Zeci de mii de șoferi din Ungaria și alte câteva mii din Slovacia și chiar Germania vor fi nevoiți să își caute dreptatea într-o altă țară. Este vorba despre clienții sucursalelor Astra Asigurări, societate foarte aproape de faliment, din țările respective care, ne informează Autoritatea de Suprevghere Financiară, vor fi nevoiți să se adreseze Fondul de Garantare a Asiguraților din România pentru a își răscumpăra valoarea rămasă din prima de asigurare sau pentru a fi despăgubiți, în cazul în care au suferit o daună fiind asigurați CASCO de către Astra sau fiind loviți de către un asigurat RCA al aceleiași companii. Lor li se adaugă alte câteva mii de șoferi din Spania și Italia care așteaptă să fie despăgubiți în urma unor accidente provocate de români cu mașini asigurate în țară, la Astra. Potrivit primelor estimări este vorba despre aproximativ 3.000-4.000 de daune cu o valoare medie de peste 2.500 de euro. Situația italienilor și a spaniolilor este chiar mai complicată întrucât, deocamdată, nu este clar dacă ei vor fi despăgubiți din fondul Biroului Auto Român sau din banii Fondului de Garantare a Asiguraților.
Afacerile Astra au explodat în Ungaria
Interesant este că, în ciuda problemelor majore pe care compania mamă le avea, afacerile Astra în Ungaria au crescut, inclusiv în primul semestru al acestui an. În fapt, vânzările companiei au urcat de trei ori mai repede decât piața și au dus asigurătorul până în top 5, în ceea ce privește vânzările de RCA. Vorbim deci de zeci de mii de clienți, majoritatea cu asigurare obligatorie auto. Aceștia pot provoca, la rândul lor, accidente, trimițându-i pe cei loviți în România pentru a își recupera pagubele. Concret, potrivit datelor statistice publicate de Asociaţia Asigurătorilor din Ungaria (MABISZ), la finalul lunii iunie 2015, afacerile ASTRA Biztosito (sucursala din Ungaria a companiei Astra Asigurări) au totalizat 2,8 miliarde forinţi (8,9 milioane euro), în creştere cu 7,7% faţă de S1 2014. Potrivit cifrelor MABISZ – care includ rezultatele financiare pentru 32 de asigurători membri ai asociaţiei, piaţă de asigurări din Ungaria s-a majorat cu 2,1% până la 453 miliarde forinţi (1,4 miliarde euro). Astfel, pe fondul raportării unei rate de creştere superioare mediei de piaţă, cota de piaţă a sucursalei Astra se majorase de la 0,59% în S1 2014 la 0,62% la 30 iunie a.c., plasându-se pe poziţia 21 în ierarhia asigurătorilor locali. Pe clase de asigurări, circa 79% din subscrierile ASTRA Biztosito s-au concentrat pe segmentul de asigurări RCA: 2,2 miliarde forinţi (sau 7 milioane euro). Pe această linie de asigurări, Astra Biztosito este a zecea companie ca subscrieri (dintr-un total de 15), cota de piaţă a asiguratorului majorându-se de la 3,53% la 3,66% în primul semestru din 2015.
ASF vorbește în ghiduri
Ghidul Autorității de Supraveghere Financiară, conceput pentru clienți și ceilalți păgubiți din falimentul Astra, este destul de clar în ceea ce privește pașii pe care trebuie să îi urmeze cei din străinătate. „Legea nu face distincţie în ceea ce ce priveşte domiciliul sau cetăţenia, drept urmare, toţi consumatorii care deţin poliţe de asigurare – sau sunt păgubiţi de un asigurat al Astra au dreptul de a fi despăgubiţi de către FGA. Se reţine că şi pentru consumatorii care au încheiat contracte de asigurare cu Astra prin intermediul sucursalelor străine ale acestei societăţi (Germania, Slovacia, Ungaria), indiferent de domiciliul sau cetăţenia consumatorului, aceştia sunt în drept a se adresa FGA, conform procedurii descrise anterior“, se arată în ghidul publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Respectivul document mai arată și că procedurile ce trebuie urmate, până când FGA va intra în locul Astra ca plătitor de daune, vor dura luni bune.
Ce au de făcut păgubiții, indiferent de naționalitate
Fondul de garantare va denunţa absolut toate poliţele Astra (opţiune pe care o au şi clienţii) şi va urma o procedură destul de complicată prin care clienţii ar trebui să fie despăgubiţi. Concret, după ce este denunţată poliţa, clientul se va înscrie, ca orice alt creditor al Astra, la masa credală. Suma cu care el se va înscrie va fi egală cu valoarea rămasă a poliţei. Această valoare variază în funcţie de momentul în care ea a fost cumpărată.
De exemplu, dacă poliţa este cumpărată de şase luni şi mai are o valabilitate de încă şase luni (asigurările sunt vândute, în general, pe un an), clientul va primi jumătate din valoarea primei plătite. În concret, legea arată destul de clar ce va trebui să facă respectivul client pentru a îşi recupera banii. În primul rând, va trebui să completeze o cerere de plată pe care o găseşte pe site-ul FGA. Împreună cu cererea, trebuie
trimise pe adresa FGA, dovada creanţei (adică poliţa de asigurare) şi o copie a cărţii de identitate. De aici până la plata efectivă drumul este însă foarte lung. Prima dată se înregistrează cererea şi se întocmeşte dosarul de daună care va trebui avizat de toate departamentele FGA. Apoi, dosarul trebuie aprobat de o comisie specială. Plata efectivă se va face prin poştă sau într-un cont deschis la CEC Bank.