Preferinţa românilor din mediul urban de a-şi face cumpărăturile într-un magazin de discount a crescut anul trecut, 22% dintre aceştia, faţă de 17% în 2009, alegând să cumpere în special din magazinele de discount, în timp ce ponderea românilor care cumpără de la supermarketuri a scăzut de la 18% în 2008 la 12% în 2009, potrivit unui studiu al firmei de cercetare GfK. Cu toate acestea, hipermarketul a continuat să fie principalul tip de magazin în care românii din mediul
Preferinţa românilor din mediul urban de a-şi face cumpărăturile într-un magazin de discount a crescut anul trecut, 22% dintre aceştia, faţă de 17% în 2009, alegând să cumpere în special din magazinele de discount, în timp ce ponderea românilor care cumpără de la supermarketuri a scăzut de la 18% în 2008 la 12% în 2009, potrivit unui studiu al firmei de cercetare GfK.
Cu toate acestea, hipermarketul a continuat să fie principalul tip de magazin în care românii din mediul urban şi-au făcut cumpărăturile anul trecut, 46% dintre aceştia arătând preferinţa pentru acest format. Totodată, magazinele tradiţionale au rămas la acelaşi nivel cu anul precedent, cu aproximativ 17% din menţiunilor celor chestionaţi.
Cumpărături mai rare şi mai planificate
În funcţie de frecvenţa de cumpărare, aceasta se situează pe un trend descendent în toate tipurile de magazin – cu excepţia discounterilor – în timp ce sumele cheltuite au rămas relativ aceleaşi, ceea ce înseamnă că românii nu cheltuie neapărat mai puţin comparativ cu 2008, dar se duc mai rar la cumpărături.
Mulţi dintre cei chestionaţi spun că ştiu înainte de a intra în magazin ce vor să achiziţioneze. De asemenea, ei preferă să meargă o singură dată la cumpărături pentru a lua tot ceea ce au nevoie.
Cumpărătorilor din mediul urban le place ca personalul din magazin să le dea atenţie şi să încerce să îi servească cât mai bine. În alegerea unui magazin criteriul cel mai important este calitatea şi prospeţimea produselor. Alte criterii care îi interesează sunt: curăţenia din magazin şi din împrejurimi, afişarea vizibilă şi corectă a preţurilor sau raportul bun calitate –preţ, potrivit studiului Shopper Monitor al GfK.
Jumătate dintre orăşeni apelează la mărci private
În ultimul an, mărcile private au fost un subiect prezent mai mult în atenţia producătorilor şi retailerilor. Dacă privim din perspectiva consumatorilor, în 2009 peste jumătate dintre locuitorii din mediul urban au cumpărat produse aparţinând mărcilor private, categoriile preferate fiind dulciurile şi mezelurile. Dintre aceştia însă, doar 12% le achiziţionează regulat.
În schimb, în jur de 30% dintre români spun că nu au auzit de acest tip de mărci. Respondenţii percep în general diferenţa de preţ a mărcilor private, dar cei mai mulţi nu consideră că acestea au o calitate scăzută care i-ar putea împiedica să le cumpere.
Studiul Shopping Monitor se desfăşoară anual în mai multe ţări din Europa Centrală şi de Est (Croaţia, Cehia, Ungaria, Polonia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina, Bosnia&Herţegovina, Bulgaria, România).
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK. Înfiinţat în urmă cu 75 de ani ca primă companie de cercetare de piaţă în Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale în 100 de ţări de pe cinci continente.