Reţelele sociale relevă şi alte aspecte ale personalităţii candidaţilor, în afara competenţelor profesionale. Cu toate acestea, faptul că un candidat are sau nu cont pe reţeaua LinkedIn, de exemplu, nu contribuie la decizia de angajare. De asemenea, existenţa unui cont pe Facebook nu are relevanţă decât pentru conturarea profilului personal, cu excepţia cazurilor în care natura slujbei cere o persoană discretă.
„Avantajul unui cont LinkedIn, de exemplu, constă în uşurarea sarcinii recrutorului de a găsi candidatul şi de a colecta informaţiile mai rapid. Sunt mulţi profesionişti de top din toate domeniile care nu au cont pe nicio reţea socială şi totuşi aceasta nu-i face cu nimic mai puţin atractivi profesional pentru recrutori. Social Media este o sursă de informaţii din ce înce mai importantă, dar nu încă un element eliminatoriu”, a declarat Bogdan Florea, directorul general al Trenkwalder, una dintre cele mai mari companii de recrutare din România.
Atunci când studiază conturile de social media ale candidaţilor, cei angajaţi în procesul de recrutare analizează dimensiunile reţelei de prieteni, un criteriu foarte important pentru candidaţii în domeniile care necesită multă interacţiune cu persoane din afara companiei, precum vânzările.
Totuşi, Facebook are o relevanţă destul de mică, întrucât recrutorii o asociază exclusiv cu viaţa privată a candidaţilor. Evident, în cazul în care viaţa privata, aşa cum este ea oglindită pe contul de Facebook al unui candidat, contravine cu valorile morale ale angajatorului, atunci persoana respectivă va fi evitată.
„În România impactul Facebook nu este nici pe departe comparabil cu cel pe care-l are în alte ţări din UE. Pe de altă parte, inexistenţa unui cont pe Facebook se poate constitui într-un avantaj pentru candidaţii la anumite poziţii care impun o maximă discreţie personală”, precizează Bogdan Florea.
Singurele domenii pentru care contul de Facebook contează sunt cele care denotă gradul de interacţiune personală de care este capabil candidatul, respectiv media, marketing şi vânzări.