Mai mult de jumătate din angajatorii din România nu oferă nici un fel de flexibilitate a beneficiilor

Cu toate că mai mult de jumătate din angajatorii din România nu oferă niciun fel de flexibilitate a beneficiilor, 68% dintre ei se gândesc să introducă un astfel de program în următorii doi ani, reiese din studiul Employee Choice realizat în EMEA de Mercer Marsh Benefits.

Cei mai mulţi angajatori consideră creşterea costurilor cu angajaţii ca fiind obstacolul principal în implementarea unui program cu flexibilitate în alegerea beneficiilor (82%), 62% dintre angajatorii din România menţionând de asemenea acest motiv ca fiind cel mai important, se mai arată  în studiu.

Pe de altă parte, aproape două treimi dintre respondenţii care au implementat astfel de programe au afirmat că acestea le-au adus o scădere a costurilor (43%) sau că nu au generat niciun cost adiţional bugetului actual de beneficii (23%). 

Studiul Employee Choice evaluează rolul pe care flexibilitatea beneficiilor îl are şi compară programele de beneficii din regiune, analizând răspunsurile a 636 de angajatori din 17 ţări.

“În România, cu toate că numărul companiilor care oferă flexibilitate în beneficii este încă unul mic, angajatorii care desfăşoară deja aceste programe raportează un grad ridicat al satisfacţiei angajaţilor, de 78%, şi afirmă că motivele principale ale implementării programelor sunt motivarea angajaţilor, păstrarea lor şi menţinerea competitivităţii pe piaţa forţei de muncă. Dacă luăm în considerare şi că 68% dintre anagajatori se gândesc să deruleze astfel de programe în următorii doi ani, estimăm că numărul companiilor care vor implementa programe cu flexibilitate în beneficii va creşte semnificativ în următorii 2-3 ani.”, a spus Daniela Barbieru, Manager Marsh Mercer Benefits România.  

Mai mult de jumătate dintre respondenţi (53%) oferă un anumit grad de flexibilitate a beneficiilor, însă acesta variază simţitor de-a lungul regiunii. Există mai multe tipuri de programe cu flexibilitate în beneficii: cu beneficii  voluntare – prin acest program, angajaţii pot cumpăra cu bani proprii diverse beneficii la preţuri reduse, în general de pe o platformă electronică dedicată; cu beneficii opţionale – prin acest program, angajaţii pot alege între mai multe beneficii disponibile; program comprehensiv de beneficii flexibile – în general, programul cuprinde beneficii de bază şi opţionale, cât şi o sumă anuală alocată fiecărui angajat şi o listă din care acesta îşi alege beneficiile dorite.

Programele comprehensive de beneficii flexibile sunt cele mai populare în Europa de Est, în timp ce în Europa de Vest şi în Orientul Mijlociu sunt preferate beneficiile voluntare. Beneficiile opţionale sunt cele mai comune în Spania (84%), UK (74%) şi Polonia (67%).

”România nu urmează trendul pieţei din Europa de Est, programele comprehensive fiind mai rar întâlnite printre angajatorii români. Însă trebuie să menţionăm că 59% dintre respondenţi oferă flexibilitate în beneficii, fie că acestea sunt plătite de angajat sau de angajator. ”, adaugă Daniela Barbieru, Manager Marsh Mercer Benefits România.  

Climatul economic actual are un mic impact asupra programelor de beneficii, 65% spunând că acesta nu a afectat designul programelor şi 13% afirmând că au sporit chiar gradul flexibilităţii beneficiilor.

În multe pieţe, ideea de a oferi angajaţilor flexibilitate în beneficii este încă în fază incipientă, aproape 32% dintre respondenţi introducând un astfel de program în ultimii doi ani. Numărul acestora este aşteptat să crească în continuare, 32% dintre companii luând în calcul oferirea unui anumit grad de alegere în următorii doi ani. Aproape un sfert dintre aceştia se gândesc să implementeze un program de beneficii opţionale, în timp ce 12% vor să ofere un program comprehensiv cu beneficii flexibile.