Cel puţin cinci brokeri şi doi asigurători oferă poliţe online, cu plata direct pe internet. Numărul celor care intenţionează să introducă acest tip de servicii în următorii doi ani este mult mai mare.

Vânzările cu plata online nu ating nici a suta parte din volumul pieţei de asigurări. Potenţialul acestui canal de distribuţie este însă imens, reprezentând o nişă pentru asigurătorii de talie mică şi un instrument de marketing pentru marii jucători.
„Este un business care, în următorii doi ani, va aduce doar recunoaştere între clienţi, dar nu şi bani. Nu poţi vorbi de recuperarea investiţiei mai devreme de doi ani“, crede Cristian Anghel, general manager Capital & Alliance Insurance Broker. Conform acestuia, numărul utilizatorilor online, cuantificat de către principalii operatori de internet, se regăseşte în jurul a patru milioane, iar potenţiali cumpărători de asigurări în mediul internet sunt circa 200.000. Potenţialul de afaceri fiind foarte bun, firma va lansa în perioada următoare un site dedicat asigurărilor de locuinţe şi bunuri din gospodărie.
Primii care au introdus serviciile online în asigurări sunt brokerii. „Din decembrie 2005 şi până în prezent, am încheiat 247 poliţe online, acestea reprezentând 2,3% din total pe clasa de RCA“, spune Mihai Mehedinţu, preşedinte brokerului ROMASIG. „Doar 3% din cererile de ofertă se finalizează online şi circa 3%-5% – offline, prin comunicări telefonice sau la unul din sediile noastre“, spun reprezentanţii INK Broker. Compania de brokeraj Asigest are, de asemenea, un site specializat pe vânzarea online, cu un brand separat de cel al companiei. Conform reprezentanţilor societăţii, pentru poliţele de asigurare care nu se pretează la servicii de plată electronică, rata de succes a solicitărilor venite prin intermediul site-ului web se apropie de 50%. Ceilalţi, adică asigurătorii, de la mic la mare, au şi ei în plan implementarea vânzării online. Alliantz-Ţiriac are deja pe site instrumente complexe de cotare a primelor.

Compania va introduce şi vânzarea electronică, în cel mult un an. Şi Asirom are în vedere acest lucru. Asitrans a pus la punct chiar o strategie în acest sens şi va introduce, în scurt timp, servicii online pentru poliţele simple, cum sunt cele auto. Reprezentanţii companiei nu cred însă că acest canal de distribuţie va înregistra un succes important mai devreme de doi ani de la data aderării României la UE, tendinţa fiind similară celei din Polonia. RAI Asigurări vinde online poliţe medicale de călătorie în străinătate, din luna aprilie a acestui an, prin internet fiind emise circa 10% din totalul contractelor. „Cred că anul viitor vânzările online pe acest tip de asigurări vor ajunge la 35-40%“, spune Iuliana Trică, director Asigurări Medicale şi Accidente de la RAI. „Mulţi clienţi folosesc oricum internetul pentru a-şi rezerva şi achita bilete şi camere de hotel, fiind deja obişnuiţi cu această modalitate de plată“, explică aceasta.

Şi City Insurance foloseşte internetul pentru a vinde asigurări de asistenţă medicală pentru călătorii în străinătate. „Astfel, noi ne reducem costurile, iar clientul economiseşte timp“, spune Alexandra Blănaru, director administrativ al societăţii. Printre site-urile care oferă servicii online pentru asigurări se numără atât ale asigurătorilor RAI şi City Insurance, cât şi adrese precum bursaasigurarilor.ro, politeonline.ro, asigura.ro, inkbroker.ro, raspunderecivilaauto.ro, asiguraricasco.ro, asigur.com, portaldeasigurari.ro, 1asig.ro, btwc.ro, erca.ro, asig.ro. Şi portalul Neogen va lansa poliţe online. 

10-214-37_mihaimehedintu2.jpg

Perspective optimiste
«Legislaţia europeană în domeniul comerţului electronic va veni în sprijinul dezvoltării sistemului de asigurări online. În cel mult patru ani, această modalitate va reprezenta cel puţin 30% din totalul asigurărilor încheiate în România.»
Mihai Mehedinţu, preşedinte brokerului ROMASIG

10-213-37_danciceu.jpg

Mai mulţi asiguraţi pe net
«Estimăm o creştere mai mare decât piaţa asigurărilor în ansamblu, respectiv un ritm anual de 40%. Suntem favorizaţi şi de creşterea accelerată a numărului de utilizatori de internet, precum şi de numărul conexiunilor în bandă largă.»
Dan Ciceu, Branch Manager Asigest