Expozițiile de ceasuri sunt mai puțin cunoscute de publicul larg. Pe deoparte pentru că produsele prezentate sunt extrem de scumpe și „de nișă”, iar pe de alta din cauza regimului strict de acces. La Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) din Geneva, de exemplu, se poate intra doar în baza unei invitații sosită fie din partea organizatorilor, fie din partea expozanților. Susținută de Fondation de la Haute Horlogerie și de Federation of the Swiss Watch Industry, expoziția este dedicată strict clienților fideli ai mărcilor expozante, dealerilor din întreaga lume și presei specializate. Tocmai de aceea, în perioada Salonului, la Palexpo, nu există nici case de bilete deschise și nici porți de acces pentru public. În ciuda acestui regim strict, SIHH adună, an de an, peste 14.000 de vizitatori și circa 1.000 de jurnaliști. Pentru comparație, expoziția auto desfășurată în martie în același loc are anual circa 650.000 de vizitatori și mai bine de 10.000 de jurnaliști. Și dacă tot facem comparații cu expoziții auto să spunem și că SIHH, alături de Baselworld, sunt singurele evenimente majore din Europa dedicate industriei ceasurilor de lux, în timp ce Geneva Motor Show și, alternativ, Paris Motor Show sau Frankfurt Motor Show sunt cele mai importante evenimente europene dedicate industriei auto.
Lăsând deoparte comparațiile, este demn de luat în seamă faptul că SIHH este un eveniment care are ca principal partener grupul Richemont. Mai puțin cunoscut românilor, acesta este, ca și grupul Swatch, unul dintre pilonii industriei mondiale a ceasurilor de lux adunând sub aripa sa largă mărci prestigioase.
Richemont, grupul cu vânzăride 10,4 miliarde de euro
Prin urmare, dacă mărcile grupului Richemont au pus umărul la crearea și susținerea SIHH, cele aparținând grupului Swatch și alte companii independente au mizat pe evenimentul, mai mare și mai cunoscut, de la Basel denumit sugestiv Baselworld. Dar cine este Richemont? Ei bine acest conglomerat de branduri celebre a luat naștere în 1988, ca urmaș al Remgro Limited, companie sud-africană a omului de afaceri Anton Rupert cu activități în zona produselor din tutun, băuturilor alcoolice, serviciilor financiare și extracției de aur și diamante. Încă din momentul înființării, Richemont a început să achiziționeze pachete de acțiuni sau chiar companii întregi din lumea produselor de lux din Europa. Astfel, rând pe rând, în portofoliul Richemont au intrat case celebre producătoare de ceasuri precum Vacheron Constantin, Purdey, Baume & Mercier, Jaeger-LeCoultre, A. Lange & Sohne, Cartier, Officine Panerai, IWC Schauffhausen, Piaget, Montblanc, Roger Dubuis și multe altele. De asemenea, printr-un joint-venture anunțat în 2007, Richemont și Ralph Lauren au format Ralph Lauren Watch and Jewelry Company. Conform datelor financiare Compagnie Financière Richemont SA a înregistrat în 2014 vânzări totale de 10,4 miliarde de euro, un profit operațional de 2,67 miliarde de euro și un profit net de 1,33 miliarde de euro. Rezultate care pot face să pălească obrazul multor șefi ai unor companii cu renume din industria auto, ca să păstrăm paralela de mai sus.
SIHH, de la cinci mărci la 24
Prima ediție a SIHH a avut loc în 1992 ca urmare a „dezertării” de la Baselworld a cinci mărci: Baume &Mercier, Cartier, Piaget, Gerald Genta și Daniel Roth. Acestea au închiriat 4.500 mp la centrul expozițional Palexpo din Geneva și, cu ajutorul grupului Richemont, au pus la punct un eveniment concurent celui de la Basel. După ce unele mărci au părăsit SIHH, iar altele le-au luat locul, în 2015, la ediția anterioară a SIHH, au participat 15 branduri, toate membre ale grupului Richemont. Pentru ediția cu numărul 26, care are loc în acest an, organizatorii au decis să invite, pentru prima dată în istoria evenimentului, câțiva ceasornicari independenți ale căror produse recente au devenit foarte interesante pentru colecționari. Aceștia sunt Christophe Claret, De Bethune, H. Moser & Cie, Hautlence, HYT, Kari Voutilainen, Laurent Ferrier, MB&F și Urwerk. Atât la Geneva cât și la Basel în perioadele de desfășurare ale SIHH sau Baselworld multe alte case producătoare de ceasuri expun, în locații apropiate evenimentelor principale, propriile produse.
