Luptă pentru supravieţuire în retail: hipermarketurile fac loc discounterilor

Deschiderile de toamnă au prioritate în planul de afaceri al oricărui retailer însă, în 2009, puţine au fost companiile care au mai putut să menţină ritmul. Campioni la extinderile de toamnă în anii trecuţi, operatorii de hipermarketuri au încetinit sau chiar au oprit expansiunea în acest an, locul lor fiind preluat de reţelele de discount, care, pe fondul creşterii vânzărilor, au accelerat ritmul deschiderilor. Toamna este un moment bun pentru a deschide noi magazine. Odată

Deschiderile de toamnă au prioritate în planul de afaceri al oricărui retailer însă, în 2009, puţine au fost companiile care au mai putut să menţină ritmul. Campioni la extinderile de toamnă în anii trecuţi, operatorii de hipermarketuri au încetinit sau chiar au oprit expansiunea în acest an, locul lor fiind preluat de reţelele de discount, care, pe fondul creşterii vânzărilor, au accelerat ritmul deschiderilor.

Toamna este un moment bun pentru a deschide noi magazine. Odată cu întoarcerea din concediu şi începerea şcolii, consumul creşte, sporind vânzările din magazine. Vârful de sezon este înregistrat în luna decembrie, iar retailerii fac tot posibilul să deschidă cât mai multe magazine înainte de sărbătorile de iarnă, perioada cu cele mai bune vânzări din an.

Deşi comercianţii aşteaptă creşterea vânzărilor pe final de an, 2009 a fost caracterizat de scădere, în special pe categoria produselor nealimentare. „Anticipăm că în ultimul trimestru al acestui an indicii de consum se vor menţine pe un trend descrescător, astfel încât sfârşitul de an poate indica o scădere totală a volumelor în retail, în jur de 25-30% pentru non-food şi 2-3% pentru produse alimentare”, a declarat, pentru capital.ro, Adrian Manolache, secretarul general al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.

Hipermarketurile încep să-şi numere răniţii

Cea mai spectaculoasă dezvoltare a fost înregistrată în ultimii ani de hipermarketuri, care au deschis din ce în ce mai multe magazine şi au câştigat cotă de piaţă. Proiectele de parcuri de retail tot mai numeroase au favorizat extinderea „cu orice preţ”, iar explozia consumului a amânat momentul adevărului, pentru a afla care dintre magazine au câştigat lupta.

Odată cu apariţia crizei economice şi scăderea drastică a consumului din acest an, au început să apară şi primele probleme. Motoarele extinderii hipermarketurilor au amuţit în principal din două cauze: lipsa de finanţare pentru numeroasele proiecte de parcuri de retail anunţate de dezvoltatorii imobiliari şi scăderea vânzărilor.

Una dintre cela mai importante companii de retail, Carrefour România, care a deschis zece hipermarketuri în 2008, dintre care şase în intervalul septembrie-decembrie, a inaugurat în acest an doar două hipermarketuri. Deşi Carrefour nu a anunţat planurile de extindere pentru această toamnă, cu siguranţă compania nu va putea egala extinderea de anul trecut. Pe de altă parte, Carrefour a fos nevoit să închidă temporar unul dintre cele două hipermarketuri pe care le deţine în Brăila.

Şi retailerul francez Auchan a redus ritmul de extindere în România. În 2008, compania a deschis două hipermarketuri la Suceva şi Bucureşti, în lunile octombrie şi decembrie. La începutul acestui an, Auchan anunţa că va deschide tot două hipermarketuri şi în 2009, la Timişoara şi Constanţa, dar ulterior planurile au fost revizuite, astfel că doar primul magazin va fi inaugurat până la sfârşitul anului.

Nici compania România Hypermarche, operatorul hipermarketurilor Cora, nu şi-a îndeplinit targetul pentru acest an. Retailerul urma să deschidă în această toamnă al patrulea hipermarket din România în centrul commercial Sun Plaza din Berceni, însă inaugurarea întregului proiect imobiliar a fost amânată pentru primăvara anului viitor.

