Magazinele online, în cursa investiţiilor

În România sunt înfiinţate, lunar, circa 30 de afaceri pe internet, pe care se pariază sume tot mai ridicate. Comerţul electronic autohton atrage investiţii din ce în ce mai mari. Pe lângă micii antreprenori, au început să apară şi jucători de calibru, care aduc investiţii de ordinul milioanelor de euro. Bucureşteanca Alina Cosmănescu (24 de ani) are o experienţă de peste patru ani în domeniul consultanţei financiare în cadrul unei multinaţionale, dar la începutu

În România sunt înfiinţate, lunar, circa 30 de afaceri pe internet, pe care se pariază sume tot mai ridicate. Comerţul electronic autohton atrage investiţii din ce în ce mai mari. Pe lângă micii antreprenori, au început să apară şi jucători de calibru, care aduc investiţii de ordinul milioanelor de euro.

Bucureşteanca Alina Cosmănescu (24 de ani) are o experienţă de peste patru ani în domeniul consultanţei financiare în cadrul unei multinaţionale, dar la începutul anului a decis să-şi lanseze propria afacere. „Am dorit să mă implic într-un proiect pe cont propriu, să gândesc eu şi să îmi asum riscul, nu doar să execut ce îmi spune altcineva“, spune Alina Cosmănescu. Aşa a apărut, zilele trecute, DarDeNunta.ro, un magazin online care vinde cadouri special concepute pentru nunţi. Investiţia în acest proiect s-a ridicat la aproximativ 5.000 de euro, cea mai mare parte a fondurilor fiind cheltuită pentru realizarea site-ului.

De la începutul anului, tot mai mulţi antreprenori sunt atraşi de efervescenţa mediului online, numărul lansărilor de site-uri noi, specializate în comerţul electronic, fiind în creştere. În fază de start-up este şi magazinul clickandshop.ro, în care s-au investit până în prezent aproape 15.000 de euro. „O parte din bani i-am cheltuit pentru dezvoltarea iniţială a site-ului, însă costurile considerabile sunt cele care se referă la logistică – vehicule, mijloace de transport pentru distribuţie proprie, precum şi comunicare şi publicitate“, spune Irina Steinberg, directorul de vânzări al magazinului.

Dar există semnale tot mai numeroase că antreprenorii care încearcă să pornească mici afaceri online au de ce să se teamă. Motivul este reprezentat de investiţiile consistente anunţate de jucătorii mari. Flamingo, de exemplu, intenţionează să lanseze, luna aceasta, o platformă profesională IBM de comerţ electronic, care a implicat o investiţie de 500.000 de euro. „Această platformă este folosită de companii importante la nivel mondial precum Sony Style sau Ikea. În viitor, platforma va evolua prin adăugarea unor noi opţiuni, în funcţie de nevoile pieţei şi ale clienţilor, ceea ce presupune investiţii suplimentare“, spune Jiri Rizek, CEO Flamingo International.

Investiţii şi mai mari a anunţat K Tech Electronics, care a alocat peste 1,5 milioane de dolari diviziei online upshop.ro, lansată oficial săptămâna trecută. „Noi nu lansăm numai un magazin virtual, ci o divizie online separată, care presupune mai mult decât a avea un simplu site pe care sunt postate nişte produse. În spate avem o logistică puternică, avem oameni şi softuri. Asta presupune o investiţie importantă“, spune Ciprian Scarlat, directorul upshop.ro.

Un alt jucător important este FIT Distribution. Compania a lansat Pcfun.ro în iunie 2006, proiect în care a investit peste 200.000 de euro. Luna aceasta a lansat şi Electrofun.ro. „Investiţiile în Electrofun.ro au atins cifra de 50.000 de euro, iar astfel totalul curent al investiţiilor online ale grupului trece de 250.000 de euro. Dar, pe lângă aceste investiţii alocabile, am utilizat în tot acest interval resurse umane şi financiare de la firma-mamă, FIT Distribution“, spune Marius Ghenea, preşedintele companiei. Până la sfârşitul acestui an vor mai fi investiţi încă 150.000 de euro, iar pentru anul viitor compania îşi propune să fie unul dintre cei mai dinamici jucători. „Totalul investitiilor planificate de noi pentru 2008 se cifrează la două milioane euro. Aceste investiţii vor merge atât în dezvoltarea site-urilor existente, cât şi în start-up pentru site-uri dezvoltate de la zero sub aceeaşi umbrelă Pcfun“, explică Marius Ghenea.

„O parte din bani este posibil să o cheltuim pe achiziţii de site-uri existente în piaţă şi care au nevoie de finanţare pentru o dezvoltare rapidă şi profitabilă, ceea ce poate conduce la anumite consolidări locale ale industriei comerţului online, susţinute de PCfun.ro“, adaugă Ghenea.

Ridicarea mizei pe piaţa online de către marii jucătorii pare să scadă şansele de reuşită pentru micii antreprenori, care intră în acest domeniu fără o strategie bine definită, fără plan de afaceri şi cu o investiţie minimă. Dar surprizele nu sunt niciodată excluse.