În plină dezvoltare a pieţei produselor de calitate, mai multe reviste internaţionale de gen se pregătesc să domolească apetenţa românilor pentru mărcile de prestigiu. Piaţa românească a revistelor de lux a ratat startul, astfel că nu se poate lăuda nici cu o evoluţie fulminantă, nici cu o prezenţă sporită. Lansată în urmă cu zece ani la nivel local de grupul Edipresse AS România, revista „Elle“ a reuşit cu greu să convingă cititorii şi clienţii
În plină dezvoltare a pieţei produselor de calitate, mai multe reviste internaţionale de gen se pregătesc să domolească apetenţa românilor pentru mărcile de prestigiu.
Piaţa românească a revistelor de lux a ratat startul, astfel că nu se poate lăuda nici cu o evoluţie fulminantă, nici cu o prezenţă sporită.
Lansată în urmă cu zece ani la nivel local de grupul Edipresse AS România, revista „Elle“ a reuşit cu greu să convingă cititorii şi clienţii de publicitate. Potrivit Cristinei Simion, directorul general al Edipresse AS, „Elle“ a intrat pe profit la şase-şapte ani de la apariţie. „A fost lansată prea devreme. Nici publicul, nici clienţii de publicitate nu erau pregătiţi“, explică Simion. În prezent însă, împreună cu extensiile sale („Elle Decoration“, „Elle Men“ şi „Elle Mariaj“), publicaţia este cel mai profitabil titlu al companiei. În viitorul apropiat, se va lansa şi „Elle Bistro“.
Nici „Caesar“ nu a avut un început de succes, mai ales că se vinde doar pe bază de abonament. Lansată în urmă cu patru ani, ca o revistă de colecţie despre lumea luxului, „Caesar“ a reuşit să ajungă la profit operaţional abia anul trecut, dezvăluie Dan Vardie, directorul general al Auto Media, editorul publicaţiei. Vardie susţine că în România există numai aproximativ o mie de cititori care se încadrează în profilul „Caesar“, motiv pentru care publicaţia are în jur de 500 de abonaţi.
În sfârşit, Harper’s Bazaar a fost convins
Alte patru reviste şi-au anunţat intrarea pe piaţa românească în următorul an. Pe segmentul publicaţiilor pentru femei, Sanoma Hearst România va lansa la sfârşitul lunii august revista de modă „Harper’s Bazaar“. Lucian Ioniţă, publisherul revistei, spune că deţinătorii licenţei, Hearst Magazines, s-au înduplecat cu greu să accepte lansarea „Harper’s Bazaar“ în România, după mai bine de doi ani de discuţii. „Au văzut volumul de venituri din publicitate. Pe zona de modă a avut loc un boom din 2005“, explică Ioniţă. „Harper’s Bazaar“ va apărea pentru început trimestrial şi va viza femeile stilate, cu venituri mari, cărora le va prezenta produse exclusiviste.
Fiecare număr al publicaţiei va apărea în peste 200 de pagini şi va putea fi achiziţionat la un preţ de peste 10 lei, peste cel al celorlalte reviste up-market. Lucian Ioniţă se aşteaptă ca media vânzărilor să se stabilizeze la 15.000 de copii per ediţie. Cezar Burlan, group advertising sales director, spune că o treime dintre mărcile care se vor promova în „Baazar“ nu se mai regăsesc în celelalte reviste ale companiei.
Tot pentru publicul feminin, Edipresse AS va lansa în toamnă revista lunară „Psychologies“, dedicată în special cititoarelor cu venituri mari, care vor să se înţeleagă mai bine pe sine. „Ai nevoie de o relaxare financiară pentru a putea să te concentrezi asupra sinelui“, spune Cristina Simion. „Psychologies“ se va poziţiona mai sus decât „Elle“, prin preţ şi conţinut, preconizându-se vânzări medii de 15.000 de exemplare pe ediţie.
O piaţă încă nepregătită
Pe segmentul revistelor pentru bărbaţi, Sanoma Hearst va aduce din septembrie „Esquire“. Revista se poziţionează pe o categorie superioară revistelor de gen de pe piaţa românească şi vizează cititori educaţi, maturi, bine poziţionaţi din punct de vedere financiar. Pentru acest public, „Esquire“ propune rubrici de modă masculină, economie, cultură, lifestyle, într-un tiraj de 20.000 de exemplare.
Grupul Liberis Publications România va lansa concurentul direct al lui Esquire: publicaţia americană „GQ“. Aceasta s-a impus la nivel internaţional prin stilul sofisticat, prin combinarea paginilor de modă masculină cu cele de stil şi cultură.
Cristina Simion consideră că piaţa autohtonă este încă nepregătită pentru reviste de lux, mai ales în cazul zonelor editoriale legate de modă, unde are nevoie de o masă critică de cititori şi clienţi de publicitate. La rândul său, Cristi Pârvan, Media Research Manager la Zenith Media, susţine că segmentul va avea o creştere peste media pieţei, însă destul de greu de estimat în condiţiile în care nu există certitudinea că mărcile de prestigiu care vor veni vor găsi şi publicul premium pe care îl vizează.
Editată în peste 13 ediţii internaţionale sub licenţa Hearst Magazines, divizie a Hearst Corporation. Se defineşte ca o revistă class pentru bărbaţii educaţi şi cu putere financiară mare. Ediţia britanică a Esquire s-a vândut în 2006 în peste 52.000 de exemplare pe ediţie.
Licenţă a grupului american Condè Nast, GQ s-a impus ca revistă up-market de lifestyle masculin. Apare în peste zece ţări, printre care Marea Britanie, Japonia, Spania sau Rusia. În Marea Britanie, revista a înregistrat în 2006 vânzări de aproximativ 127.000 de exemplare pe ediţie.
Tot licenţă a Hearst Magazines, Harper’s Bazaar este considerată un simbol în materie de modă şi rafinament. În prezent, revista apare în 23 de ţări, de la Australia la Singapore şi Rusia. În Marea Britanie, revista a atras în 2006 vânzări medii de aproximativ 105.000 de exemplare.
Editată sub licenţa grupului francez Finev. Dedicată în special femeilor care vor să se înţeleagă mai bine pe sine, revista a fost lansată în ultimii ani în ţări ca Spania, Rusia, China. Ediţia britanică a înregistrat anul trecut vânzări medii pe ediţie de peste 110.000 de exemplare.