezervat in aceasta privinta. „in proiectul petrolului caspic este vorba de cantitati imense de titei. in acest caz, este vorba de contractul unei firme private pentru o cantitate mica de titei”, ne-a declarat Nicolae Staiculescu.
Pentru concernul rus, Romania reprezinta un cap de pod. Este cunoscut faptul ca LUKoil are nevoie de capacitati de rafinare ca de aer. Prin achizitionarea rafinariei Petrotel, colosul rus a impuscat mai multi iepuri dintr-un foc. Pe de-o parte, a intrat pe o piata care are un deficit de titei (consumul Romaniei este de aproximativ 10 milioane de tone de petrol anual, in vreme ce SNP asigura doar circa 6 milioane de tone), iar pe de alta parte, acum poate face mult mai usor afaceri cu Occidentul. Pentru ca una este sa rafinezi petrolul in Siberia si sa-l transporti in Europa, si alta este sa faci acest lucru la doar o aruncatura de bat de Uniunea Europeana. Scaderea consumului intern si aparitia a tot mai multi actori pe piata autohtona a afectat si SNP, care a fost obligata sa ia cu asalt si alte piete, pentru a-si vinde marfa.
Daca LUKoil Romania stie sigur ca anual va avea de rafinat un milion de tone din petrolul caspic, nu este sigura destinatia produsului rafinat. Oficialii companiei admit ipoteza ca acesta sa ia drumul altor piete, unde pretul combustibililor poate fi mult mai bun decat cel din Romania. in acest caz, pretul carburantilor va fi cu atat mai putin influentat.