Valer Blidar, Gruia Stoica sau francezii de la Alstom? ”Șansele sunt egale”, spun surse din industria feroviară. Se referă la câştigătorul licitaţiei pentru reparaţie şi mentenanţă a trenurilor Săgeata Albastră, ieșite din garanție.
Câștigătorul va fi ales joi, 5 decembrie, de către CFR Călători. Contractul poate ajung la 50 de milioane de euro și are o durată de trei ani, iar companiile participante sunt Astra Vagoane Călători Arad, în proprietatea omului de afaceri Valer Blidar, Grupul Grampet deținut de Gruia Stoica și concernul francez Alstom, care are o filială și în România.
Trenul Săgeata Albastră este construit de concernul german Siemens, la uzinele Astra Vagoane Călători Arad, şi circulă de zece ani pe căile ferate româneşti. În total, sunt în exploatare 120 de garnituri de tren.
Valer Blidar este unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri din România, prezent în TOP 300 Capital. 2012 a fost caracterizat de omul de afaceri un an cu plusuri, minusuri și blocaje în piața internă. „Salvarea a venit de la export“, spunea Valer Blidar, într-un interviu pentru Capital.
Proprietarul companiei concurente din România, Gruia Stoica, a încercat anul acesta să cumpere CFR Marfă, proces intens mediatizat.
Iar Alstom este foarte cunoscut la nivel mondial, avand contracte de miliarde de euro. Un exemplu este și contractul anunțat în această toamnă, între PRASA (Agenția Feroviară pentru Călători din Africa de Sud) și Gibela – societate mixtă controlată de Alstom (61%) – pentru furnizarea a 600 de trenuri de călători (3.600 de vagoane), ce vor fi livrate între 2015 și 2025. Acordul valorează 4 miliarde euro, cel mai mare din istoria Alstom, și prevede construcția unui centru local de producție.