Cel mai mare beneficiar al prezenţei Coca-Cola în ţara noastră este bugetul de stat, contribuţia sistemului ridicându-se la cca. 204 milioane de euro sub formă de taxe şi impozite, arată un studiu comandat de Coca-Cola şi realizat de societatea Steward Redqueen din Olanda.
Coca-Cola a prezentat ieri studiul intitulat "Impactul socio-economic al Sistemului Coca-Cola în România", realizat de Ethan B. Kapstein, profesor de Economie Politică în cadrul INSEAD (Institut Européen d’Administration des Affaires), în colaborare cu societatea de consultanță Steward Redqueen (Olanda). Potrivit reprezentanţilor Coca-Cola şi echipei de cercetători, prezenţa Sistemului Coca-Cola înseamnă o sursă de dezvoltare economică şi bunăstare pentru ţara noastră.
Sistemul Coca-Cola din România este o afacere preponderent locală, explică cercetătorii şi reprezentanţii companiei. Coca-Cola România, filială a The Coca-Cola Company şi partenerul său Coca Cola Hellenic România îmbuteliază şi distribuie cele 14 mărci prezente la noi sub licenţa The Coca-Cola Company. Sistemul din ţara noastră cuprinde 3 fabrici şi 7 depozite.
Studiul citat pune accentul pe trei aspecte largi, respectiv valoarea adăugată în economie, contribuţia la bugetul de stat şi numărul de locuri de muncă create de prezenţa sistemului Coca-Cola în ţara moastră. Datele financiare utilizate în realizarea studiului sunt cele înregistrate de Sistemul Coca-Cola din România în 2010.
Sistemul Coca-Cola generează o valoare adăugată în economia României de 446 milioane de euro (echivalentul a 0,37% din PIB). Din aceasta, aproximativ 46%, adică 204 milioane de euro se varsă în bugetul statului, sub formă de taxe şi impozite. Este vorba despre 0,57% din totalul veniturilor fiscale. Acelaşi studiu indică faptul că gospodăriile din România au primit 121 milioane de euro sub forma veniturilor salariale, profiturilor companiilor angajate în sistem însemnând restul de valoare adăugată.
Dintre ramurile de activitate angajate în sistem, industria prelucrătoare, sectorul serviciilor şi unităţile de alimentaţie publică (hoteluri, restaurante şi cafenele) ocupă poziţii mai importante, generând laolaltă 241 milioane de euro valoare adăugată.
În orice caz, cercetătorii care au realizat studiul insistă că cel mai mare beneficiar al prezenţei Coca-Cola în România este chiar bugetul de stat, contribuţia sistemului ridicând-se la 204 milioane de euro în 2010.
Impactul prezenţei Coca-Cola asupra forţei de muncă
În prezent, Sistemul Coca-Cola are în jur de 1.800 de angajaţi, însă studiul "Impactul socio-economic al Sistemului Coca-Cola în România" arată că fiecare angajat direct al sistemului susţine alţi nouă angajaţi în alte ramuri de activitate din economia românească. Se poate vorbi, aşadar, despre un număr de 17.500 de locuri de muncă susţinute direct şi indirect de Coca-Cola. Datele prezentate de studiu au fost realizate cu ajutorul informaţiilor transmise de Eurostat şi Biroul Internaţional al Muncii.
Industriile a căror activitate este strâns legată de Sistemul Coca-Cola sunt: fabricarea zahărului, transporturile şi comerţul. În industria zahărului, de pildă, cheltuielile realizate de Coca-Cola susţine cca. 1.000 de locuri de muncă.