Alexandru Iacobaş (28 de ani), fondatorul companiei de soluţii informatice pentru industria farma WinSoft, a spus „nu“ unei oferte de preluare a 80% din acţiunile firmei. „Prea puţin“, spune tånărul, care este dispus să aştepte pånă la următoarea ofertă, de nerefuzat. Dacă îl întrebai, prin 1999, pe Alexandru Iacobaş ce are de gånd să facă după terminarea liceului, ţi-ar fi răspuns că îl încåntă ideea de a pleca în străinÄ
Alexandru Iacobaş (28 de ani), fondatorul companiei de soluţii informatice pentru industria farma WinSoft, a spus „nu“ unei oferte de preluare a 80% din acţiunile firmei. „Prea puţin“, spune tånărul, care este dispus să aştepte pånă la următoarea ofertă, de nerefuzat.
Dacă îl întrebai, prin 1999, pe Alexandru Iacobaş ce are de gånd să facă după terminarea liceului, ţi-ar fi răspuns că îl încåntă ideea de a pleca în străinătate. Pe atunci elev la o clasă de informatică, nici nu se gåndea că, peste doar cåţiva ani, îşi va lansa propriul business, în Romånia.
„Cånd eram în clasa a XI-a, mama mea a deschis o farmacie pentru care eu am creat un program software de gestiune şi control“, îşi aminteşte tånărul. „Farmacia era în Constanţa, iar vara aveam destul de mulţi clienţi din råndul turiştilor“, continuă acesta. Primul semn că este pe cale să facă bani din soft s-a ivit în anul 2000, odată cu un ordin al Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate, care obliga farmaciile din Romånia să achiziţioneze aplicaţii informatice de gestiune. „Atunci am fost sunat de o farmacistă din Craiova şi de una din Arad pentru a le vinde şi lor aplicaţia pe care au văzut-o la noi, cånd au venit pe litoral“, spune antreprenorul. Abilităţile de vånzător le-a dobåndit tot în farmacia părinţilor. În timpul liceului, petrecea mult timp acolo, avånd ocazia să interacţioneze destul de des cu clienţii. Acest lucru l-a ajutat să înveţe foarte bine cum funcţionează businessul, să vadă care sunt problemele reale şi să perfecţioneze în permanenţă softul de gestiune.
Şcoala, prioritatea nr. 1
Deşi avea deja cåţiva clienţi, pe atunci prioritatea lui nu era să înfiinţeze o firmă, ci admiterea la facultate. După ce a trecut cu succes de prima sesiune de examene la Facultatea de Cibernetică din Bucureşti, a decis să se implice mai mult în promovarea produsului. „Datorită creşterii numărului de clienţi interesaţi, împreună cu un prieten din Constanţa, am început să promovez aplicaţia. Îmi aduc aminte că nu aveam laptop şi mergeam cu monitorul şi calculatorul propriu din farmacie în farmacie, pentru a face prezentări“, spune Alexandru Iacobaş, fondatorul companiei WinSoft.
Firma a început să crească pe măsură ce clienţii s-au înmulţit. În anul 2001, a înregistrat o cifră de afaceri de 3.000 de dolari, în 2002 a sărit la 70.000 de dolari, iar pentru anul acesta se aşteaptă la vånzări de peste două milioane de euro.
După cum mărturiseşte antreprenorul, la baza creşterii din primii ani nu a stat un plan de afaceri riguros. Deşi la început îşi făcea tot felul de calcule referitoare la dezvoltarea businessului şi la profitabilitatea clienţilor din diferite zone, un plan de afaceri serios l-a realizat după ce a absolvit facultatea. „Aşteptasem cu nerăbdare să îmi rămånă doar WinSoft-ul ca unică preocupare. În 2004, am decis să creez noi divizii ale companiei şi să investesc în imagine. În 2005, am cumpărat 12 maşini noi şi am organizat filiale“, spune Alexandru Iacobaş. „Am făcut un parteneriat cu un depozit de medicamente la nivel naţional, care a reprezentat cea mai mare provocare. Misiunea era simplă: acoperire naţională, indiferent de costuri“, adaugă tånărul. Realizarea unor parteneriate cu diverse depozite de medicamente a reprezentat, de altfel, o iniţiativă inspirată, pentru că acestea s-au ocupat cu promovarea softului în farmacii şi, mai mult, în unele cazuri ofereau gratis aplicaţia, ca bonus, farmaciilor care comandau medicamente de la ele. În plus, depozitele aveau deja clienţi din toată ţara şi au oferit programul de gestiune multor clienţi din judeţe în care WinSoft încă nu avea reprezentanţi de vånzări, contribuind în acest fel la o creştere accelerată a cifrei de afaceri.
Ezitarea, cea mai mare greşeală în afaceri
Evident, la început, afacerea nu a fost influenţată numai de deciziile inspirate, iar tånărul antreprenor mărturiseşte că a făcut şi cåteva greşeli. Cea mai mare a fost că în primii ani nu era foarte convins că cea mai bună cale este să dezvolte această firmă. „În anul 2000, părinţii mei au plecat din ţară şi s-au angajat la un institut de cercetare din New York. O perioadă, eu n-am ştiut dacă este mai bine să investesc mai mult în companie şi să rămån în Romånia sau să vånd afacerea şi să plec în străinătate. La început, nu am investit suficient în firmă. Dacă ar fi să dau timpul înapoi, aş risca mult mai mult“, spune Alexandru Iacobaş.
Acum, firma sa are 50 de angajaţi şi colaboratori, iar antreprenorul intenţionează să găsească un partener din vestul Europei, cu sprijinul căruia să intre pe piaţa din UE. A avut şi cåteva oferte de preluare, iar în acest moment se află în negocieri cu oameni de afaceri din Germania şi Austria pentru vånzarea a 80% din afacere. „Deocamdată, negocierea s-a blocat pentru că nu ne-am înţeles la preţ. Ei mi-au oferit numai 4,6 milioane de euro, iar eu am cerut mai mult“, explică fondatorul WinSoft. Oricum, antreprenorul mărturiseşte că timpul lucrează în favoarea sa, avånd în vedere faptul că firma are un ritm de creştere accelerat, ceea ce va majora valoarea afacerii în anii viitori.
600.000 de euro a investit WinSoft pentru a construi un nou sediu pe Splaiul Unirii, în Bucureşti. Valoarea de piaţă a construcţiei este în acest moment de peste 1 milion de euro