Este vorba, in special, de margarina, ulei de gatit si condimente - care au scazut, ca volum, cu aproximativ 6% fiecare - dar si de produse destinate igienei personale sau a casei, cum ar fi detergentii de rufe (-10%), detergentii de vase (-5%), sampoanele (-24%), deodorantele (-10%), sapunul de toaleta (-7%) si pasta de dinti (-6%). Tendinta de scadere a consumului casnic la bunurile de baza s-a mentinut si in primele luni ale acestui an. "Exista mai multi factori care au determinat aceasta sit
Este vorba, in special, de margarina, ulei de gatit si condimente – care au scazut, ca volum, cu aproximativ 6% fiecare – dar si de produse destinate igienei personale sau a casei, cum ar fi detergentii de rufe (-10%), detergentii de vase
(-5%), sampoanele (-24%), deodorantele (-10%), sapunul de toaleta (-7%) si pasta de dinti (-6%). Tendinta de scadere a consumului casnic la bunurile de baza s-a mentinut si in primele luni ale acestui an.
„Exista mai multi factori care au determinat aceasta situatie, explica Andi Dumitrescu, Research Director la compania care ne-a furnizat informatiile de mai sus. „In primul rand, nivelul de trai si veniturile nu au cunoscut nici o imbunatatire in 2003. Consumul era in scadere de anul trecut – produsele vrac, mai ieftine, fiind la mare cautare. In plus, intretinerile uriase din aceasta iarna, mai lunga decat alta data, dar si ratele la creditele facute au reprezentat o cheltuiala in plus, astfel ca populatia a inceput sa consume mai putine produse de larg consum, este de parere interlocutorul nostru.
Criza din sanatate ar putea reprezenta un alt factor care sa alimenteze scaderea consumului de FMCG. Populatia de varsta a treia, desi dispune de venituri mici, detine o pondere importanta in ceea ce priveste cheltuielile pe anumite categorii de produse, cum ar fi margarina, de exemplu. Deoarece o parte din venituri are ca destinatie cumpararea de medicamente (cheltuiala care este mult mai mare acum decat in urma cu cateva luni), solutiile la care recurg aceste persoane, si nu numai ele, sunt urmatoarele: gatesc de mai multe ori cu acelasi ulei sau folosesc untura, spala cu mai putin detergent, inlocuiesc samponul si sapunul de toaleta cu sapunul de casa etc.
Mai trebuie spus ca polarizarea societatii este tot mai evidenta: eliminand extremele, pe cei foarte bogati si pe cei foarte saraci, rezulta ca 10% din romani cheltuiesc pe diverse bunuri cat alti 50%. In timp ce segmentul de produse „premium ramane constant – sau chiar inregistreaza cresteri usoare, cum este cazul detergentilor -, cel al produselor din segmentul „medium scade drastic, in favoarea categoriei „economic.