Virful vinzarilor este perioada cuprinsa itre lunile decembrie – martie, spre deosebire de Occident, unde luminarile se cumpara i mod curent. Unul dintre motive este pretul ridicat al produselor de import, o luminare ajungind sa coste chiar si 200.000 lei i magazinele specializate. Un argument important pentru demararea acestui gen de afacere este situatia actuala a pietei, dominata de produse din import. Lupta se da itre produsele firmei Johnson Wax, cele ale companiei Duni si produse no-name din Ungaria si Turcia. Acestea din urma nu au nici macar etichetele obligatorii de avertizare.
Cel mai des itilnite tipuri de luminari pe piata sunt: luminari-container (i recipiente de sticla, ceramica sau tabla), luminari aromatizate (cu miros foarte puternic), luminari ialte si subtiri pentru sfesnice, luminari traditionale (de ialtime si grosime medie) si luminari plutitoare (mici si de obicei rotunde). in ceea ce priveste tendintele pietei, printre preferintele consumatorilor se afla luminarile „container, cele cu forme geometrice (piramida, sfera), cele i care ceara traditionala este ilocuita cu gel transparent, luminarile simple din ceara alba sau, la polul opus, cele din doua-trei straturi de ceara diferit colorata.
inainte de investitie,
trebuie testata reteta
Cum procesul de productie se poate desfasura itr-o icapere mica, fiind necesar numai un set special de ustensile, fabricarea luminarilor este la idemina oricui. Cum se face o luminare? Foarte simplu. Se topeste ceara si se adauga parafina, coloranti si uleiuri eterice (pentru cele aromatizate). intr-o matrita metalica se fixeaza un fitil de bumbac simplu sau cu fir metalic la mijloc si se toarna amestecul respectiv. Se lasa sa se raceasca si sa se itareasca – proces care dureaza cinci-sase ore „si dupa aceea se extrag din matrita. Luminarile aromatizate sunt si mai usor de realizat, pentru ca de obicei ele ramin i forma respectiva si se vind ca atare. Dupa ce se ambaleaza i cutii sau folii de plastic autoaderent, se lipeste eticheta cu datele firmei si informatiile despre produs.
Cel mai important lucru pentru reusita afacerii este sa va puneti la punct o reteta pentru fabricarea luminarilor si sa stapiniti bine procesul de productie. Abia dupa aceea puteti sa investiti bani i cumpararea sau ichirierea unui atelier, sa angajati oameni si sa va prezentati oferta de produse marilor lanturi de magazine.
Pentru o afacere profitabila, luminarile decorative vor fi comercializate i supermarketuri si i magazinele de decoratiuni interioare. Cum supermarketurile vor ca livrarea marfii sa se faca itr-o perioada relativ scurta de timp (7-8 zile) si pentru a intra cu un singur tip de produs solicita o taxa de 250-300 de dolari, ca sa puteti deveni furnizorul lor trebuie sa aveti o capacitate de productie mare, iar calitatea produselor sa fie ireprosabila.
Pentru 45 de luminari-container investitia se ridica la 76,5 USD, ceea ce iseamna un pret de productie de 1,7 USD/bucata. Pretul de vinzare poate varia itre 2 si 3 USD, iar veniturile obtinute itre 90 si 135 USD. Presupunind ca vindeti 180 de luminari pe luna, va puteti rotunji veniturile cu suma de 540 USD.
Luminarile sunt o afacere auxiliara si pentru Laboratoarele Magistra (activitatea de baza fiind produsele cosmetice Floritene), care a intrat pe piata acum doi ani cu luminari i recipiente de aluminiu. Cum patronul firmei este un romin care traieste i Elvetia, materia prima pentru luminari, de la parafina si pina la formele de tabla, este importata integral. in ciuda faptului ca taxele vamale se ridica la 30%, preturile luminarilor sunt relativ mici (itre 11.000 lei si 30.000 lei), motiv pentru care firma a reusit sa se impuna pe piata si sa devina furnizor la reteaua Billa. Mai mult, pentru parafina utilizata trebuie platite accize (40 euro/tona) si trebuie obtinute periodic buletine de analiza de la unul dintre laboratoarele agreate de Oficiul pentru Protectia Consumatorului. „Rentabilitatea afacerii este de numai 3% la cele i pahare de sticla si 5% la cele i recipiente de tabla. Vinzarile pe luna octombrie au fost de 20 milioane lei, dar de regula cifra se dubleaza de sarbatori”, declara dna farmacist Gabriela Ilie, director de marketing. Politica firmei a sustinut intrarea pe piata prin preturi promotionale. Printre problemele cu care se confrunta firma se numara lipsa de pe piata a producatorilor specializati. „Acum citeva luni am achizitionat citeva sute de bucati de pahare de sticla, cu intentia de a le folosi mai tirziu. Am vindut luminarile respective si am primit apoi o comanda mai mare pentru acelasi tip de produse. Ne-am trezit i situatia de a nu avea de unde cumpara pahare la fel, itrucit producatorul romin nu mai fabrica”, relateaza dna Ilie.
Pentru ca mina de lucru este ieftina i Rominia, gradul de rentabilitate a afacerii este maxim pentru cei care reusesc sa exporte aceste produse. Din alt punct de vedere, afacerea se poate extinde prin comercializarea de pungute cu potpuriu (amestec) de plante aromatizate.