Lanturile de magazine specializate s-au aflat intr-o concurenta indirecta cu marile centre comerciale, precum Metro, Carrefour, Selgros. In vreme ce marile magazine au oferit sisteme „la pachet” cu configuratii deja realizate, lanturile specializate, care se adreseaza mai ales, utilizatorilor casnici, au venit cu o oferta mai diversificata si flexibila.
In 2001, utilizatorii casnici si companiile cu pana la zece angajati au reprezentat 26% din piata, cumparand in valoare de 295 milioane dolari, afirma Andrei Filip, consultant in cadrul Roland Berger.
Preturile in lanturile specializate sunt sensibil mai mari (cu circa 5-10%), insa aceasta se explica, in principal, prin cheltuielile pe care le antreneaza nivelul ridicat al stocurilor.
In acelasi timp, preturile mai ridicate se datoreaza faptului ca „lanturile specializate ofera solutii, nu sisteme deja configurate”, afirma Teo Paduraru, director general la Best Computers. Valoarea adaugata de un lant specializat consta in consultanta acordata pentru configurarea unui sistem, intretinerea si depanarea acestuia.
Best Computers a realizat in 2001 o cifra de afaceri estimata la 6,5 milioane USD, fata de 3,5 milioane USD in 2000. „Desi pretul produselor a scazut, numarul de unitati vandute s-a marit, datorita cresterii pietei”, afirma Teo Paduraru. Jumatate din cifra de afaceri a Best Computers este realizata din vanzarile de componente, 30% din vanzarile de computere si 20% din soft, accesorii si componente.
Anul 2001 a fost unul de bun augur si pentru Blue Ridge, care si-a marit vanzarile cu 40%. „Ne-am dezvoltat datorita afacerilor mari si veniturilor realizate din distributia catre alte magazine de calculatoare”, afirma Maria Toma, director de vanzari la Blue Ridge.
In 2001, a continuat si dezvoltarea holdingului Flamingo, care este prezent in sapte tari din regiune si are un subsidiar in Olanda. Si, desi profitul pe 2001 s-a diminuat din cauza marilor investitii din 2000, facute in deschiderea de noi subsidiare si inaugurarea sediului central, cifra de afaceri pe 2001 este in crestere: 52 milionae USD, fata de 30 milioane USD in 2000.
Distributia – sursa
importanta de venit
Lanturile de magazine detin si firme prin care importa si distribuie componente, accesorii, jocuri catre alte magazine, inclusiv catre marii retaileri. Totusi, directorul lantului de magazine Ultra Pro, dezvoltat de distribuitorul K-Tech Electronics, considera ca aprovizionarea unui mare magazin, precum Metro, este dezavantajoasa. „Metro cumpara la preturi cu discont, asa ca adaosul pus de noi pentru distributie trebuie sa fie destul de redus. Preferam sa vindem produsele in propriile magazine, unde se practica un adaos comercial de 8% – comparabil cu cel practicat de Metro”, afirma Catalin Dit, directorul magazinelor Ultra Pro.
Pentru K-Tech Electronics, distributia a continuat sa fie foarte importanta si in 2001, 65% din cifra de afaceri fiind realizata din aceasta activitate, restul de 35% reprezentand vanzarile prin magazinele proprii.
Uneori, se intampla ca produsele IT din marile magazine, chiar daca sunt negociate la pret de discont, sa fie mai scumpe decat in lanturile specializate. Totusi, aceasta reprezinta o exceptie, in general, magazinele mari atragand prin politica de pret.
De fapt, Metro, Carrefour, Selgros si Billa vand brand-name-uri (Compaq, IBM, HP), din dorinta de a diversifica oferta generala. „Data
fiind evolutia foarte rapida a pietei produselor IT, Carrefour a incercat sa se adapteze, introducand in oferta produse pornind de la sisteme elementare pana la laptop-uri complexe”, afirma FranA