Cursele internationale domina zborurile din Cluj

Numarul de pasageri pe cursele externe a crescut cu aproape 30% anul trecut fata de 2004. Cresterea economica si romanii care lucreaza in strainatate sunt principalele motive.
“In lume se considera ca o crestere economica de 1% atrage cresterea traficului aerian cu 2%”, spune David Ciceo, comandantul Aeroportului International Cluj Napoca, incercand sa explice dinamica din ultimii ani a numarului pasagerilor. La aceasta se adauga “traficul etnic” al romanilor care lucreaza in strainatate.


In total, in 2005 au fost 202.556 de pasageri, fata de 162.668 cu un an inainte. Din acestia, 120.295 au ales rutele externe (fata de 93.490 in 2004). “Sunt foarte multe firme cu investitii in zona Clujului, si nu numai. Noi ne-am stabilit o strategie de pozitionare a aeroportului ca poarta spre Transilvania. Pentru investitorii straini, existenta unui aeroport este foarte importanta”, spune Ciceo.
Italia este destinatia externa cea mai dinamica, cu 16 curse dus-intors pe saptamana. Ungaria, Austria, Italia si Germania sunt tarile cu cei mai multi pasageri. Daca in urma cu zece ani erau doar doua curse pe zi, catre Bucuresti, in prezent, traficul international este de doua ori mai mare decat cel intern. Dezvoltarea economica a atras si o crestere semnificativa a zborurilor turistice. Anul trecut, au fost aproximativ o suta de zboruri, fata de 70 cu un an inainte, in directii precum Tunisia, Malta, Salonic sau Creta. Intentiile de a investi in Cluj si in regiuni apropiate au adus in Transilvania nume importante din conducerea unor companii, astfel ca s-a constatat si o crestere a curselor private charter.


Comandantul aeroportului spune ca a avut in ultimii ani o politica agresiva de marketing, care incepe sa-si arate rezultatele. “Am trimis prezentari la peste o suta de companii din Europa, iar patru-cinci deja si-au aratat interesul”, spune David Ciceo. “In urma liberalizarii traficului aerian, vom asista la o dublare in urmatorii cinci ani si la prezenta unor alte companii straine si low cost”, continua el.
Aeroportul se apropie de maximul de pasageri pe care il poate suporta – 300.000, astfel ca exista proiecte de extindere a aerogarii. Primul este construirea unui nou terminal pentru pasageri, cu o capacitate de 300-400.000 de calatori pe an, destinat plecarilor si sosirilor din spatiul Schengen.