Magistrala 5 de metrou se amână la calendele grecești

Doar 3 ani. Acesta era termenul lansat de autorități în 2011 când au demarat lucrările la magistrala de metrou Eroilor-Drumul Taberei. Din păcate calculul era greșit: 3X3. Astfel, mai devreme de 2019 nu vom putea circula pe noua magistrală.

Magistrala 5 de Metrou, secţiunea Drumul Taberei – Eroilor, este departe de a fi finalizată în 2018, aşa cum a precizat recent conducerea Metrorex, iar bucureştenii mai au de aşteptat înainte de a circula cu trenuri noi pe acest traseu. Cât, este încă greu de spus. Aproape sigur este că cel puţin doi ani, adică până în 2019, dacă nu chiar 2020. Şi aceasta pentru că cea mai complicată etapă din tot proiectul nici nu a început.

Semnalizarea pe Magistrala 5 de Metrou, Drumul Taberei – Eroilor, este un proiect aparte a M5 care nu a fost scos la licitaţie, în ciuda faptului că este o lucrare complicată, cu termen mare de îndeplinire. În aceste condiţii, este greu de înţeles cum noua magistrală va fi inaugurată în 2018, aşa cum susţine conducerea Metrorex și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. Proiectarea şi montajul sistemului de semnalizare, lucrare care durează cel puţin doi ani de la desemnarea firmei responsabile, reprezintă cea mai “complicată” etapă din construcţia unei magistrale de metrou. Cel puţin asta susţine Gabriel Stanciu, directorul Alstom România, filiala locală a unuia dintre cei mai mari actori de pe plan mondial în domeniul materialului rulant şi lucrărilor feroviare, responsabilă, printre altele, şi de mentenanţa parcului rulant al Metrorex. “La M5, cea mai complicată etapă nici nu a început. Vorbim aici de lucrările de semnalizare la metrou, care presupun, mai întâi, proiectare, apoi implementare. Din experienţa noastră pe plan internaţional, un astfel de proiect nu poate dura mai puţin de doi ani”, afirmă Stanciu, pentru revista Capital.

Termen asumat, dar nu poate fi respectat

Potrivit lui Stanciu, odată desemnat un câştigător al licitaţiei pentru semnalizare, trebuie realizată, mai întâi de toate, proiectarea sistemelor. Abia apoi, montajul propriu-zis. “Nu există ceva standard la semnalizare. Da, există doar standarde aplicabile. Dar fiecare nouă lucrare de infrastructură necesită propriile-i sisteme de semnalizare. Este ceea ce se numeşte aplication design”, explică Stanciu. Aşadar, avem etapa proiectării sistemelor de semnalizare, apoi etapa de montaj. Metrorex nici măcar nu a demarat licitaţia pentru selectarea contractantului şi nu este sigur că ar fi realizat măcar caietul de sarcini.

Conducerea Metrorex arată că totul va fi gata în a doua parte a anului viitor. "Metrorex continuă proiectul într-un ritm accelerat şi susţinut şi, ca soluţie de accelerare a procesului, a demarat deja achiziţia sistemului de siguranţă, cu utilizarea materialului rulant existent şi montarea echipamentelor pe trenurile din flota sa. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru primul semestru al anului 2018", a declarat recent Marin Aldea, directorul general al Metrorex.

Lucrările la Magistrala 5 a metroului bucureştean au început în 2011, iar termenul iniţial de finalizare era 2014. Prin amânări succesive, s-a ajuns ca noul termen asumat să fie a doua parte a anului 2018. Cum însă am arătat mai sus, cel mai probabil, şi acest termen va fi depăşit. Explicând de ce M5 nu poate fi  finalizată în acest an, aşa cum îşi asumase anterior Metrorex, directorul Aldea indică trei principale cauze: atingerea parametrilor proiectaţi pentru instalaţii pe parcursul probelor tehnologice după terminarea lucrărilor, contractarea cu întârziere – din cauza unor contestaţii în procedura de achiziţie – a sistemului de siguranţă a traficului şi finanţarea insuficientă a lucrărilor pe anul 2017. Bugetul solicitat către Ministerul Transporturilor, pentru execuţia Magistralei 5 de metrou în 2017, este de 846,98 milioane de lei.

Stadiul actual

În prezent, potrivit informaţiilor de pe site-ul propriu şi declaraţiilor oficialilor, M5 este finalizată în proporţie de 87%, lucrări la structura de rezistenţă, şi circa 15%, finisaje şi instalaţii. Lucrările la Metroul de Drumul Taberei au început în anul 2011. Acestea au fost sistate în prima parte a anului 2013, din cauza lipsei banilor. Ulterior, Guvernul a alocat sumele necesare şi proiectul a reuşit să fie introdus pe POS-T. Cu toate acestea proiectul a înregistrat noi întârzieri din cauza unor neînţelegeri financiare cu liderul de proiect, compania italiană Astaldi. Prin urmare, termenul iniţial de finalizare a lucrărilor, sfârşitul lui 2015, nu a mai putut fi respectat. Şi 2016 a trecut la fel, nici în 2017 lucrările nu se vor sfârşi, ultimul termen asumat de Metrorex fiind al doilea semestru 2018.

