Clienții Astra Asigurări vor rămâne cu mașinile în service

Până când Fondul de Garantare va trece efectiv la despăgubirea clienților Astra sau a celor loviți în accidente rutiere de respectivii clienți ar putea trece și câteva luni. Între timp, sarcina plății daunelor va rămâne la aceeași companie cu lichiditate zero care, pe deasupra, nici nu mai are autorizație de funcționare.

Numai client Astra Asigurări cu mașina în service să  nu fii zilele acestea. După ridicarea autorizației de funcționare a societății și în contextul cererii Autorității de Supraveghere Financiară(ASF) privind falimentul companiei, ai toate șansele să rămâi cu mașina pe rampă încă cel puțin două-trei luni. În urma falimentului companiei, daunele vor fi achitate de Fondul de Garantare a Asiguraților. Așa cum a arătat președintele ASF, Mișu Negrițoiu, Fondul are suficiente lichidități pentru a acoperi necesarul Astra, estimat la aproximativ 700 de milioane de lei, însă aceasta nu înseamnă că lucrurile se vor rezolva de la sine pentru clienții companiei sau pentru cei care vor fi implicați în accidente rutiere unde vinovați sunt șoferi cu RCA la Astra. Până când Fondul va trece efectiv la plata daunelor vor mai trece, probabil, câteva luni. Până atunci, explică,  pentru Capital, Carmen Radu, președintele Fondului de Garantare a Asiguraților, „Astra va gestiona în continuare dosarele de daună“. Aceasta înseamnă că cei păgubiți vor aștepta să ia banii de la o societate cu lichiditate zero, cu solvabilitate negativă și care, pe deasupra, nu mai poate avea încasări și este pe ultima sută de metri în drumul spre faliment. Mai mult, Astra are oricum o veche tradiție în ceea ce privește plata cu întârziere sau neplata daunelor, fiind una dintre cele mai reclamate firme de asigurare.

Luni și ani  întregi de așteptare  

Conform procedurii explicate atât de șeful ASF, Mișu Negrițoiu, cât și de președintele FGA, Carmen Radu, Fondul va putea trece efectiv la plata despăgubirilor la cel puțin 30 de zile după ce este declarat oficial falimentul companiei. Înainte de asta însă, starea de faliment trebuie confirmată de o instanță de judecată. Este procedura specifică oricărei insolvențe sau oricărui faliment. Cât va dura procesul în instanță? Mișu Negrițoiu spune că „15-20 de zile, la fel ca toate celelalte procese de acest tip“. Practica ne arată însă că procedurile juridice pot dura și luni de zile. În cazul Astra, o întârziere a declarării falimentului este cu atât mai plauzibilă cu cât acționarul majoritar a declarat deja că va lupta pentru întoarcerea deciziei ASF. Aceasta înseamnă că el va încerca cu ajutorul avocaților, prin contestații și procese paralele, să întârzie o decizie a judecătorului. Potrivit legii insolveneței, așa cum a fost ea modificată, atât acționarul cât și creditorii firmei de asigurare sau debitorul pot face contestații. Dan Adamescu este în poziția de a fi și acționar și creditor al Astra. Altfel spus, până când Fondul va intra efectiv, vor trece câteva luni.  Întrebată explicit ce se va întâmpla cu mașinile aflate acum în service cu CASCO de la Astra sau cu cele care au fost sau vor fi lovite de șoferi cu RCA la Astra, Carmen Radu, șefa FGA, a evitat un răspuns direct. S-a rezumat la a spune că Astra este obligată încă să gestioneze dosarele și că „probabil“ se vor face și plăți“ în limita disponibilităților pe care le mai au“. Contactați de Capital, mai mulți reprezentanți ai service-urilor ne-au spus că se gândesc deja să renunțe la orice reparație care depinde de plăți venite prin Astra Asigurări. Există și mai multe exemple pe piața asigurărilor în ceea ce privește repercursiunile unui faliment. Chiar dacă pe atunci nu exista FGA și chiar dacă dimensiunile firmelor erau mai mici. Este vorba despre Grup AS și Metropol, două firme care vindeau asigurări carte verde și care au intrat în faliment. Procesul de despăgubire a durat în cazul celor două societăți ani de zile.   

Ce mai poți face cu o poliță de la Astra? Proceduri stufoase

Chiar și dacă ai avut norocul să nu fii implicat într-un accident în perioada până când Fondul de Garantare va trece la plata daunelor, tot rămâi cu o poliță pe care ai plătit-o, dar care nu va mai fi validă. Fondul va denunța absolut toate polițele Astra(opțiune pe care o au și clienții) și va urma o procedură destul de complicată prin care clienții ar trebui să fie despăgubiți. Concret, după ce este denunțată polița, clientul se va înscrie, ca orice alt creditor al Astra, la masa credală. Suma cu care el se va înscrie va fi egală cu valoarea rămasă a poliței. Această valoare, variază în funcție de momentul în care ea fost cumpărată.  De exemplu, dacă polița este cumpărată de șase luni și mai are o valabilitate de încă 6 luni(asigurările sunt vândute, în general, pe un an), clientul va primi jumătate din valoarea primei plătite. În concret, legea arată destul de clar ce va trebui să facă respectivul client pentru a își recupera banii. În primul rând va trebui să completeze o cerere de plată pe care o găsește pe site-ul FGA. Împreună cu cererea, trebuie trimise pe adresa FGA, dovada creanței(adică polița de asigurare) și o copie a cărții de identitate. De aici până la plata efectivă drumul este însă foarte lung. Prima dată se înregistrează cererea și se întocmește dosarul de daună care va trebui avizat de toate departamentele FGA. Apoi, dosarul trebuie aprobat de o comisie specială. Plata efectivă se va face prin poștă sau într-un cont deschis la CEC Bank.