sa-si cumpere o masina. Pe atunci, sofatul unui automobil de fabricatie straina era mai mult apanajul romanilor care lucrau sau aveau rude in Vest. In lipsa unui importator specializat, autovehiculul era cumparat direct din centrele auto din strainatate sau de la proprietarii care vroiau sa renunte la vechea masina. Lucrurile au inceput sa se schimbe prin 1992, cand au aparut primele companii profilate pe importul de autovehicule. Startul acestui business in Romania a fost destul de timid. Cele cateva firme nou infiintate aveau sedii in apartamente, lucrau cu patru-cinci angajati, iar vanzarile erau modeste. „In urma cu zece ani nu existau show-room-uri, clientul era obisnuit sa cumpere masina dintr-un apartament, sa o vada in strada si sa-i fie livrata tot acolo”, isi aminteste Marius Carp, director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Insa piata avea un potential urias, iar importatorii au intuit ca, pentru a avea rezultate pe masura, trebuie sa investeasca in primul rand in show-room-uri, dupa modelul celor occidentale, si sa asigure servicii post-vanzare. Primele astfel de centre auto au fost amenajate in Bucuresti, unde nivelul veniturilor populatiei este superior mediei pe tara. Numarul lor a crescut treptat, pe masura ce in Romania au intrat noi marci auto, accentuand competitia dintre importatori. Capitala a reprezentat doar primul bastion cucerit de dealerii auto. Urmatorul pas, poate cel mai important, a fost facut in provincie. „Exista mai multe motive care au stat la baza acestei miscari: in primul rand, piata din Bucuresti a ajuns la o relativa saturare, iar in al doilea rand provincia are un potential neexploatat suficient si in crestere continua. In plus, exista nevoia de acoperire echilibrata a intregului teritoriu, astfel incat clientii sa nu aiba grija service-urilor, indiferent de zona in care se afla”, explica Gheorghe Utii, directorul executiv al Trust Motors, importatorul general Peugeot in Romania. Planurile de expansiune in teritoriu au vizat acoperirea intr-o prima faza a principalelor localitati, care au fost selectate dupa criterii legate de pozitia geografica, dezvoltare economica si venit pe cap de locuitor. Marile orase din nord-vestul tarii si din sud au raspuns cel mai bine acestei strategii, insa nu au fost omise nici concentrarile urbane din zona Moldovei. Ofensiva distribuitorilor auto in teritoriu a fost rapida si continua, intr-un ritm la fel de alert. Cazul Porsche Romania este unul dintre cele mai elocvente. De la doar noua dealeri, cati avea in urma cu sase ani, cand si-a inceput activitatea in Romania, compania a ajuns acum sa detina o retea formata din 64 de distribuitori, ceea ce inseamna o crestere de peste sapte ori. Investitiile acestora pe piata de profil s-au ridicat in acesti ani la 38 de milioane de euro, in vreme ce numarul autovehiculelor vandute a depasit 50.000 de unitati, cifra de peste sase ori mai mare decat cea din 1998. La fel de impetuoasa a fost si expansiunea Romcar, importatorul Ford in Romania, care si-a format o retea formata din 30 de dealeri si 39 de show-room-uri. Compania isi propune ca pana in 2007 sa se extinda cu inca sapte dealeri Ford si sase distribuitori Mazda. Principalul sau concurent, Renault Romania, are planuri la fel de ambitioase si vrea ca in urmatorii trei ani numarul dealerilor sai sa ajunga la 30, adica exact cate show-room-uri sunt deschise la ora actuala. Fara exceptie, principalii jucatori ai pietei auto mizeaza pe potentialul provinciei, iar lupta se va da pe orasele inca neadjudecate. In prezent, pentru vanzarea celor 38 de marci auto straine reprezentate in Romania, la care se adauga marcile produse pe plan local, Dacia, Daewoo si Aro, concureaza peste 600 de dealeri auto.

CINE SUNT PRINCIPALII JUCATORI
Porsche Romania (VW, Audi, Skoda, Seat si Porsche)
· 64 dealeri
· doua centre auto proprii in Bucuresti
· 14.000 unitati vandute in 2003

Renault Romania (Renault, Nissan)
· 26 dealeri (30 pana in 2007)
· 30 show-room-uri
· 10.086 unitati vandute in 2003

Romcar (Ford, Mazda)    
· 30 dealeri (16 pentru marca Ford si 14 pentru Mazda), inclusiv la Chisinau
· In plan, pentru urmatorii trei ani, inca sapte dealeri Ford si sase Mazda
· trei show-room-uri proprii (doua Ford, unul Mazda)
· 36 show-room-uri ale dealerilor (22 Ford si 14 Mazda)
· 3.562 unitati vandute in 2003

Autoitalia (Fiat, Alfa Romeo, SsangYong, Maserati, motociclete Honda)
· 20 dealeri in Romania si R. Moldova
· 26 show-room-uri (23 ale dealerilor)
· 2.560 autovehicule si 32 de motociclete vandute in 2003

Trust Motors (Peugeot)
· distribuitori agreati in 22 judete
· trei show-room-uri in Bucuresti
· a treia concesiune in Capitala este preconizata pentru urmatoarele 18 luni
· centre auto in constructie la Pitesti, Cluj, Bacau, Miercurea Ciuc si Bistrita
· 5.503 unitati vandute in 2003.

SURSA: APIA, Companiile