dintre distribuitorii nationali agreati de Unilever South Central Europe a incheiat cu diverse magazine, in principal medii si mici, contracte prin care acestea se obligau, contra cost, sa aloce produselor Knorr Delikat toate spatiile suplimentare promotionale de care dispun si sa nu asigure standuri de expunere pentru marcile concurente. Este vorba despre acele etajere metalice care sunt amplasate in locuri speciale si asigura o mai buna vizibilitate pentru produsul expus. Practic, printr-un as
dintre distribuitorii nationali agreati de Unilever South Central Europe a incheiat cu diverse magazine, in principal medii si mici, contracte prin care acestea se obligau, contra cost, sa aloce produselor Knorr Delikat toate spatiile suplimentare promotionale de care dispun si sa nu asigure standuri de expunere pentru marcile concurente. Este vorba despre acele etajere metalice care sunt amplasate in locuri speciale si asigura o mai buna vizibilitate pentru produsul expus. Practic, printr-un asemenea contract, distribuitorul Knorr s-ar fi asezat pe toate spatiile promotionale din perimetrul magazinului, in detrimentul altor marci. Paul Nuber, directorul general al Nestle Romania, a interpretat aceasta stratagema printr-o incercare a distribuitorului de proteja pozitia de pe piata a „pionului mare” reprezentat de Unilever si a calificat-o drept „un abuz”, o actiune de natura sa duca la restrangerea liberei concurente. „O asemenea intelegere ar fi total ilegala in Uniunea Europeana”, spunea Nuber. De cealalta parte, Martina Kastler, presedintele Unilever South Central Europe, a respins categoric acuzatiile. „Contractele companiei pentru gama de produse Knorr nu contin clauze de exclusivitate. Mai mult, contractele distribuitorilor nostri cu magazinele sunt permanent revizuite, astfel incat orice ambiguitati semnalate sa poata fi corectate imediat”, a afirmat Kastler. Intrebat de revista Capital despre clauzele discutabile din contracte, Doru Atomei, directorul general de vanzari al Aquila, unul dintre cei doi distribuitori nationali ai Unilever, a declarat ca firma a inceput sa anuleze contractele semnate pana in acel moment, admitand ca unele prevederi puteau fi interpretate in mod eronat ca fiind clauze de exclusivitate. „Dat fiind faptul ca aceasta situatie nu reflecta intentiile noastre si nici politica companiei, am actionat imediat si am inceput procesul de anulare a contractelor. Promotia va continua si suntem intr-un stadiu avansat de semnare a noilor contracte care elimina orice posibilitate de interpretare gresita”, a afirmat Doru Atomei. El a explicat ca un numar limitat de magazine au primit standuri special confectionate pentru promovarea unui nou produs din gama Knorr, acestea fiind amplasate in spatii promotionale suplimentare, respectiv in mici perimetre create in plus fata de spatiul normal al fiecarui magazin. Campania promotionala a inceput la 4 iunie si, spune Doru Atomei, „in mod evident, in timpul acestei perioade, fiecare magazin va continua sa vanda orice alt condiment sau produs”.
Consiliul Concurentei este cu ochii pe piata
Reprezentantii Consiliului Concurentei au afirmat ca legea prevede ca, in anumite conditii, furnizorii pot acorda beneficiarilor unele exclusivitati (de marca, teritoriala, de clienti etc.), dar numai cu respectarea stricta a prevederilor stipulate in regulamentele si instructiunile emise de institutie. „In legatura cu cele sesizate, va putem confirma ca in acest moment departamentul de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei continua evaluarea pietei relevante si tine sub observatie elementele care pot constitui motive pentru declansarea unei investigatii pe acest subiect”, a precizat Biroul de presa al institutiei. Consilierul Nicolae serdin spune ca orice firma care se simte lezata poate sa depuna o plangere, al carei termen de analiza este de 30 de zile. „Daca se dovedeste ca este o fapta anticoncurentiala, ca duce la denaturarea concurentei pe piata, Consiliul va declansa o investigatie. In urma ei, plenul institutiei va decide ce articol s-a incalcat si va dispune masurile care se impun”, a explicat serdin. Pe o piata evaluata la circa 20 de milioane de euro, principalii concurenti ai Knorr Delikat sunt Maggi Secretul Gustului si Vegeta Podravka. Unilever controleaza mai mult de jumatate din aceasta piata, in vreme ce Nestle acopera 12%, cu vanzari de trei milioane de euro. Condimentele universale Maggi Secretul Gustului sunt importate din Slovacia, unde sunt produse de subsidiara locala a Nestle. Conducerea Nestle spune ca marca a reusit sa se impuna inca de la lansarea pe piata romaneasca, in urma cu 18 luni, iar in prima parte a acestui an vanzarile s-au triplat fata de intervalul similar din anul precedent. Produsul concurent, Knorr Delikat, este fabricat pe plan local din 1997, la Otopeni, intr-o unitate integrata de Unilever dupa fuziunea cu Bestfoods. Ca pret, cele doua marci de condimente granulate se situeaza pe acelasi palier. Pentru a-si adjudeca o cota de piata cat mai confortabila, marii jucatori nu ezita sa se arunce in lupta cu tot arsenalul din dotare, iar de multe ori confruntarile dure se dau departe de ochii consumatorilor.
Cum arata piata interna a condimentelor
* Piata autohtona a condimentelor este evaluata la circa 20 milioane euro
* Unilever South Central Europe controleaza mai mult de jumatate din piata
* Nestle Romania acopera 12% din piata de profil
* Condimentul universal Maggi Secretul Gustului este produs in Slovacia
* Knorr Delikat este fabricat in Romania, la Otopeni
* Un alt competitor este Podravka – Croatia, cu marca Vegeta