Mai ajunge sistemul Patriot donat Kievului de către România în Ucraina?! Care sunt acuzațiile?
Conform punctului de vedere al asociației, Constituția interzice cedarea bunurilor din proprietatea publică, cum este sistemul Patriot, fie prin vânzare sau donație, iar sistemul de apărare se încadrează în această categorie.
”APADOR-CH a transmis Avocatului Poporului solicitarea de a ataca la Curtea Constituţională legea votată rapid de Parlament şi promulgată la fel de rapid de preşedinte, prin care România a donat Ucrainei un sistem de apărare Patriot (Legea nr. 246/2024). Aşa cum am semnalat public şi în timpul celor 48 de ore în care legea a fost „dezbătută” şi aprobată în Parlament, Constituţia interzice înstrăinarea (vânzarea sau donarea) bunurilor proprietate publică, aşa cum este şi acest sistem de apărare Patriot”, anunţă organizaţia.
Conform APADOR-CH, ceea ce ar fi putut face Parlamentul în acest caz, pentru a ajuta Ucraina, ar fi fost transmiterea în folosinţă gratuită a sistemului de apărare, păstrând în același timp proprietatea asupra lui.
”Întrucât parlamentarii au încălcat Constituţia ne-am adresat Avocatului Poporului”, explică reprezentanţii APADOR-CH.
Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) consideră că două motive de neconstituționalitate ar putea fi invocate în sesizarea către Curtea Constituțională privind legea referitoare la donarea sistemului Patriot către Ucraina:
1. Neclaritatea legii:
APADOR-CH susține că articolul unic din Legea 246/2024 introduce trei noi alineate la art. 1 din Legea 222/2017, dintre care primul este redactat ambiguu. Textul nu respectă cerințele de claritate și previzibilitate prevăzute de art. 1 alin. 5 din Constituție. În articolul (3/1) se menționează că „un sistem de rachete sol-aer PATRIOT… face obiectul unor acte de donație”, însă nu se specifică dacă donația a avut loc deja sau urmează să se facă, deoarece se folosește prezentul („face obiectul”). De asemenea, formularea plurală „acte de donație” lasă neclar dacă este vorba despre un singur act sau mai multe.
2. Inalienabilitatea proprietății publice:
Conform Constituției, bunurile aflate în proprietatea publică sunt inalienabile, adică nu pot fi vândute sau donate. Acestea pot fi doar închiriate, concesionate sau date în folosință gratuită. APADOR-CH argumentează că pentru a permite donarea sistemului Patriot, ar fi fost necesară modificarea art. 136 alin. 4 din Constituție, nu doar modificarea Legii 222/2017. Adoptarea rapidă a legii, în doar 48 de ore, a împiedicat o analiză mai profundă, iar parlamentarii ar fi putut opta pentru un transfer legal și constituțional al bunului în folosință gratuită către Ucraina.
Astfel, APADOR-CH consideră că noul alineat (3/1) introdus la art. 1 din Legea 222/2017 este neconstituțional, deoarece este formulat confuz și încalcă atât art. 1 alin. 5 privind claritatea legislației, cât și art. 136 alin. 4, care interzice vânzarea sau donarea bunurilor aflate în proprietatea publică.
Camera Deputaților a aprobat recent acest proiect de lege, urmând ca legea să fie promulgată. Totodată, Guvernul României este autorizat să reconstituie capabilitățile de apărare aeriană prin achiziționarea unui nou sistem Patriot de la Guvernul Statelor Unite, prin intermediul programului Foreign Military Sales (FMS).