Aflat încă în plin proces de expansiune, reţeaua de hipermarketuri real,-, parte a grupului german Metro, va deschide trei sau patru magazine până la finele acestui an. Primul magazin va fi deschis în Bucureşti, cel mai probabil la sfârşitul lunii octombrie, în centrul comercial Cotroceni Park, fiind urmat de două hipermarketuri, la Ploieşti şi Timişoara. Mai puţin probabilă este însă deschiderea celui de-al patrulea magazin până la sfârşitul anului, situat în Bucureşti, în locul fostei fabrici Policolor.

Cu deschideri de magazine în principal în oraşele medii din România, Kaufland a reuşit să ajungă la 42 de hipermarketuri la sfârşitul acestei veri. Retailerul german, orientat mai ales pe produse de discount, şi-a continuat extinderea şi ca urmare a creditelor obţinute de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, ultimul împrumut, de 150 de milioane de euro, fiind aprobat la începutul acestei veri. Retailerul are programată o inaugurare la Oneşti în noiembrie şi alte cinci deschideri în primele trei luni ale anului trecut.

Criza a accelerat extinderea discounterilor

Chiar dacă scăderea consumului a afectat afacerile şi profitabilitatea retailerilor, nu toate companiile au avut la fel de mult de pierdut. “Discounterii au avut cel mai puţin de suferit, ei fiind de altfel şi cei care au continuat şi continuă într-un ritm mai bun procesul de expansiune în teritoriu”, a declarat Manolache.

Cele patru reţele de magazine de discount prezente pe piaţa românească –  Plus, Penny Market, Profi şi miniMax au anunţat deschiderea a 53 de magazine în intervalul septembrie – decembrie 2009. Astfel, reţeaua Profi, cu 64 de unităţi comerciale în prezent, va deschide 14 magazine până la finele lui 2009, faţă de o singură unitate comercială inaugurată în aceeaşi perioadă a anului trecut. Următorul magazin va fi inaugurat la Găeşti, în luna octombrie, potrivit datelor transmise de companie.

Totodată, retailerul miniMax Discount, cu 27 de magazine,  şi-a propus deschiderea a zece noi unităţi până la sfârşitul anului.

Penny Market şi Plus se apropie de 100 de unităţi

Cei mai importanţi discounteri, Penny Market şi Plus, se apropie cu paşi repezi de o sută de magazine în România, deşi această ţintă nu va fi atinsă de niciuna dintre  reţele în acest an.

Reţeaua Plus, administrată de compania Pludi Market, are în prezent 81 de magazine pe piaţa românească. Compania va deschide alte 14 unităţi comerciale până la sfârşitul anului, mai multe decât a deschis în ultimele patru luni ale anului trecut, respectiv zece magazine de discout. Primele magazine din această toamnă vor fi deschise în septembrie la Deva, Olteniţa şi Tăşnad.

La rândul său, Rewe România, parte a grupului german cu acelaşi nume, deţine 83 de magazine, 77 de unităţi Penny Market şi şase Penny Market XXL. Retailerul şi-a propus deschiderea a încă 15 unităţi până la sfârşitul anului, iar următoarea unitate va fi inaugurată la 30 septembrie, la Buhuşi.

Retailul modern se extinde

Cota de piaţă a retailului modern a crescut în primul semestru  al acestui an, în detrimentul comerţului tradiţional, de la 40% la 43% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor firmei de cercetare GfK.

Chiar dacă şi-au încetinit ritmul de expansiune, hipermarketurile rămân în topul preferinţelor cumpărătorilor. Cota lor a crescut de la 17% la 20% în primul semestru al acestui an.

Şi cota magazinelor de discount s-a mărit, la 8% din retail în primul semestru al acestui an, în creştere de la 6% în primele şase luni din 2008.

„Principala sursă de creştere a hipermarketurilor şi discounterilor a fost o frecvenţă de cumpărare mai mare, dar şi atracţia pentru ofertele speciale şi promoţiile avantajoase oferite de marii retaileri de pe piaţa bunurilor de larg consum care au câştigat teren în defavoarea magazinelor de proximitate”, a declarat Diana Toma, cercetător senior la GfK România.