De unde începe să se topească un fulg de zăpadă? Din exterior spre interior, bineînţeles. Niciodată în sens invers. Metafora asta am aflat-o la un curs de leadership de la un profesor elveţian care crede (omul părea cu adevărat sincer) că România se bucură de numeroase oportunităţi încă neexploatate.
Poziţia noastră geopoltică departe de miezul tare al UE poate avea şi părţi pozitive, nu doar dezavantaje. E mult mai greu să înlocuieşti ceva care există deja decât să construieşti de la zero. Ceea ce înseamnă că toate lipsurile noastre pot constitui tot atâtea şanse să inventăm o afacere profitabilă. Sau să testăm o idee nouă, pe care alte ţări fie nu au curajul, fie nu au disponibilitatea să o încerce. Sigur că totul sună extrem de teoretic şi că se găsesc 1.001 de motive care să mă contrazică. Dar trebuie să ne reamintim întotdeauna că acolo unde oamenii obişnuiţi văd obstacole, antreprenorii văd oportunităţi. Singura condiţie este aceea de a gândi „outside the box“, fără prejudecăţi sau frică de necunoscut. Şi ca să dau şi un exemplu concret, iată o idee aflată tot de la profesorul sus-menţionat.
De ce hotelurile trebuie să înceapă cazarea după ora 14:00, în timp ce camera trebuie predată întotdeauna la ora 11:00 sau 12:00? Sunt sigur că fiecare dintre noi a pierdut timp preţios şi a trebuit să facă diverse scheme fiindcă hotelierii se încăpăţânează să păstreze acest program strict de care nu ţin cont nici trenurile, nici avioanele, cu atât mai puţin automobilele. Sigur, camerele trebuie curăţate, toată lumea cunoaşte acest aspect. Dar de ce serviciul de curăţenie al unui hotel nu poate să devină mai flexibil şi să cureţe pur şi simplu fiecare cameră atunci când este eliberată şi să păstreze posibilitatea de a-şi caza turiştii atunci când sosesc? Oare un restaurant are nevoie, ca să funcţioneze, de ore stricte la care ai permisiunea să începi sau să termini masa, precum cantinele muncitoreşti de pe timpuri? Nu ştiu dacă programul flexibil de cazare este posibil, vom afla probabil curând, deoarece există deja un program experimental într-un hotel din Germania. Important era doar să subliniez cât de importante sunt creativitatea şi capacitatea de a inova în afaceri. Se spune că hoţii vor fi întotdeauna cu un pas înaintea poliţiştilor în ceea ce priveşte tehnicile de furt. Un hoţ care nu inovează încontinuu nu-şi poate permite să fie hoţ, deoarece mai devreme sau mai târziu va fi prins şi va ajunge la închisoare. Poate că avem ceva de învăţat de la balaoacheşii noştri compatrioţi, care au făcut bani frumoşi prin capitalele Europei de Vest. Nu în ceea ce priveşte faptele, ci atitudinea. Oamenii aceştia au sesizat o oportunitate şi au ales să o exploateze. De multe ori, cu mare succes financiar.
Poate ar fi bine să devenim şi mai creativi şi flexibili atunci când Guvernul asmute fiscul împotriva noastră cu taxe şi birocraţie. Episodul înmatriculărilor de maşini în Bulgaria este un exemplu interesant. De ce nu am proceda la fel şi cu companiile, cu reşedinţa, chiar cu cetăţenia. Avem astăzi puterea şi posibilitatea să alegem. Unde trăim, pentru cine lucrăm, unde ne creştem copiii. E greu să faci o asemenea schimbare. Dar nici pe departe imposibil. Iar dacă politicienii noştri se comportă în continuare de parcă am fi datori să-i ţinem în puf pe ei şi familiile lor, în ciuda faptului că fac mai mult rău decât bine, merită să acţionăm. Orice se poate face cu doza necesară de timp, resurse şi voinţă. Victoria este o stare de spirit.