De ce nu merg afacerile retailerilor din industria alimentară și în online? Primul răspuns punctat de analiștii din piață se referă la decizia de cumpărare care, în cazul alimentelor, funcționează diferit decât pentru îmbrăcăminte, cărți sau alte produse nealimentare: în fața rafturilor, cu zecile de branduri prezentate în ambalaje colorate strident, consumatorii schimbă rapid lista și se declară învinși, pun la grămadă în coș mult mai multe produse decât stabilizeră inițial. Și, mai nou, aceștia și-au (re)activat obiceiul de „a se plimba“ prin magazin, de a încerca produse noi, o plăcere pe care nu o pot experimenta în mediul online.
Poate fi acesta motivul principal pentru care doar câțiva retaileri au planuri să investească în propriile magazine online? Calculând laolaltă, pentru tot ce înseamnă e-commerce-ul românesc, cifra de afaceri pentru acest sector a crescut susţinut în ultimii ani, de la 1,68 miliarde de lei în 2011, la 5,47 miliarde de lei în 2015, potrivit datelor financiare analizate de KeysFin. Cea mai semnificativă evoluţie a fost marcată între 2014 şi 2015, când business-ul din acest sector a avansat cu peste 2 miliarde de lei.
Creşterea afacerilor a venit pe fondul dezvoltării spectaculoase a serviciilor de comerţ online, asigurate în prezent de peste 5.300 de firme, cu peste 2600 mai multe decât în urmă cu 5 ani. Statisticile mai arată că, pe fondul creşterii interesului românilor pentru produsele şi serviciile vândute pe internet, profitablitatea sectorului a avansat de la 47,4 milioane lei în 2011 la 233,7 milioane lei în 2015, în timp ce pentru 2016 ţinta a fost de peste 300 milioane de lei. Chiar și așa, cu toate cifrele livrate de anumite studii și susținute de analiști financiari, rolul magazinelor de retail alimentar este încă slab.
Planuri, intenții, declarații
Astăzi, doar Carrefour și Cora au magazine online proprii. Și își mai fac planuri Mega Image și Kaufland, ai căror reprezentanți au declarat deja că doresc să investească în propriile magazine online, proiecte care ar putea fi dezvoltate chiar anul acesta.
„În 2017 vom continua expansiunea cu un ritm mai accelerat decât în anii anteriori, astfel că în acest an vom inaugura cel puțin 6 magazine (n.r. – offline). De asemenea, avem în plan deschiderea unui magazin online în România, în următorii ani“, a declarat pentru Capital Valer Hancaș, Manager Corporate Affairs și Comunicare Kaufland România. Anul trecut, acesta spunea că „este fezabilă“ o lansare în online spre sfârșitul lui 2017.
Într-un fel, pe online pariază și Mega Image, chiar dacă nu are, încă, propriul magazin. În 2014, retailerul a intrat într-un parteneriat cu eMAG, lansând „Supermarket la tine acasă“. „Prin lansarea în mediul online, ne extindem strategia noastră de proximitate. Noul supermarket online va duce la un nou nivel experienţa pe care o oferim consumatorilor, iar soluţiile de livrare vor aduce un beneficiu imediat acestora prin timpul redus alocat cumpărăturilor“, spunea atunci Xavier Piesvaux, fostul director general al Mega Image România. Retailerul chiar a construit un depozit special în Bucureşti, unde produsele comandate online sunt selecționate și pregătite de livrare.
„Suntem prezenți în zona de e-commerce prin platforma Lidl Tour, magazinul online cu vacanțe. Nu excludem nici varianta de a le oferi clienților noștri posibilitatea de a-și comanda online produsele, însă este prematur să facem aprecieri legate de acest subiect“, au declarat și reprezentanții Lidl. Oricum ar fi, este clar că această variantă se potrivește perfect pentru persoanele foarte ocupate, care nu au timp să petreacă câteva ore, săptămânal, într-un supermarket.
Comanda poate fi livrată în câteva ore sau la distanță de o zi
Alfel spus, cu un simplu click, consumatorii își pot umple rapid un coş cu alimente. Comanda se plasează uşor şi diferă în funcţie de metoda aleasă: fie este plasată către o firmă care se ocupă cu astfel de cumpărături şi le primește în câteva ore la dominciliu, fie clientul apelează la magazinele proprii ale retailerilor, aceştia din urmă lucrând cu firmele de curierat. În unele cazuri, poate trece chiar și 24 de ore până la primirea pachetului, în funcție de numărul de comenzi preluate de companie în ziua respectivă.
Care sunt diferenţele? Ei bine, în cazul unei firme specializate, care nu are niciun contract cu niciun retailer, ci se comportă ca un simplu consumator, costurile cu livrarea sunt puţin mai ridicate. De exemplu, pentru Bucureşti, taxa de livrare este de 40 – 50 de lei dacă se livrează comanda între orele 9.00 şi 21.00 şi creşte cu 30% pentru comenzile care depăşsesc acest interval orar. Avantajul este că produsele pot fi selecţionate din mai multe magazine, cu certitudinea că vor fi livrate în aceeaşi zi.
De cealaltă parte, pentru retailerii care au contracte cu firmele de curierat, așa cum am punctat mai sus, taxele de livrare sunt puţin mai mici. De exemplu, ultimele informaţii ale Carrefour fac referire la o reducere a taxei de livrare, astfel: „pentru comenzi între 0,01 lei şi 149,99 lei reducem taxa de livrare de la 30 lei la 20 lei; pentru comenzi între 150 lei şi 299,99 lei reducem taxa de livrare de la 15 lei la 10 lei; pentru comenzile ce depăşesc 300 de lei livrarea este gratuită“.
În acelaşi timp, s-a înlocuit taxa de lichide suplimentare (aplicată la peste 50 kg) cu taxa de greutate (aplicată la peste 60.99 kg), astfel că pentru comenzile de până la 60.99 kilograme, nu se va percepe nicio taxă de greutate. În schimb, pentru comenzile ce depăşesc acest prag, fiecare kilogram suplimentar va fi taxat cu 1 leu. În altă ordine de idei, expansiunea retailerilor în offline va continua, vom asista la deschiderea unui număr tot mai mare de magazine în format tradițional, cu o concurență puternică între cei mai mari jucători: Mega Image, Lidl, Rewe România (Penny Market), Auchan, Kaufland, Carrefour sau Profi. Ce au însemnat ultimii ani pentru aceste companii? Investiții de sute de milioane de euro, angajați cu zecile de mii și rulaje de până la 10 miliarde de euro. Cel puțin așa arătau cifrele la sfârșitul anului 2015.