Nu, nu mai miră pe nimeni faptul că tot mai mulţi români îşi permit vacanţe scumpe. Recent, a venit la mine un client mai vechi şi m-a întrebat dacă îi pot da o reducere de 20% pentru o vacanţă care valora 25.000 de euro. Să mai stau pe gânduri? La valoarea asta, aproape că îţi doreşti să ai o negociere de preţ», spune reprezentantul unei agenţii de turism, sub protecția anonimatului. Şi nu este o excepţie. Chiar există un public fidel vacanţelor scumpe, vândute de agenţiile româneşti. Lucru vizibil şi în vânzările punctate la Târgul de Turism încheiat recent în Capitală. Grosso modo, în cazul marilor agenţii acestea au depăşit un milion de euro, procente semnificative acoperind segmentul de lux. Un sejur în Bora Bora, de exemplu, s-a vândut cu 11.500 de euro, în timp ce pentru o vacanţă în Bahamas un român a plătit peste 6.500 de euro. Şi exemplele pot continua. „În cadrul târgului, cererea pentru destinaţii exclusiviste, exotice, a fost în creştere faţă de anul trecut. Am vândut foarte bine destinaţii precum: Punta Cana (Republica Dominicană), Cancun (Mexic) sau Dubai.  Dar şi croazierele au fost la mare căutare la acest târg“, a spus Marius Pandel, CEO Christian Tour. De altfel, anul trecut, pe segmentul de lux, Christian Tour a avut încasări de peste 2,2 milioane de euro, în creştere cu circa 55% faţă de 2012. Potrivit lui Pandel, cea mai scumpă vacanţă de lux vândută în 2013 a fost de 23.430 euro, în Seychelles.

Nu este de mirare. Anul trecut, această piaţă a fost caracterizată prin scăderi ale preţurilor pe lux. „Statistic, preţurile au scăzut în 2013 faţă de 2012, pentru acest segment care reprezintă peste 25% din cifra de afaceri a agenţiei noastre (n.r. – aproximativ 47 mil. euro în 2013). În ceea ce priveşte cele mai luxoase şi mai pretenţioase vacanţe vândute de noi anul trecut, top 3 este condus de Thailanda“, spunea Sorin Văduvoiu, director executiv al Perfect Tour, într-un interviu anterior pentru Capital. În 2013, agenţia a vândut un pachet de 12 nopţi (5 nopţi în Dubai şi 7 nopţi în Phuket / Thailanda) pentru doi adulţi şi un copil, cu 21.000 euro, dar şi o vacanţă în Mexic cu 16.500 euro, pentru 14 nopţi, într-un apartament de 5 stele, pentru doi adulţi şi un copil. „Riviera Maya, Mexico City, Mina de argint Taxco şi piramidele Teotihuacan reprezintă câteva dintre destinaţiile incluse în pachet. Biletele de avion sunt pentru clasa business“, mai spune Văduvoiu.

Cu o menţiune însă. Thailanda sau Republica Dominicană pot fi cumpărate şi la preţuri mai scăzute. Doar că, în acest caz, sejurul nu mai poate fi numit de lux. Potrivit Luciei Morariu, director general Eximtur şi preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), aceste destinaţii erau accesibile şi până în 2008, iar acum pot fi cumpărate la tarife începând de la 750 de euro. „Spre comparaţie, acum câțiva ani, fără 1.200 euro de persoană nu puteai să le vizitezi. De asemenea, nu puteai vizita o destinaţie precum Dubai fără 900-1.000 euro de persoană, iar astăzi putem merge cu 300-400 euro de persoană. Avem deja trei companii aeriene care operează către Dubai“, aduce Dragoş Anastasiu, preşedintele grupului Eurolines România şi TUI TravelCenter, un motiv în plus pentru care agenţiile cresc vânzările cu destinaţiile exotice.

Un alt segment unde s-au înregistrat creşteri este reprezentat de croaziere. Analizând în detaliu, aproape 700 de români au cumpărat deja bilete pentru vacanţele pe care cel mai mare vas din lume, Oasis of the Seas, le va opera începând din această vară în Mediterana. Acesta aparţine Royal Caribbean, care va trimite anul viitor în Europa o navă similară ca dimensiuni, unde sunt aşteptați alţi peste 1.200 de români. Până acum, cele două vase ale Royal Carribean, Oasis of the Seas şi Allure of the Seas, cele mai mari din lume, au navigat doar în Caraibe, unde există logistica necesară pentru acostarea şi aprovizionarea unor nave de asemenea dimensiuni. „Pentru Oasis of the Seas, care va naviga în Europa în această vară, au fost vândute deja 310 cabine pentru 694 de pasageri din România. Aceştia au plătit în total circa 700.000 de euro“, potrivit lui Nicolae Demetriade, preşedintele World Travel, care reprezintă în România Royal Caribbean International. Altfel, cea mai scumpă cabină – un apartament -, cumpărată de pasageri români, a costat 8.400 de euro. Celălalt mare vas al Royal Carribean, Allure of the Seas, va naviga în Europa în vara anului viitor. „După experienţa cu Oasis of the Seas, suntem optimişti şi sperăm ca rezervările pentru Allure of the Seas să depăşească 600 cabine, ceea ce ar însemna peste 1.200 de pasageri români“, a subliniat Demetriade. Anul trecut, 21 de milioane de turişti din întreaga lume au ales crozierele pentru care au cheltuit în jur de 32 de miliarde de euro, iar Roma, Veneţia sau Barcelona sunt porturile în care acostează cel mai des navele de croazieră._

Cererea pentru destinaţiiexclusiviste, exotice, este în creştere faţă de 2013. Am vândut foarte bine destinaţii precum: Punta Cana (Republica Dominicană), Cancun (Mexic) sau Dubai.
Marius Pandel, CEO Christian Tour

 21 mii de euro reprezintă una dintre cele mai scumpe vacanţe vândute în 2013; a inclus atât Thailanda, cât şi Dubai