Designerii români fac diferența oriunde merg: la târgurile de aici, din România, sau la târgurile internaționale. Au acel „je ne sais quoi“, din uzul francezilor, ceva care scoate din anominat chiar și pe „cel mai anonim“. Se întrec în creații, muncesc mult și cu pasiune, iar apoi, când se expun, chiar „închid gura târgului“, cum spune o vorbă populară.
Modelele designerilor români vin bine pe trupuri celebre, la fel cum se potrivesc oricui altcuiva care-și dorește să poarte ceva special. De aici și apropierea de clienții care consumă modă de lux: aceștia cumpără constant haine de designer cărora le dau aceeași valoare ca unui produs extraordinar de scump. Și dese sunt cazurile în care sunt preferate creațiile românești.
„Îmi amintesc că, la începuturile proiectului nostru, se comenta malițios între fashioniste că, dacă n-ai bani de un designer internațioanl, îți iei unul român. Această prejudecată extrem de superficială și eronată s-a transformat, în timp, în aprecierea valorilor românești. Acum este la modă să porți designeri români, atât în țară, cât și în străinătate, unde sunt considerați «exotici». Și da, clienții cu bani cumpără design românesc“, mărturisește Mirela Bucovicean, proprietara Molecule F, platformă online de promovare şi vânzare a creaţiilor designerilor români.
Cu o mențiune importantă: un produs „made in Romania“ nu implică automat și un preț scăzut. Pentru cel puțin două motive serioase. Primul, explică Mirela Bucovicean, actul creativ nu ar trebui să țină de naționalitate și cere să fie apreciat la justa lui valoare. Cel de-al doilea, continuă ea, ține de partea pragmatică a procesului de producție. Și încă o precizare: în majoritate copleșitoare, designerii români produc serii limitate, din lipsa unor canale de distribuție complexe. „Intrăm, astfel, în paradoxul ecuației formării prețului, unde volumul vânzărilor dictează prețul de producție“, mai spune proprietara Molecule F.
Oricum ar fi, un lucru este sigur: cei care iubesc creațiile designerilor sunt și foarte atenți la modul de raportare față de alții, la confortul lor, „la personalitatea pe care o construiesc“. „Propunerile de design vestimentar, în cazul meu, se fac în serii mici, cu povești și personaje, pentru a reuși să construim și să materializăm vise“, intervine designerul Lena Criveanu. Mai mult, nu toți cei care consumă aceste produse au și foarte mulți bani, punctează ea. Cu alte cuvinte, ca să porți creația unui designer nu trebuie să fii milionar și invers: dacă ești milionar, nu înseamnă că nu ești atras de unicitatea unui designer.
„Eu am cliente cu bani, care, chiar dacă au în dulap branduri precum Prada, apreciază creațiile designerilor tocmai datorită designului unic. Cred că detaliile fac întotdeauna diferența“, subliniază și designerul Laura Olaru. Așa că, în această piață a luxului, dominată de nume mari, designerii români au un loc special. Chiar dacă piața nu îi încadrează la categoria „branduri de lux“, totuși aceștia își vând creațiile la cele mai cunoscute vedete de peste ocean, fiind apreciați în egală măsură. Andreea Constantin, creatoarea brandului Rhea Costa, spune că în România, la fel ca în cea mai mare parte a țărilor unde exportă, segmentul de bunuri personalizate s-a stabilizat la un nivel sustenabil de creștere. Este adevărat că mai mic decât în anii de dinaintea crizei, dar sustenabil. (Sursa foto: Molecule F)
Mini-interviu:
Mirela Bucovicean, Molecule F: ”Cred că în societatea noastră încă se pune egal între lux și scump”
Capital: În 2010, când economia românească era afectată de criză, aţi deschis un site de modă. În ce fel s-a schimbat acest business, în toţi aceşti ani?
Mirela Bucovicean: Mulţi dintre designerii cu care am început colaborarea în 2010 aveau o angajată, uneori în propria sufragerie, cu jumătate de normă. Acum, după cinci ani, au un brand, gestionează un business, vând la export, sunt reprezentaţi de către agenţiile de PR de talie mondială, îmbracă vedete internaţionale. Aş zice că am crescut împreună şi că fiecare dintre noi a contribuit la evoluţia celuilalt. Noi am început ca o platformă online care promovează şi vinde în exclusivitate design românesc. Între timp, câţiva dintre designeri îşi vând produsele şi pe propriul canal online. La ceva timp după ce ne-am lansat, au apărut mai multe proiecte similare cu al nostru, toate vânzând acelaşi lucru: design românesc. În mod firesc, lucrăm acum pe o piaţă concurenţială. Deşi un domeniu greu de crescut în vreme de criză, am luat decizia de business să ne extindem. Astfel, anul acesta, am investit într-un magazin conceptual multisenzorial, unde prezentăm o selecţie de peste 40 de designeri români.
Capital: Cum definiţi clientul care consumă produse de designer?
Mirela Bucovicean: Un client educat, sofisticat, fără să fie vreo victimă a modei. Ştie foarte bine ce vrea şi cumpără pentru că îi place o piesă anume. Este adevărat că sunt şi consumatori de branduri internaţionale, însă fără a epata prin eticheta lor. Am observat că aceştia apreciază inovaţia transpusă în uzualitate versatilă, acel detaliu care să-i scoată din mulţime.
Capital: În opinia dumneavoastră, cum este definit luxul în România?
Mirela Bucovicean: Cred că în societatea noastră încă se pune egal între lux şi scump, nu neapărat între lux şi calitate. Rămân valabile categoriile asociate luxului: blănuri, diamante, ceasuri, maşini şi altele, dar şi aici văd o evoluţie în ultimii ani. Odată cu criza economică, s-au mai epurat păturile sociale create abrupt în valul boom-ului post decembrist. Ce constat acum este că luxul nu mai face referire strict la o achiziţie, ci din ce în ce mai mult la un stil de viaţă, abordare la care mă aliniez şi eu, iar achiziţiile se fac mai mult cu sufletul, înţelegându-i valoarea, şi nu ca o reflectare a venitului. (Mirela Bucovicean este proprietara Molecule F)
(Articol publicat în Suplimentul Capital LUXURY apărut pe 11 decembrie 2015)