Subiectul taxării microîntreprinderilor revine în forţă. Şi deja nu mai e vorba de o opţiune, şi nici măcar de o alternativă la impozitul pe profit, ci vorbim despre o obligaţie pe care contribuabilii o au începând din luna februarie a acestui an
Se vorbeşte deopotrivă de avantajele şi dezavantajele acestui sistem. „Încotro înclină balanţa?” este zilele acestea un subiect predilect de discuţii în mediul de afaceri, şi nu numai. Pentru că fiecare punct de vedere are meritele sale, aşadar, Guvernul, reprezentanţii din industrie, din domeniul IMM-urilor şi din mediul de consultanţă dezbat în legătură cu care va fi efectul de ansamblu al acestor prevederi din legislaţia fiscală.
Conform Ordonanţei de Guvern nr. 8/2013, publicată pe 23 ianuarie, au fost aduse modificări la Titlul IV1 din Codul fiscal, care reglementează impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Ca un sumar, iată ce se întâmplă de fapt prin aceste modificări:
- Din opţional, aşa cum era până acum, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor devine obligatoriu începând cu 1 februarie 2013.
- Plafonul veniturilor până la care o persoană juridică română se poate clasifica drept microîntreprindere scade de la 100.000 euro la 65.000 euro. Cursul de schimb la care se calculează echivalentul în euro este cel de la închiderea exerciţiului financiar precedent.
- Condiţia privind numărul de salariaţi este eliminată (înainte, microîntreprinderea putea avea de la 1 până la 9 salariaţi), ceea ce extinde în principiu zona de aplicare a acestui impozit: nu mai ţinteşte doar micile afaceri, ci vizează deja angajatorii de dimensiuni chiar şi mai mari.
Prin eliminarea numărului maxim de angajaţi, obligativitatea regimului are consecinţe pentru o sferă mai largă de contribuabili. Cu alte cuvinte: cifra de afaceri din contabilitate este mică, prin urmare nu are importanţă care e numărul de oameni pe care îi angajezi, atâta vreme cât veniturile obţinute nu reflectă productivitatea muncii.
Pe de altă parte, în sfera de aplicare vor intra automat şi contribuabilii care nu au angajaţi deloc (de exemplu, micile afaceri de familie).
- Se păstrează criteriul referitor la capitalul social al persoanei juridice care să fie deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale.
- Constant e şi criteriul referitor la tipurile de activităţi pentru care regimul e aplicabil: contribuabilii care realizează venituri, altele decât cele din activităţi desfăşurate în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital sau în domeniile jocurilor de noroc, consultanţei şi managementului.
Luaţi prin surprindere
Aceste modificări (de substanţă) au venit în luna februarie a anului 2013 fără un semnal concret prealabil, prin urmare contribuabilii nu au avut timp pentru a se pregăti. Procedural vorbind, schimbarea sistemului de taxare de la plătitor de impozit pe profit la cel pe venitul microîntreprinderilor presupune anumite cerinţe de conformare. Mai concret, persoanele juridice care erau plătitoare de impozit pe profit şi care la data de 31 decembrie 2012 îndeplineau criteriile de microîntreprindere trebuie să comunice autorităţilor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere până la data de 25 martie 2013 inclusiv. Tot până la acest termen trebuie să depună şi declaraţia privind impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obţinut în perioada 1 ianuarie – 31 ianuarie 2013.
Persoanele juridice nou-înfiinţate cad de asemenea sub incidenţa acestor prevederi. Astfel, noile prevederi ale Codului fiscal stabilesc că şi societăţile nou-înfiinţate sunt obligate să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, în cazul în care capitalul lor social este deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale la momentul înregistrării la Registrul Comerţului. Astfel, această menţiune privitoare la aplicarea regimului de microîntreprindere trebuie înscrisă în cererea de înregistrare la Registru.
Consecinţele negative (intenţionate sau nu) ale acestei măsuri se vor repercuta însă asupra afacerilor care se află în fază de început (de exemplu, fabrici noi cu ciclu lung de pregătire pre-producţie), care, atâta timp cât vor fi microîntreprinderi, nu vor mai putea recupera pierderi fiscale în perioadele următoare. De asemenea, persoanele juridice care au optat pentru acest sistem de impunere potrivit reglementărilor legale de până la 1 februarie vor păstra acest regim de impozitare pentru anul 2013.
Mai mulţi bani la buget
În fundamentarea acestor modificări legislative menţionate mai sus, autorităţile au susţinut că, având în vedere volatilitatea ridicată a bazei de impozitare pentru impozitul pe profit, s-au impus o serie de măsuri care să asigure un sistem fiscal echitabil şi corect pentru toţi contribuabilii. În acest sens, se precizează că modificarea condiţiilor de aplicare a sistemului de impozitare pe venitul microîntreprinderilor urmăreşte aducerea în rândul contribuabililor plătitori şi a celor care înregistrează pierderi concomitent cu derularea unor cifre de afaceri importante.
Prin schimbările acestea de legislaţie se speră, aşadar, la încasări adiţionale la buget din impozitarea microîntreprinderilor şi la combaterea comportamentelor incorecte ale contribuabililor. Pe de altă parte, un aspect pozitiv e legat de simplificarea modului de calcul al impozitului, care atrage de la sine mai puţin timp petrecut de contribuabili pentru a îndeplini obligaţiile fiscale.
Mai există un aspect legat de conformitatea acestui impozit pe cifra de afaceri cu Directiva UE în domeniul TVA. Aici, trebuie să spunem că legislaţia UE lasă un stat membru să impună o asemenea măsură cu o consultare prealabilă. Asemenea demers s-a mai făcut în trecut, şi dacă mai e nevoie o să se mai facă de către Guvern, nereprezentând în mod normal o piedică în calea unei asemenea iniţiative.
După părerea mea, odată cu introducerea sistemului obligatoriu de impozitare a microîntreprinderilor nu va fi vorba de un impact dramatic în supravieţuirea sectorului IMM, ci va fi, cel mai probabil, doar o supapă ce urmează a fi folosită pentru o perioadă. Dacă va avea efecte pozitive, rămâne de văzut.
Andra Caşu, tax senior manager,
Ernst & Young