Noutățile ediției din 2016 a SIHH
Deși nu și-au făcut cunoscute toate ceasurile pe care le vor prezenta în cadrul ediției din acest a Salon International de la Haute Horlogerie, maeștii orologieri ai caselor prezente au anunțat câteva piese cât se poate de interesante și, cum altfel, scumpe. Astfel, în lunile următoare acestui eveniment, pe piețele din întreaga lume, inclusiv România, vor ajunge ceasuri precum cele din colecția Montblanc Heritage Chronométrie inspirate din ceasurile Pythagore, produse de manufactura Minerva din Villeret în 1948. În 2016, această colecție se va îmbogăți cu două noi piese denumite Montblanc Heritage Chronométrie Date by Hand și Montblanc Heritage Chronograph Quantième Annuel. De asemenea, la SIHH 2016 va fi prezentat noul IWC Big Pilot’s Watch Annual Calendar Edition „Le Petit Prince”, un tribut adus lui Antoine de Saint-Exupéry. Tot de la IWC Schaffhausen vor putea fi descoperite trei noi piese „diver” denumite IWC Aquatimer Chronograph Edition „La Cumbre Volcano”, IWC Aquatimer Automatic 2000 și IWC Aquatimer Automatic Edition „Expedition Jacques-Yves Cousteau”. Piaget va prezenta Emperador Coussin XL 700P, un elogiu adus dublului său patrimoniu tehnic. XL 700P este un concept care combină perfect un calibru mecanic cu un regulator acționat de quartz. Nici Jaeger-LeCoultre nu va lăsa să treacă SIHH fără a își marca prezența. Aducând un elogiu piesei Reverso lansată în 1931, marca va prezenta în acest an trei noi colecții: Reverso Classic, Reverso Tribute și Reverso One. Casa Roger Dubuis va arăta pentru prima dată Excalibur Automatic Skeleton Carbon, una dintre puținele piese pe care faimosul ceasornicar le dedică în acest an bărbaților. Asta pentru că 2016, în viziunea lui Dubuis, este „The Year of the Velvet Diva”. Toate acestea vor fi însoțite de minuni ale tehnicii și designului precum Baume & Mercier Clifton Chronograph Complete Calendar, H. Moser & Cie. Endeavour Perpetual Calendar Concept, Cartier Clé de Cartier Automatic Skeleton, Richard Mille RM 67-01 Automatic Extra Flat, Panerai Radiomir 1940 3 Days Automatic Acciaio – 42mm, Parmigiani Fleurier Tonda Métrographe Abyss Blue sau Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar in Yellow Gold.
Baselworld, între 17 și 24 martie
În luna martie a acestui an, va avea loc la Messe Basel o nouă ediiție a celei mai mari expoziții de ceasuri și bijuterii din Europa, Baselworld. Spre deosebire de SIHH, acest eveniment este deschis și publicului, prețul pentru un bilet de o zi fiind de 60 de franci elvețieni, iar pentru întreaga durată a expoziției de 150 de franci. Deși organizatorii nu recomandă vânzările în timpul show-ului, mulți dintre expozanți încheie precontracte fapt ce permite doritorilor să achiziționeze ulterior piese produse de mărci precum Rolex, Omega, TAG Heuer, Breitling, Patek Philippe sau Breguet, sau așa-numite fashion watches având branduri celebre ca Chopard, Harry Winston, Hermès, Bulgari, Louis Vuitton, Chanel, Gucci sau Dior.
Acest articol a fost publicat în al treilea număr al revistei Capital, din 18-24 ianuarie 2016