Mai puțin de 10% din totalul mașinilor rulate comercializate în România, în 2017, au avut istoricul verificat, restul de 90% fiind cumpărate pe încredere, doar în baza informațiilor furnizate de vânzător, reiese dintr-o analiză a pieței auto second-hand realizată de portalul autoDNA.ro pe baza rapoartelor de verificare a istoricului mașinilor emise în 2017. Datele mai relevă că mașini ale mărcilor Volkswagen, BMW și Audi sunt cele mai verificate de clienții de automobile de ocazie din România.
„La nivel de 2017 am avut mai mult de 550.000 de mașini la mâna a doua aduse în România din alte țări, dar și peste 500.000 de reînmatriculări ale mașinilor aflate deja în țară. Dintre toate aceste tranzacții cu mașini rulate mai puțin de 100.000 de automobile sunt verificate profesionist în vreun fel, online sau fizic, în vederea achiziției”, estimează Răzvan Pavel, managing partner autoDNA.ro – platformă de verificare online a istoricului mașinilor aflată de zece ani pe piața internațională și de peste doi ani reprezentată și în România.
Conform oficialilor companiei, comerțul cu mașini rulate a devenit sălbatic în 2017, pe fondul dorinței clienților din România de a avea o mașină, dar și pentru că acest lucru a fost mai accesibil ca niciodată, prin dispariția timbrului de mediu, după cum arată următoarele cifre (date DRPCIV și estimări autoDNA.ro): piața mașinilor aduse din alte țări a crescut cu peste 85% în 2017, la circa 550.000 unități, numărul de tranzacții cu mașini deja înmatriculate în România s-a dublat (+100%) în 2017, la circa 500.000 cazuri.
„În fața unei piețe foarte puțin transparente clienții cei mai puțin informați sunt victime sigure pentru vânzătorii neonești și sunt păcăliți nu o dată, ci de trei ori! 1. Cumpără mașini despre care nu știu mare lucru. 2. Plătesc mai mult decât face în realitate mașina respectivă. 3. Au costuri mari de exploatare. Riscul nu este doar al cumpărătorilor, ci și al finanțatorilor – companiile care finanțează achiziția de mașini rulate prin instrumente ca leasing-ul auto sau creditul auto”, explică Răzvan Pavel.
Cele mai verificate mașini din punctul de vedere al istoricului de daune și kilometri, pe autoDNA.ro aparțin mărcii Volkswagen. Aceasta este și cea mai tranzacționată marcă pe piața second hand de import. Pe de altă parte, mașini ale mărcilor Dacia, Renault, Peugeot și Citroen sunt foarte puțin verificate, deși au o pondere importantă în vânzări.
„Este îngrijorător faptul că mașini Renault, Dacia, SEAT, Fiat, Pegeot, Citroen, Toyota și Land Rover sunt verificate într-un procent foarte mic raportat la numărul total de tranzacții din piață și în comparație cu numărul de verificări realizate pentru mașini ale altor mărci. Spre exemplu, doar 1% dintre clienții de mașini Dacia rulate le verifică istoricul online. Sunt verificate online de șase ori mai multe mașini Mercedes-Benz decât Dacia”, spune Răzvan Pavel.
Conform autoDNA, aproximativ 50% dintre mașinile verificate au între 6 și 10 ani vechime, mașinile de până în 6 ani vechime reprezintă puțin peste 25% din totalul verificărilor, iar mai puțin de 5% dintre mașinile verificate au avut peste 15 ani vechime.
Așadar, clienții din România au verificat inclusiv istoricul unor mașini foarte noi, iar pentru mașinile mai vechi de 10 ani interesul clienților de a le verifica este evident mai scăzut. Cu cât mașinile sunt mai vechi și mai ieftine, cu atât clienții preferă să le cumperă fără să le mai verifice istoricul. Majoritatea mașinilor mai vechi de 10 ani sunt cumpărate fără să fie verificate profesionist.
Desigur, în afara vehiculelor verificate de autoDNA și luate în calcul pentru studiul de față, mulți alți clienți au verificat vehiculele cumpărate prin alte mijloace.