Majoritatea românilor care călătoresc în străinătate cunosc regulile companiilor aeriene, însă în urmă cu zece ani lucrurile erau diferite. Potrivit reprezentanților agenției de turism Paravion, existau pe atunci cazuri în care turiștii care cumpărau pachete de Revelion în afara țării, voiau să petreacă exact ca acasă.
"Am avut o clientă care a vrut neapărat să ia oala de sarmale cu ea în vacanță la Viena, și care a ținut atât de mult la acest lucru, încât a preferat să renunțe la avion, unde nu o acceptau cu sarmalele, și să meargă cu trenul. Nici așa nu i-a fost ușor, și a ajuns să-i ceară controlorului de la vagonul de dormit să-i oprească căldura în cușetă ca să nu i se strice sarmalele. Peripețiile au continuat la hotel, deoarece angajații de acolo au refuzat să-I țină oala în frigiderul restaurantului. Ulterior, s-au purtat alte negocieri dure cu restaurantul în care se dădea petrecerea de Revelion, iar în final, după ce a semnat câteva hârtii, a avut satisfacția să treacă în Noul An mâncând sarmale de acasă", spune Remus Vișan, managing director al Paravion.
Acesta își amintește de un domn foarte în vârstă, îmbrăcat în haine ponosite și ținând în mână o sacoșă veche, care a intrat în agenția Millenium din București, cea care a lansat ulterior pe piață brandul Paravion. Bătrânul s-a așezat pe scaunși s-a interesat de un circuit de 21 de zile în Europa, care includea Franța, Italia, Spania și Portugalia. Circuitul, făcut cu autocarul, era foarte scump pentru acele vremuri, costând în jur de 1.200 de dolari de persoană. "Omul a zis că vorbește cu soția și se întoarce a douazi. A revenit după 24 de ore cu aceeași sacoșă soioasă, spunând că vrea să cumpere excursia. I-am spus cât costă, dar nu credeam că are bani să plătească. Mi-a zis că vrea să o cumpere și l-am întrebat ce avans vrea să plătească, dar a spus că vrea să achite integral și a scos din plasă banknote nou-nouțe, dolari, și a achitat peloc 2.400 de dolari", povestește Remus Vișan.
Bătrânul a povestit ulterior că avea câteva case revendicate și că trăia doar din chirii, câștigând câteva mii de dolari pe lună. Cheltuia foarte puțin, iar restul banilor erau depuși la bancă, însă hotărâse cu soția ca, înainte de moarte, să vadă lumea. Tot la începutul anilor 2000, când Internetul nu era accesat de atât de multă lume, iar oamenii mergeau în concedii fără să se informeze mai întâi referitor la ce găsesc acolo, la fața locului ratau însuși scopul excursiei. De exemplu, la circuitele în Grecia, după vizitarea primelor obiective, unii se plictiseau foarte tare să vadă "doar pietre", iar când ajungeau la Acropole, obiectivul zero al circuitului, căutau un chioșc de unde să cumpere o bere rece și rămâneau să o bea lângă autocar până se întorcea grupul.
"Acum, 80% dintre clienți își cumpără vacanțele online, iar din ce în ce mai mulți le achiziționează cu smartphone-ul. Avem turiști care stau cu ghidul Michelin deschis pe telefon și verifică ghizii dacă îi duc la obiectivele importante. Au tot felul de aplicații pe telefon, axate doar pe ghiduri turistice, care îți arată restaurantele și punctele de atracție. În ziua de azi, ghidul turistic este monitorizat și criticat în funcție de review-urile din aplicațiile descărcate de pe Internet", comentează Remus Vișan.