Producătorul magiunului de prune Topoloveni - SC Sonimpex Serv Com -, anunţă că Parchetul de pe lângă Tribunalul Prahova a dispus începerea urmării penale – din data de 10 septembrie 2012 - împotriva retailerului german Lidl Discount Romania. Mărul discordiei: Sonimpex acuză Lidl de concurenţă neloială, ceea ce a adus grave prejudicii financiare şi de imagine singurului produs tradiţional românesc protejat la nivel european.
Care este poziţia Lidl Discount vizavi de comunicatul de presă al S.C. Sonimpex Serv Com S.R.L.?
"Exceptând comunicatul de presă al S.C. Sonimpex Serv Com S.R.L., dat publicităţii ieri, 19.09.2012, menţionăm că momentan, compania noastră nu a recepţionat oficial nicio adresă din partea susnumitei ori de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Prahova”, anunţă reprezentantii Lidl.
Mai exact, reţeaua de magazine Lidl a scos pe piaţa românească, în perioada 2011 – 2012, o pastă de prune tartinabilă cu eticheta de „magiun de prune” la un preţ de trei ori mai mic decât cel al produsului Sonimpex Serv Com, deşi produsul nu îndeplineşte condiţiile legale de etichetare şi tehnologia de fabricare.
De altfel, în prima parte a anului, Bibiana Stanciulov, care a lansat pe piață ”Magiunul de prune Topoloveni”, amenința că îl va acţiona în judecată pe retailerul german Lidl pentru comercializarea unui sortiment de magiun de prune fără drept de marcă.
”Magiunul de prune Topoloveni” deține certificarea europeană denumită “Indicație Geografică Protejată”, ceea ce reprezintă un drept de autor. Cu alte cuvinte, nimeni nu va putea face acest magiun în afară de producătorul atestat, iar orice tentativa de a copia originalul va fi judecată ca fiind plagiat.
De altfel, disputa dintre producătorul romîn şi retailerul german a ajuns şi la urechile Angelei Merkel. ”Nimeni în România, dintre producătorii români concurenţi nouă, nu a îndrăznit să căpuşeze în acest fel un brand cu mare notorietate ca Magiunul de prune Topoloveni, până la Lidl. Chiar şi atunci când am atras atenţia public reprezentanţilor Lidl că au comis o eroare, răspunsurile lor au fost agresive, mergând până la a nu recunoaşte sancţiunea autorităţilor româneşti de a opri de la comercializare produsul lor şi până la a o contesta în instanţă. De altfel, aşa cum rezultă de pe portalul instanţelor de judecată din România, Lidl a depus plângeri penale împotriva oricărei autorităţi româneşti care i-a aplicat vreo sancţiune”, i-au scriu reprezentanții Sonimpex , într-o scrisoare deschisă, transmisă cancelarului german.
În adresa primită de Sonimpex şi remisă presei, se menționează că „dosarul penal nr. 920/P/2012 a fost trimis la data de 10.09.2012 la I.P.J. Prahova – Serviciul de Investigare a Fraudelor, în vederea efectuării de cercetări față de reprezentanții SC LIDL DISCOUNT ROMANIA SRL, cu sediul in Nedelea, jud. Prahova, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor prevăzute de art. 289 Cod Penal, art. 291 Cod Penal, art. 215 Cod Penal și art. 5 al. 1, lit. b din Legea 11/1991".
Reţeaua Lidl din România numără 144 de magazine. Magazinele lanţului german de tip discount au în rafturi circa 1.200 de produse, 80% dintre ele fiind mărci proprii. Printre cei care fabrică produse care sunt comercializate sub mărcile Lidl se numără Albalact, Vel Pitar şi Cris Tim; de altfel, două treimi din mărfurile vândute în magazinele Lidl sunt produse în România.