angajate cu contracte de munca, si permitand (facultativ) intrarea celor mai tineri de 45 de ani, actul normativ nu ar asigura o piata suficienta decat pentru cel mult doua companii. Primele estimari arata ca numarul initial ar participantilor nu ar depasi cu mult 200.000 de persoane. Or, pentru ca societati cu putere financiara mare sa fie interesate de infiintarea unui astfel de fond, piata ar trebui sa fie de cel putin trei ori mai mare. Cu atat mai mult cu cat capitalul social al unui administrator de fond nu poate fi mai mic de zece milioane de euro, nivel considerat foarte ridicat de asiguratori (desi a fost totusi redus la jumatate fata de varianta aprobata de Guvern).
Parlamentul are ultimul cuvant
Fata de toate acestea, Asociatia Pensiilor Administrate Privat din Romania (APAPR) a transmis la vremea respectiva obiectii Senatului. Acestea au fost insa respinse, pe motiv ca extinderea obligativitatii participarii nu este acceptata nici de FMI, nici de partenerii sociali – sindicate – deoarece ar crea dezechilibre si mai mari sistemului public de pensii. Modificarile cerute ar putea fi totusi aprobate de Camera Deputatilor, varianta de aici ramanand cea finala, in conditiile in care procedura legislativa nu mai impune trecerea actului normativ la comisia de mediere daca exista doua variante diferite intre cele doua camere. „Am cerut extinderea obligativitatii participarii pentru toate persoanele sub 35 de ani, pentru cele sub 45 de ani participarea urmand sa fie obligatorie”, spune Tudor Moldovan, presedintele APAPR. Asociatia a mai solicitat majorarea contributiilor de la 2%, in primul an, pana la 8-10% in termen de opt ani. In varianta aprobata de Senat, cota ce poate fi desprinsa din contributia de asigurari sociale (CAS) si transferata catre un fond privat este de 2% in primul an, urmand sa creasca pana la numai 6% pe durata a opt ani (cu cate 0,5% pe an). „Deputatii vor discuta si solicitarea de reducere a capitalului social minim necesar administratorului unui fond privat de pensii pana la cinci-sase milioane de euro”, precizeaza Moldovan.O data cu transferul unei parti din contributiile CAS catre fondurile private de pensii, Guvernul va trebui sa rezolve si problema deficitului suplimentar ce va aparea in primii ani in sistemul public de pensii. „Solutia optima ar fi imbunatatirea colectarii, care ar permite echilibrarea sistemului public in cativa ani”, considera presedintele APAPR. Necesitatile temporare de acoperire a deficitului mai pot fi acoperite folosind veniturile din privatizare, o alta solutie propusa fiind obtinerea unui imprumut de pe pietele de capital.