Blocată în controversa privind logica cumpărării unor F-16 second-hand față de avioane Eurofighter sau Grippen noi, dezbaterea privind înzestrarea a eludat tocmai miezul problemei: România are nevoie de mai multe escadrile, noi sau second-hand care să asigure securitatea aeriană.
În plus, se pare că și țările din jurul României optează tot pentru acest tip de avioane, testate mult mai mult în misiuni decât variantele europene noi.
Bulgaria tocmai a ratificat achiziția a 8 avioane F16 Falcon iar Slovacia s-a dotat cu 14 F-16 . Ungaria în schimb, se bazează pe 12 avioane multirol Gripen. Toate cele trei țări încă mai au în dotare vechile Mig 29, depășite însă ca utilitate.
150 de milioane de euro a plătit România pentru cele 12 avioane F-16, celelalte 36 urmând să coste peste 400 de milioane de euro.
Din fericire, MAPN negociază cu SUA achiziția unui număr de 36 de avioane F-16, adică două escadrile și încă două aeronave. Nu se știe dacă vor fi noi sau second-hand. Este cazul ca achiziția acestor avioane să treacă mai rapid peste perioada de negociere și documentație, având în vedere că abia peste 5-6 ani ar putea beneficia MAPN de aceste dotări iar timpul presează. Cota de PIB alocată MAPN trebuia să fie cea mai mare din istorie, 2% iar dotările ar trebui să vină la momentul oportun. În schimb, se pare că Armata va beneficia doar de 1.77% în mod efectiv, restul urmând să fie suplimentat dacă se va putea.
Situația din Ucraina poata escalada în orice moment, iar tensiunile din Golf ce implică Iranul pot aduce chiar și complicații mai extinse pentru țări care nu sunt în zona Golfului.