Trenuri vechi pe o magistrală nouă

Ca şi cum nu ar fi fost destule probleme la finalizarea în timp util a structurii de rezistenţă şi infrastructurii aferente, pe M5 sunt şanse foarte mari să circule, într-o primă fază trenuri vechi. Licitaţia, din 2014, de 400 de milioane de euro pentru achiziţia de 51 trenuri noi la Metrorex a fost un eşec, finalizându-se cu intervenţia DNA pentru trucarea rezultatelor în desemnarea unui câştigător – compania spaniolă CAF. Recent, a fost dată şi o sentinţă, prin care cei implicaţi au fost condamnaţi la muncă în folosul comunităţii. Aceasta nu înseamnă că lucrurile au fost clarificate.

Decizia recentă a Comitetului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor de a declara licitaţia închisă a fost atacată, în 9 februarie, la Curtea de Apel Bucureşti, de către reprezentanţii firmei spaniole CAF, câştigătorii iniţiali ai competiţiei. Ancheta DNA privind suspiciuni de corupţie în acordarea acestui contract suspendase temporar această licitaţie. Până la sentinţa de la Curtea de Apel în acest caz, Metrorex nu poate organiza o altă licitaţie de achiziţie de trenuri noi, necesare pentru viitoarea Magistrală 5. Pentru că este de presupus că o decizie a instanţei se va lăsa aşteptată cu lunile, Metrorex se vede pusă într-o situaţie ingrată, aceea de a nu putea pune în circulaţie trenuri noi pe noua magistrală. Aceasta, pentru că, chiar şi în ipoteza în care vom avea o decizie judecătorească în scurt timp, să zicem până la jumătatea anului, organizarea unei noi licitaţii, desemnarea căştigătorului, soluţionarea eventualelor contestaţii, apoi lansarea în producţie a trenurilor şi recepţionarea primelor unităţi , înseamnă un interval de cel puţin doi ani. Astfel, Metrorex pare obligată să apeleze la o soluţie de avarie, şi anume să mute trenuri vechi, Bombardier şi IVA Arad, pe noua magistrală M5, marcând astfel un moment inedit, ca o magistrală nouă să fie inaugurată cu trenuri vechi. De altfel, în mai multe rânduri, reprezentanţii Regiei au admis că au ca soluţie de rezervă această variantă, dacă nu vor putea avea, în timp util, trenuri noi la dispoziţie.

Metrorex are în exploatare 44 de trenuri Bombardier, 24 CAF şi 24 de trenuri vechi IVA Arad. Mentenanţa întregului parc de material rulant al Metrorex este asigurată de concernul francez Alstom, până în 2019. Cu trenurile de la metrou circulă zilnic 600.000 de pasageri.

“La M5, cea mai complicată etapă nici nu a început. Vorbim aici de lucrările de semnalizare la metrou, care presupun, mai întâi, proiectare, apoi implementare. Din experienţa noastră pe plan internaţional, un astfel de proiect nu poate dura mai puţin de doi ani”

Gabriel Stanciu, Managing Director Alstom România, Bulgaria & Republica Moldova

 

“Fosta conducere a Ministerului Transporturilor a transmis termene mult prea ambiţioase. Abia acum se derulează licitaţia pentru sistemele de semnalizare, urmează procedurile de achiziţie a noilor trenuri”
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor

 

DATE TEHNICE

Proiectul metroului de Drumul Taberei , Parcul Operei – Râul Doamnei, este realizat de un consorţiu format din Astaldi, FCC Construccion, AB Construction şi Delta ACM Antrepriză. Metroul de Drumul Taberei va avea zece staţii la Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară şi Eroilor. Magistrala 5 va acoperi, în principal, un bazin cu o populaţie de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei.
Costurile estimate pentru acest proiect sunt de 1,2 miliarde de euro. 85% din costuri sunt acoperite din fonduri UE nerambursabile.

Într-un răspuns adresat Capital, conducerea Metrorex vorbeşte doar despre anularea de către CNSC a procedurii de atribuire a  celor 51 de trenuri pentru CAF, nu şi despre conestarea spaniolilor în instanţă. "METROREX SA a publicat în SEAP în cadrul anunţului de participare nr. 151772/26.06.2014, în secţiunea ,,Documentaţii clarificări, decizii”, decizia CNSC emisă în data de 27.01.2017 aferentă procedurii de achiziţie  ,,Trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon”.

Măsura dispusă prin Decizia nr. 201/C6/352, 357/27.01.2017 pronunţată de CNSC constă în anularea procedurii de atribuire în integralitatea sa. METROREX SA va iniţia o procedură nouă pentru achiziţia de ,,Trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5”, de îndată ce vor fi îndeplinite condiţiile necesare, care includ identificarea certă a soluţiilor de finanţare", precizează Marin Aldea, director Metrorex.

Teoretic, Societatea arată că ei ar fi liberi să organizeze o nouă licitaţie pentru trenuri. Practic, Metrorex pregăteşte deja trenuri vechi din parcul de rulare pentru a intra pe viitoarea M5, la inaugurarea ei. "Metrorex continuă proiectul într-un ritm accelerat şi susţinut şi, ca soluţie de accelerare a procesului, a demarat deja achiziția sistemului de siguranță, cu utilizarea materialului rulant existent și montarea  echipamentelor pe trenurile din flota sa. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru primul semestru al anului 2018", arată Aldea.