Principalele opt reţele de farmacii şi-au accelerat expansiunea naţională, în acest an, într-un moment în care investitorii strategici prospectează potenţiale ţinte de achiziţii. Cum se explică această grabă? Anul trecut, vânzările de medicamente prin farmacii au atins nivelul de 900 de milioane de euro, pentru 2007 estimându-se o creştere a acestora cu 24%, potrivit datelor Cegedim. Este o piaţă pe care şi-o împart, în România, aproximativ 5.000 de unităţi farm
Principalele opt reţele de farmacii şi-au accelerat expansiunea naţională, în acest an, într-un moment în care investitorii strategici prospectează potenţiale ţinte de achiziţii. Cum se explică această grabă?
Anul trecut, vânzările de medicamente prin farmacii au atins nivelul de 900 de milioane de euro, pentru 2007 estimându-se o creştere a acestora cu 24%, potrivit datelor Cegedim. Este o piaţă pe care şi-o împart, în România, aproximativ 5.000 de unităţi farmaceutice, din care marile lanţuri deţin deja aproape 1.000. Alte 1.000 de puncte de vânzare aparţin unor reţele zonale mai mici, care înseamnă de la două – trei, la maximum zece unităţi grupate sub acelaşi brand, iar restul sunt farmacii independente. O parte din acestea, chiar dacă nu sunt branduite, sunt grupate în două reţele regionale mari– Aesculap/Medica/ Iassyfarm, respectiv Hepites/Galenus/Oltfarm -, deţinute de investitori privaţi. Piaţa încă este fragmentată, atât în ceea ce priveşte distribuţia de medicamente, cât şi retailul. O tendinţă este însă clară: în timp ce unii se dezvoltă, pentru alţii, singura şansă de a-şi valorifica afacerile este vânzarea, piaţa distribuitorilor mici reducându-se treptat.
Ce anume determină expansiunea marilor lanţuri farmaceutice?
„O farmacie este un business fără riscuri“, susţine Adrian Lakatos, preşedintele AL Pharma. Expertul internaţional în piaţa farmaceutică îşi susţine afirmaţia prin faptul că furnizorii, companiile producătoare, nu îşi recuperează banii până nu plăteşte finanţatorul sistemului, respectiv casa de asigurări. Dacă adăugăm marjele mari obţinute pe seama rabaturilor oferite de producători şi care nu ajung nici în preţul final, nici la casa de asigurări, şi mai adăugăm şi creşterea puternică a pieţei de medicamente, găsim explicaţia avântului reţelelor de farmacii. În opinia lui Adrian Lakatos, pe termen mediu, marjele din distribuţie, din România, care au fost mult peste media europeană, vor scădea, retailul devenind sursa principală de profit pentru distribuitori.
„Ne dorim, desigur, creşterea, dar nu cu orice preţ“, afirmă Isabelle Iacob, director general HelpNet. „Operăm într-o piaţă extrem de competitivă, extinderea este necesară, dar vom face acest lucru păstrând un echilibru permanent. Vom alege de fiecare dată versiunea care ne întăreşte relaţia cu clienţii noştri, cărora le asigurăm un anumit confort prin proximitate“, precizează Isabelle Iacob, adăugând faptul că prezenţa activă în piaţă a făcut din HelpNet o companie atractivă pentru investitori. Au existat o serie de oferte, atât din partea unor fonduri de investiţii, cât şi din partea unor investitori strategici, însă s-a preferat creşterea companiei şi consolidarea brandului.
Investitorii strategici bat la uşă
La rândul său, Amalia Georgescu, director general Remedio, este de părere că vor avea loc şi alte schimbări, atât pe partea de retail, cât şi pe cea de distribuţie, interesul companiilor străine pentru cele două segmente de piaţă fiind abia la început.
„În acest moment, însă, avem probleme grave cu care ne confruntăm: reducerea plafoanelor, care înseamnă automat un număr mai mic de pacienţi în farmaciile noastre, deci o cifră de afaceri mai mică, şi preţul diminuat al medicamentelor, care, deşi va determina creşterea consumului, pentru noi înseamnă, de asemenea, o cifră de afaceri mai redusă“, apreciază Amalia Georgescu.
Date fiind atât poziţia sa pe piaţă, cât şi profitabilitatea şi perspectivele de creştere, compania Polisano, din Sibiu, a atras în mod constant atenţia potenţialilor investitori. „Deocamdată, niciunul nu a dovedit că poate creşte valoarea companiei peste ceea ce actuala echipă de conducere, împreună cu mine, are convingerea că se poate realiza în următorii ani“, relatează dr. Ilie Vonica, fondatorul Polisano, companie a cărei strategie
s-a axat, în ultimii ani, pe păstrarea poziţiei de vârf pe segmentul distribuţiei de medicamente către spitale şi sporirea prezenţei pe cel al farmaciilor cu circuit închis. „Vă pot spune însă că foarte mulţi dintre acei investitori strategici care au analizat posibilitatea intrării pe piaţa românească au trecut şi pe la Sibiu“, menţionează dr. Ilie Vonica.
Unul dintre cei mai activi cumpărători de farmacii din ultimii doi ani a fost Gedeon Richter, care a ajuns în prezent la 115 unităţi, ce urmează a fi branduite. Dintre marile companii farmaceutice europene interesate de România, Celesio (Germania) a ieşit de pe piaţă, odată cu vânzarea Pharmafarm către reprezentanţa locală a Gedeon Richter. Se pare însă că interesul companiei germane a revenit, ca şi cel al grupurilor Phoenix şi Alliance Unichem, din Marea Britanie.
De asemenea, compania Pharma Investment BV – subsidiară a Milestone Group Plc, o companie de investiţii din Islanda – intenţionează să investească 55 de milioane de euro în extinderea în regiunea Europei Centrale şi de Est, susţinută parţial cu fonduri de la BERD. Planurile sale vizează deschiderea a cel puţin 500 de farmacii, atât prin achiziţii, cât şi prin creştere organică.
Isabelle Iacob, director general HelpNet farma
Lanţuri de farmacii