Primele date pentru întregul an 2022 și începutul lui 2023, disponibile pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), arată că anul curent a început cu vești bune pentru cei aproape 7,9 milioane de participanți la sistemul de pensii administrate privat (Pilonul II). Mai exact, dacă în vara și toamna anului trecut evoluția anualizată a VUAN ajunsese să marcheze și un minus de 10%, pe 5 ianuarie, această scădere s-a diminuat la numai 1,9%, conform calculelor www.studiifinanciare.ro. Concret, arată datele , dacă pe 5 ianuarie 2022 VUAN mediu era de 27,93 puncte, pe 5 ianuarie 2023, acest indicator marca 27,41 puncte.

Practic, de la maximul scăderilor, înregistrat undeva în lunile iunie-iulie 2022, sistemul de pensii private a recuperat masiv, în două etape, una în luna august (urmată de o scădere) și una, mult mai pregnantă, în decembrie.

Sistemul de pensii private a mai arătat și cu alte ocazii, mai ales în timpul pandemiei de Coronavirus, că este capabil să își revină din perioadele cu pierderi, însă de această dată situația internațională este unică, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere social și politic. 2022 a fost, practic, cel mai greu de până acum din istoria sistemului, iar 2023 nu va fi altfel.

Schimbare majoră pentru pensii

Anul trecut a fost unul special și din perspectiva schimbărilor legislative venite tocmai pe fondul volatilității crescute.

Iată, pe scurt, care sunt principalele modificări de legislație:

– stabilirea unor principii privind regulile de investire și privind modul de evaluare a activelor fondurilor și responsabilitatea administratorilor;

– stabilirea obligației administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;

– introducerea unor prevederi privind cerințele pentru persoanele cu funcții-cheie și a unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane; stabilirea atribuțiilor directorilor de investiții din cadrul administratorilor;

– stabilirea obligațiilor consiliului de a defini şi supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizații, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizației şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei;

– segregarea atribuțiilor și responsabilităților diferitelor structuri de conducere, supraveghere și control, după caz, astfel încât să fie evitate eventualele conflicte de interes și să fie acordată autoritatea și independența necesară funcțiilor de control;

– stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe;

– completarea cerințelor de raportare și transparență;

– stabilirea dreptului participanților și al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private ca fiind imprescriptibil;

– introducerea posibilității ca, în cazul declanșării procedurii de administrare specială, A.S.F. să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii Private drept administrator special, în condițiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranță a sistemului de pensii private în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplinește cerințele legale în acest sens;

– completarea și clarificarea regimului sancționatoriu.