Vestea momentului pe piața auto. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vine cu o propunere care vizează autovehiculele care au un sistem de conducere automatizată. Ce ar putea însemna acest lucru pentru restul șoferilor?
Mișcare de ultimă oră pe piața auto. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune un proiect care ar putea aduce schimbări majore pe drumurile publice. Mai exact, proiectul menționat anterior vizează modificarea legislaţiei rutiere pentru crearea premiselor legale în vederea autorizării pentru probe a autovehiculelor prevăzute cu sisteme de conducere automatizată.
Mai exact, Ministerul își dorește ca prin intermediul acestui proiect să aducă la zi legislația rutieră, având în vedere faptul că tehnologia este într-o continuă dezvoltare, iar modificările vor continua în următorii ani.
Ce spune legea
În condițiile în care noile norme internaționale prevăd faptul că, condiţia ca orice vehicul sau ansamblu de vehicule să aibă un conducător este îndeplinită în cazul utilizării unui sistem de conducere automatizată ce se conformează legislaţiei naţionale, și în România se dorește implementarea unei astfel de norme.
Astfel, proiectul de lege pe care Ministerul Afacerilor Interne îl propune prevede definirea sistemului de conducere automatizată ca funcţie a unui autovehicul prin care se realizează în timp real mişcările laterale şi longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum şi planificarea şi semnalizarea manevrelor.
Ce modificări aduce noul proiect
În același timp, în documentul înaintat de reprezentanții MAI, se mai menționează și obligaţia persoanei juridice titulare a autorizaţiei eliberate pentru testarea autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată, de a desemna o persoană pentru supravegherea conducerii autovehiculului, precum şi reglementarea răspunderii pentru încălcarea regulilor de circulaţie a persoanei juridice titulară a autorizaţiei eliberate în cazul testării autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată, cu excepţia situaţiei în care controlul autovehiculului este preluat de persoana desemnată pentru supravegherea conducerii autovehiculului.
MAI mai subliniază și faptul că, în cazul în care proiectul de lege ar merge mai departe, România s-ar alătura altor state, care deja au făcut modificări în acest sens, având în vedere evoluția tehnologiei din ultimii ani.
„În legislaţiile altor state au fost deja adoptate prevederi legale privind activitatea de testare a vehiculelor cu sistem de conducere automatizată, pe teritoriul unora dintre acestea fiind permisă circulaţia vehiculelor cu sistem de conducere automatizată nivel 3 şi 4”, se mai arată în proiectul care este propus de MAI.