IndustriaTendinte generaleInteresante vremuri. Economia lumii va oscila intre recesiune si crestere. Atentia va fi orientata catre America: FMI estimeaza o crestere de 2,2%, dar exista un risc semnificativ ca situatia sa fie cu mult mai proasta, in cazul in care consumatorii vor inceta sa cheltuiasca, daca productivitatea va scadea sau daca investitiile nu vor creste. Economistii spera intr-o recesiune in forma de V: o scadere rapida, urmata de o crestere rapida. Daca saltul inainte nu se va mat
Industria
Tendinte generale
Interesante vremuri. Economia lumii va oscila intre recesiune si crestere. Atentia va fi orientata catre America: FMI estimeaza o crestere de 2,2%, dar exista un risc semnificativ ca situatia sa fie cu mult mai proasta, in cazul in care consumatorii vor inceta sa cheltuiasca, daca productivitatea va scadea sau daca investitiile nu vor creste.
Economistii spera intr-o recesiune in forma de V: o scadere rapida, urmata de o crestere rapida. Daca saltul inainte nu se va materializa, vor avea loc turbulente pe pietele financiare si o fuga spre dolar. Economiile fragile ale Japoniei si Europei vor fi serios afectate; tarile in curs de dezvoltare vor suferi chiar si mai mult.
Privind pe termen lung, miracolul economic al revolutiei tehnologiei informatiei se va muta in Europa sau in alte zone ale globului. Tendinta ratei de crestere pe termen lung, care depinde de productivitate, a fost de 2,5% pe an in Statele Unite. Intrarea in scena a cresterii legate de productivitatea IT a impins, probabil, acest indicator spre 3-3,5%. Provocarea pentru firmele europene si japoneze consta in a repeta performanta.
Productia
Aerospatiale
O noua generatie de avioane de pasageri se afla pe plansetele proiectantilor. Airbus si Boeing, cei doi poli mondiali ai fabricantilor de avioane cu peste 100 de locuri, au viziuni diferite asupra viitorului. A380, avionul cu reactie de mare capacitate (550 de pasageri) al Airbus, este programat sa intre in functiune in 2006. Cu costuri totale de productie de peste 10 miliarde dolari, A380 va transporta pasageri pe rute lungi. Mult mai atractiv este „crucisatorul sonic” al Boeing, un avion mai mic, care va zbura aproape de viteza sunetului. El va transporta mai putini pasageri, dar va oferi posibilitatea unor servicii mai frecvente intre doua puncte.
Piata potentiala pentru lansarea de sateliti valoreaza doua miliarde de dolari pe an. Cosmodromul rusesc din Kazahstan este insa prea costisitor. In schimb, Rusia spera sa lanseze sateliti de la baza de pe Insula Craciunului, din Oceanul Indian, in 2003. MirCorp ar putea construi o ministatie spatiala privata pentru turisti.
De urmarit: America are deja 150 de echipamente de aparare pe orbita, majoritatea sateliti. In 2002, va cerceta armele sol-aer care distrug rachete balistice. Pentagonul se teme ca, pana in 2010, satelitii americani ar putea fi vulnerabili la atacuri inamice.
Agricultura
Economiile dezvoltate gasesc dificil sa lase in urma agricultura si, implicit, fermierii. Tarifele vamale pentru produsele agricole raman, in intreaga lume, la 40-50%; cele pentru marfuri manufacturate sunt sub 10%. In interiorul OCED (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), subventiile guvernamentale anuale catre fermieri depasesc produsul intern brut al Africii. Acest fapt aduce prejudicii tarilor in curs de dezvoltare.
Uniunea Europeana isi va apara subventiile la export acordate fermierilor, in valoare de circa patru miliarde dolari, si le va reduce numai daca America, India si alti mari exportatori vor renunta la garantiile lor pentru creditele de export.
Reforma politicii agricole comune a Uniunii este planificata pentru 2005. Sistemul subventiilor nu va fi extins spre est, asupra zonelor in care Uniunea se va extinde, afirma Comisia Europeana: ar costa mult prea mult. In 2002, politica agricola comuna va costa contribuabilii europeni 46 miliarde dolari.
In 2002, pentru unele marfuri alimentare se va face simtita o mult asteptata redresare economica. Preturile la grau, seminte de floarea-soarelui si zahar vor conduce in pluton, cu majorari de 15-20%.
De urmarit: Piata cafelei. America va bea cafea de 18 miliarde dolari. Starbucks planuieste sa deschida 1.200 de noi magazine. McDonalds va deschide 200 de McCafA